Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Trodde alle kunne strikke jeg ...

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-07, 20:31   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trodde alle kunne strikke jeg ...

Føler meg litt gammel når jeg hører/leser folk si at de ikke kan strikke.
Jeg trodde nemlig at alle kunne det - for vi måtte jo lære det på skolen (sent 70- tidlig 80-tall).

Det er kanskje den veien det går med håndarbeid - mormor broderte nydelig allerede som 6-åring, selv kan jeg bare korssting.
Vi 70-tallsbarna strikka og strikka i håndarbeidstimene - og blant de som er yngre enn oss er det ingen selvfølge å kunne strikke.

Jeg strikka genser på genser på 80-tallet - de lekreste pasteller med angoragarn i størrelse "kjempestor"...

Nå har jeg skapet fullt av halvstrikkede plagg ...
Heldigvis har jeg en svigermor som strikker til guttene - jeg elsker å kle barn i hjemmestrikkede plagg. Da synes jeg de er så "ordentlig kledd".

Kanskje noen her kan inspirere meg til å finne fram strikkepinnene mine igjen - tar gjerne en kikk på bilder av strikkeprosjekter!

Gammel 11-05-07, 20:32   #2
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trodde alle kunne strikke jeg ...

Jeg kan absolutt ikke strikke. Ikke litt engang. Jeg kan jo strikke maskene, og kan teknikken, men jeg kan ikke legge opp, ikke avslutte, og ikke skjønner jeg ett kvidder av mønster. Ikke litt engang.

Jeg trøster meg med at sånt hopper over en generasjon, og priser meg lykkelig for at jeg har en mor som strikker.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 20:32   #3
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

...og jeg er født midt på syttitallet...

Gammel 11-05-07, 20:35   #4
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er en wannabe strikker. Men er nok en ekstrem amatør dessverre
Hilsen 1974

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 20:35   #5
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er født i 1970 og kan ikke strikke.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 20:38   #6
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg strikker men jeg har slettes ikke lært det på skolen, der "lærte" jeg å hekle. Jeg heklet en hest husker jeg.
Det var mormor som lærte meg å strikke og mormor jeg ringer når jeg ikke skjønner meg på et strikkemønster (peker ned i signaturen)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 20:41   #7
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ikke hvem som lærte meg å strikke. Men tror jeg lærte litt på skolen.

Jeg husker derimot at moren min var sjokkert over hvor lite vi lærte, og tok frem sine egne håndarbeider fra skoletiden. Det var sirlige håndlagde knapphull på en liten stoffbit, og hæler og tær til sokker. Ikke hele plagg - det hadde de ikke materialer til (og der er det vel ingen endring idag, tenker jeg).

Jeg har bilder av strikkeprosjekter på bloggen min:

http://www.perlegarn.blogspot.com

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 20:45   #8
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg strikker selvsagt ikke. Strikking er for kjerringer.

Gammel 11-05-07, 20:45   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Født i 1974 og lærte litt å sy og strikke på skolen. F.eks strikke sokker som jeg kun gjorde halvferdig så min mor kunne strikke hælene for meg.
Jeg har ikke strikket siden da, utenom et halvhjertet forsøk på genser på videregående. Men kunne godt tenke meg å starte opp, men da må noen lære meg. Jeg kunne kun strikke rett fram før. Jeg har fått symaskin fra svigermor, men venter på arbeidsrom blir pusset opp og at svigermor kan lære meg litt. Mamma skryter fortsatt av vesker jeg sydde på ungdomskolen.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 20:45   #10
linka-mor
Aquarist

linka-mor sin avatar

linka-mor er populærlinka-mor er populærlinka-mor er populær
Standard

Strikke og strikke fru blom ... Lester og enkelt mønster får jeg vel alltids til, men det skorter på tolmodigheten min. Jeg er født tidlig på -70 tallet og valgte for det meste sløyd istede for handarbeid.. Begge mine eldre søsken er noen racere i handarbeid; strikking , hekling, baking og stort sett alt som har med hus og hjem og gjøre..Føler meg som en snegle målt mot dem.

linka-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 20:45   #11
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lærte å strikke av min bestemor og ser at ungene på skolen her vi bor lærer å strikke i 4 klasse.

Vi lærte strikking, veving, makrame mm, på skolen når jeg vokste opp.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 20:47   #12
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Lærte å strikke av min bestemor og ser at ungene på skolen her vi bor lærer å strikke i 4 klasse.

Vi lærte strikking, veving, makrame mm, på skolen når jeg vokste opp.

Jadda, vi lærte også hele ruklet. Jeg var bare aldri noe flink til det. Var mye flinkere i sløyd, hvor jeg utmerket meg med Sg hvert år.

Gammel 11-05-07, 20:47   #13
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Signerer bare Nabbe. Kan ingenting av de delene jeg heller!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 20:50   #14
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vel en amatørstrikker. Jeg kan strikke sjerf, og heklestrikke ruter til teppe etter mønster, men genser og sokker og slike greier har jeg liksom bare ikke helt fått til eller brukt tid på. Jeg broderer gjerne, men da etter trykk ( ).

Gammel 11-05-07, 20:54   #15
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Lurer på om strikkingen er i ferd med å få en renessanse, jeg. Det har i hvert fall vært in blant jentene på skolen min å strikke i vinter. I timene...

Gammel 11-05-07, 21:17   #16
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Veel, alt er jo relativt.

Eg kan legge opp, strikke rett og vrangt og felle av. Eg har strikka 5 Mor Signes babytepper *stolt* Men eg seier likevel at eg ikkje kan strikke. Eg skjønnar ikkje fram og tilbake på ei strikkeoppskrift, og er full av undring over svigermors og andres mesterverk

Gammel 11-05-07, 21:18   #17
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Jeg kan heller ikke strikke. Klart når det gjennoppfriskes så kan jeg nok klare å strikke noen masker, men legge opp det har jeg aldri fikset.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 21:19   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husker du virkelig ALT du lærte på skolen? Kan jeg få låne hjernen din i en ukes tid?

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 21:21   #19
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan strikke, men praktiserer det ikke. La opp for mange år siden og har ingen planer om å ta det opp igjen.

Gammel 11-05-07, 21:22   #20
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan strikke og er vant med at de fleste jeg omgås kan det. De siste årene har jeg lært mange tenåringer å strikke og det er en utrolig givende jobb. Både tiåringen og åtteåringen min strikker.

I tillegg kan jeg sy, brodere, tegne, male, hekle, snekre etc. Man er da lærer i Kunst og Håndverk.

Hilsen 1973

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:36.