|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
~~~~~~~
|
![]() [Hjelp!] Pinnekjøtt - riktig mengdeJeg er redd for å servere for lite mat, i morgen skal jeg fore 11 personer, vi kaller alle voksne da yngste er 11 år.
![]() |
#3 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: [Hjelp!] Pinnekjøtt - riktig mengdeOg jeg har 6 kg kålrabi og 2 kg søtpotet til 17 mennesker nå på lørdag. Til 11 hadde jeg kanskje tatt 5 kg?
![]() |
#4 |
er her
|
![]() Sv: [Hjelp!] Pinnekjøtt - riktig mengdeDet blir sikkert greit med litt pølser og medisterkaker, du må bergne uhorvelige mengder kålrabistappe, det er det viktigste tilbehøret! Jag hadde sikkert laget av 6 kålhoder, men jeg er litt gal kanskje...
![]() |
#5 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: [Hjelp!] Pinnekjøtt - riktig mengdeDa er kanskje 5,7 kg på grensen til for lite ja.
![]() |
#6 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: [Hjelp!] Pinnekjøtt - riktig mengdeNei, søtpotet blandes evt. i kålrabistappen. Det er ikke nødvendig. Mandelpoteter er fint, men pass på koketiden - alt annet koker jo 4ever, som vi glamourmodeller sier, så det er lett at potetene blir melete.
![]() |
#7 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: [Hjelp!] Pinnekjøtt - riktig mengdeOg enda ett spørsmål - kraft fra pinnekjøttet? Hvordan henter man opp det? Skal det ikke dampkokes og passe på at det ikke koker tørt? Hvor samler all kraften seg?
![]() |
#8 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: [Hjelp!] Pinnekjøtt - riktig mengdeDu har vann opp til risten, og det blir mer og mer væske etter som fettet fra pinnekjøttet smelter. Det er oftest rundt 30 min at det kan bli litt tørt; det skal koke ganske godt, slik at gryten er full av damp, og hvis den slipper ut, kan det bli for lite. Etter en stund er det så mye fett at det ikke er noe problem.
![]() |
#9 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: [Hjelp!] Pinnekjøtt - riktig mengdeTusen hjertelig takk for svar Candy og Ole Brumm. Jeg har søkt på rotmos og pinnekjøtt-tråder her inne og er, om mulig, enda mer forvirret. Jeg tror jeg prøver meg frem litt i morgen. Kålrabi, søtpotet og gulrot med meierismør og fløte = rotmos og mandelpotet.
![]() |
#10 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: [Hjelp!] Pinnekjøtt - riktig mengdeJeg har ribbefett i rotmosen også.
![]() |
#11 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hjelp!] Pinnekjøtt - riktig mengdeJeg kan anbefale deg å dampe mandelpotetene oppå pinnekjøttet. Da blir de deilig salte! Kraften samler seg i bunn, og jeg kan gi deg et tips, lag hvit saus av kraften, dvs spe den med litt mel, det blir fantastisk!
![]() |
#13 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: [Hjelp!] Pinnekjøtt - riktig mengde
Tusen takk Daisy, jeg tror jeg skal holde meg til det tradisjonelle her i første omgang. Jeg har laget dette 1 gang tidligere, men da med hjelp fra min mor, i morgen står jeg på egne ben, litt ustøe sådan.
![]() |
#14 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: [Hjelp!] Pinnekjøtt - riktig mengdePinnekjøtt er verdens enkleste. Det er en grunn til at det er den eneste retten jeg laget til folk før jeg fikk taket på den matgreia. Bare pass på at det koker nok, og lenge nok. 2 timer er for lite, synes jeg.
![]() |
#15 |
Off the map.
|
![]() Sv: [Hjelp!] Pinnekjøtt - riktig mengdeJeg tror du har nok kjøtt, med mindre det er 11 storspiste karer som spiser for to hver.
![]() |
#16 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: [Hjelp!] Pinnekjøtt - riktig mengde
Men hva er lenge nok da?
![]() |
#17 |
er her
|
![]() Sv: [Hjelp!] Pinnekjøtt - riktig mengdeJeg damper mine helst fire timer, kanskje mer og. Så tar jeg de av og putter de i langpanne og skjerper de litt i ovnen til servering, kraften heller jeg i en lten panne for varming for seg ( pass på det kan sprute om du ikke er forsiktig). Jeg og bruker litt av kraften i mosen.
![]() |
#18 |
I endring
|
![]() Sv: [Hjelp!] Pinnekjøtt - riktig mengde4 timer på lav varme har vist seg å gang på gang å være perfekt her, det kan godt stå å dampe etter at det har sluppet beina også.
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: [Hjelp!] Pinnekjøtt - riktig mengdeHa nok kålrotstappe, ja! Jeg bruker ingen annen grønnsak enn kålrot i den, og sper den med meierismør og kraft fra pinnekjøttet. Om du damper det i en saftkjele er det veldig lett å tappe bare kraften |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: [Hjelp!] Pinnekjøtt - riktig mengdeOk, men uansett om du kjører på det tradisjonelle, så anbefaler jeg å dampe potetene, i pinnekjøttkjelen eller i vanlig kjele, for mandelpoteter er omtrent umulig å koke perfekte, de løser seg opp ved første sekund koketid over tiden. Hvis du damper kan de nesten ikke bli overdampet.
![]() |
|
|