Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Behandling av kniver med treskaft?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-13, 19:24   #1
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Behandling av kniver med treskaft?

Vi har noen victorinox kokkekniver som jeg prøver å ta godt vare på (omtrent det eneste jeg ikke putter i vaskemaskin). Hvordan skal jeg pleie de best mulig?

De begynner å bli litt slitt i skaftet, og de som er mest brukt, eller har fått røffest behandling, skiller seg ut i fargen fra de andre. Nå lurte jeg på å olje de kanskje, men hvilken olje i tilfelle. Og kan det være lurt å olje de oftere, også hellerputte de i maskina (som svigers gjør med sine).

Hvordan behandler du dine kniver med treskaft?

Ps: biffknivene mine med treskaft putter jeg i maskina, men de kostet ikke så mye at jeg orker å bry meg så mye om det...

Gammel 18-11-13, 19:35   #2
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Behandling av kniver med treskaft?

Jeg smører faktisk mine bare med den matoljen jeg har for hånden.

Oppvaskmaskinmiddel tærer på limet som skaftet er limt med, så det er ikke bare utseende som blir ødelagt av å gå i oppvaskmaskinen. Du risikerer løsere skaft også (og sløvere kniv).

Du er flink! Jeg har stadig gode forsetter, men det nytter ikke helt å være alene om det når man er to som putter i oppvaskmaskinen.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 20:43   #3
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg putter våre Victorinoxkniver i en kopp med rapsolje sånn innimellom. Tørker godt av etterpå. Vasker de aldri i maskin.

Gammel 18-11-13, 22:36   #4
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Det hender våre får en omgang med matolje på skaftet.

Ellers putter jeg dem alltid i maskina. Det har gått fint i de minst 15 årene vi har hatt dem. Den ene begynner å bli litt sliten, men det er ingen tegn til at skaftet skal løsne. Det er mulig de må slipes oftere etter å ha vært vasket i maskin. Men det var kanskje ikke det du ville høre. Jeg kan ikke fordra å vaske opp for hånd, så her går det meste i maskin.

Gammel 20-11-13, 13:48   #5
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra

Jeg kan ikke fordra å vaske opp for hånd, så her går det meste i maskin.

De knivene er vel det eneste som ikke går i maskina hos oss, så du er ikke alene om å hate å vaske opp for hånd.

Så da konkluderer jeg med at jeg kan bruke oljen jeg oljer trefjølen min med f.eks. Også fortsetter jeg med å vaske de for hånd.

Gammel 20-11-13, 21:56   #6
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Du må aldri, aldri putte forskjærerknivene dine i maskinen *streng*. Da tar du stålet med en gang. Kun varmt vann, zalo og tørk av med en gang.

Du kan bruke hvilken som helst nøytral olje på skaftene, matolje går helt fint.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 09:00   #7
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Standard

Jeg gjør jo ikke det.
Har funnet frem olje så de skal få seg en runde med i dag!

Gammel 21-11-13, 09:55   #8
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg putter knivene i oppvaskmaskinen. De holder helt fint!

Gammel 03-12-13, 22:11   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg putter knivene i oppvaskmaskinen. De holder helt fint!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:00.