Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

OK Mim, her kommer en utfordring

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 00:05   #1
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Kul

OK Mim, her kommer en utfordring

Jeg er en levende katastrofe på kjøkkenet. Jeg liker egentlig ikke å lage mat, jeg er best på å spise det!

Meeen, jeg har tenkt å imponere mannen min i helgen (det burde ikke være så vanskelig ) og jeg trenger din hjelp. Hva kan jeg finne på å lage som:

*ikke tar for lang tid
*ikke er for komplisert
*ikke har ingredienser jeg ikke kan uttale eller har hørt om

Nå gleder jeg meg!

MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 00:10   #2
den lille røde høna
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 20
den lille røde høna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: OK Mim, her kommer en utfordring

Opprinnelig lagt inn av Sannemor, her.

Jeg er en levende katastrofe på kjøkkenet. Jeg liker egentlig ikke å lage mat, jeg er best på å spise det!

Meeen, jeg har tenkt å imponere mannen min i helgen (det burde ikke være så vanskelig ) og jeg trenger din hjelp. Hva kan jeg finne på å lage som:

*ikke tar for lang tid
*ikke er for komplisert
*ikke har ingredienser jeg ikke kan uttale eller har hørt om

Nå gleder jeg meg!

Jeg abonnerer!

den lille røde høna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 00:12   #3
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: OK Mim, her kommer en utfordring

Opprinnelig lagt inn av den lille røde høna, her.

Jeg abonnerer!

Jeg også! Mannen fortjener litt ekstra.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:12   #4
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: OK Mim, her kommer en utfordring

MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:14   #5
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: OK Mim, her kommer en utfordring

Jeg henger meg på jeg og

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:16   #6
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OK Mim, her kommer en utfordring

Mim!

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 10:39   #7
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OK Mim, her kommer en utfordring

Jeg kunne gitt deg noen spennende indiske oppskrifter, men da må du kjøpe litt krydder?
Eller dvs, oppskriftene ligger her inne allerede. De er av typen stek kylling, stek løk, bland i krydder og yoghurt, la stå 20min. Lag ris. Server med Naan-brød

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:00   #8
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OK Mim, her kommer en utfordring

En av mine absolutt minst arbeidskrevende middager, og da jeg serverte det til kjæresten vaklet han stappmett fra bordet etterpå (kanskje ikke det du vil hvis du vil ha noe annet også?):

Skjær vaskede poteter i båter. Bland med olivenolje, salt og kanskje litt urtekrydder (men det siste er ikke nødvendig). Legg i langpanne sammen med hvitløksfedd og hele sjalottløk. Oppå legger du en kylling som du har fylt med hvitløk.

Stek i ca. en time ved 220 grader. Ferdig. Server med salat, gjerne av tomat og avocado.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 13:55   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OK Mim, her kommer en utfordring

Helstekte kyllingfileter med portvinssaus er strålende!

Hovedrett: Lykkelige Stangekyllingbryst med sellerirot- og mandelpotetpure, med portvinsaus. (2 personer)

Beregn et kyllingbryst pr pers. stekes i panne med smør, frisk timian og et helt klemt hvitløksfedd. Salte og pepre brystene under stekingen. Når brystene er gylne legges de i langpanne/ildfast form. Skyll pannen mellom hver omgang med steking. Stekes videre i ovnen i 14 minutter på 200 C. Du kan godt bruke steketermometer. Kylling må ha kjernetemp på 80-85 C.

Kok 300 g mandelpoteter og 150 g sellerirot i små biter i usaltet vann. Når alt er mørt brukes moses alt sammen med 2 ss meierismør og 1 dl fløte. Smak til med salt og pepper.

Rødvin:
Castello di Farnetella Chianti Colli Senesi 2001 kr 115,20. Eller en annen Chianti.

Til sausen: Kok 3,5 dl god kraft eller buljong og 1 dl portvin inn til det halve, pisk inn 2 ss smør, strø i noe frisk timian og smak til med pepper og evt salt.

Du kan evt servere dampede aspargesbønner til.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 14:59   #10
juzzy
Wannabe
 
juzzy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 126
juzzy har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: OK Mim, her kommer en utfordring

:slurp:

Tror jeg vet hva vi skal ha til middag i dag!

__________________
Prinsessa 2000 Prinsen 2005
juzzy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 16:32   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OK Mim, her kommer en utfordring

Jeg blir alltid sulten når jeg leser Mim sine forslag, jeg...

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 17:49   #12
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: OK Mim, her kommer en utfordring

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg blir alltid sulten når jeg leser Mim sine forslag, jeg...

Hehe..

Som jeg skulle sagt det selv. Og hvertfall når jeg lese de klokken fem-på-middag..

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 19:06   #13
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: OK Mim, her kommer en utfordring

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Helstekte kyllingfileter med portvinssaus er strålende!

Hovedrett: Lykkelige Stangekyllingbryst med sellerirot- og mandelpotetpure, med portvinsaus. (2 personer)

Beregn et kyllingbryst pr pers. stekes i panne med smør, frisk timian og et helt klemt hvitløksfedd. Salte og pepre brystene under stekingen. Når brystene er gylne legges de i langpanne/ildfast form. Skyll pannen mellom hver omgang med steking. Stekes videre i ovnen i 14 minutter på 200 C. Du kan godt bruke steketermometer. Kylling må ha kjernetemp på 80-85 C.

Kok 300 g mandelpoteter og 150 g sellerirot i små biter i usaltet vann. Når alt er mørt brukes moses alt sammen med 2 ss meierismør og 1 dl fløte. Smak til med salt og pepper.

Rødvin:
Castello di Farnetella Chianti Colli Senesi 2001 kr 115,20. Eller en annen Chianti.

Til sausen: Kok 3,5 dl god kraft eller buljong og 1 dl portvin inn til det halve, pisk inn 2 ss smør, strø i noe frisk timian og smak til med pepper og evt salt.

Du kan evt servere dampede aspargesbønner til.

Dette skal jeg jammen meg prøve! Men jeg må spørre om alt, grønn som jeg er... Er sellerirot sånn som er i Waldorfsalat? Hvor får jeg tak i kraft? Som i potetkraft? Og portvin regner jeg med at jeg får på polet? :reddforåblitattforidiot:

MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 19:11   #14
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: OK Mim, her kommer en utfordring

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

En av mine absolutt minst arbeidskrevende middager, og da jeg serverte det til kjæresten vaklet han stappmett fra bordet etterpå (kanskje ikke det du vil hvis du vil ha noe annet også?):

Skjær vaskede poteter i båter. Bland med olivenolje, salt og kanskje litt urtekrydder (men det siste er ikke nødvendig). Legg i langpanne sammen med hvitløksfedd og hele sjalottløk. Oppå legger du en kylling som du har fylt med hvitløk.

Stek i ca. en time ved 220 grader. Ferdig. Server med salat, gjerne av tomat og avocado.

Dette hørtes også spennende ut!

Indisk elsker mannen min, men jeg er ikke så glad i det..

MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 19:50   #15
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: OK Mim, her kommer en utfordring

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg blir alltid sulten når jeg leser Mim sine forslag, jeg...

Jeg også!!!

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 20:09   #16
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OK Mim, her kommer en utfordring

Opprinnelig lagt inn av Sannemor, her.

Dette skal jeg jammen meg prøve! Men jeg må spørre om alt, grønn som jeg er... Er sellerirot sånn som er i Waldorfsalat? Hvor får jeg tak i kraft? Som i potetkraft? Og portvin regner jeg med at jeg får på polet? :reddforåblitattforidiot:

Nei, det er stangselleri som brukes i waldorfsalat. Sellerirot ser sånn ut:


Du kan bruke kraften fra kyllingen, eller hønsekraft (buljongterninger) som du får kjøpt i butikken.
Portvin får du på polet, ja.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 20:17   #17
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: OK Mim, her kommer en utfordring

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Nei, det er stangselleri som brukes i waldorfsalat. Sellerirot ser sånn ut:


Du kan bruke kraften fra kyllingen, eller hønsekraft (buljongterninger) som du får kjøpt i butikken.
Portvin får du på polet, ja.

Godt at jeg fikk svar på det før jeg satte i gang da. Regner med at den skal skrelles, ikke sant

Kraft fra kylling, må den ikke kokes for å få kraft?

MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 20:20   #18
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OK Mim, her kommer en utfordring

Opprinnelig lagt inn av Sannemor, her.

Godt at jeg fikk svar på det før jeg satte i gang da. Regner med at den skal skrelles, ikke sant

Kraft fra kylling, må den ikke kokes for å få kraft?

Jo, den skulle vel stekes denne? Det blir noe kraft fra stekingen også, men muligens ikke nok - da kan du bare spe på med hønsekraft fra buljong. (Jeg er ikke eksperten her, så Mim får ev. korrigere meg.)

Selleriroten skal skrelles, ja. Hvis ikke kan nok den mosen bli noe trevlete.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:11   #19
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: OK Mim, her kommer en utfordring

Du kan jo kjøpe en flaske med kyllingfond. Det funker fint!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:16   #20
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: OK Mim, her kommer en utfordring

Er rene kinderegget denne tråden, 3 ting på en gang.
Ble sulten, fikk middagstips og jammen fik jeg meg ikke en god latter også
(potetkraft..... , unnskyld Sannemor)

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no