Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Har folk stasjonær PC i 2013?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-13, 20:51   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har folk stasjonær PC i 2013?

Og i tilfelle hvorfor, holdt jeg på å si, altså, hva brukes den til?

Vi har en stasjonær pc på et lite rom, "datarommet". ( ) Den brukes av guttungen i ny og ne, og den brukes en gang i blant av mannen. Jeg bruker den kun når jeg lager fotobøker. Den er gammel og holder på å ta kvelden, derav spørsmålet mitt i trådtittelen.

Vi må ha noe nytt. Vi har bærbare i ulike varianter, og også diverse nettbrett. Det som brukes mest er nok iPad med tastatur... Så hva skal vi kjøpe? Noe nytt må vi ha, for det vi har utenom den stasjonære er ikke nok, tror jeg.

Vi er ikke så avanserte databrukere, jeg har overhodet ikke peiling, mannen bruker pc-en mest til nett og litt office. Vi har en del bilder på den stasjonære, men vi driver ikke med redigering og film og denslags.

Mannen mener at det holder med en laptop hvis vi vil det, men de fleste vi kjenner sier at de selv "er nødt til" å ha en stasjonær av ulike grunner. Er man egentlig det? Mannen mener at ulempen med bærbar er dårlig tastatur, blant annet, samt at det er mer muskelkraft i en stasjonær, men at det siste ikke spiller noen rolle for oss.

Hva synes dere? Det hadde vært fint om alle sa at det holder i bøtter med en bærbar, men jeg er nok litt opphengt i vennene våre som synes det er litt sprøtt...

Hilsen Data-domm.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 20:55   #2
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har folk stasjonær PC i 2013?

Tror de som har det er typisk spillmaskiner som krever mye.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 20:56   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Tror de som har det er typisk spillmaskiner som krever mye.

Ja, spilling driver vi lite med. Guttungen spiller, men ikke mer enn han kan gjøre på ipaden sin, liksom.

Gammel 23-12-13, 20:57   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Men hva skal vi da bruke datarommet til? :i-lands:

Gammel 23-12-13, 21:03   #5
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Mannen har. Den står i kjellerstua, "under" trappa.
Han spiller mye, derfor beistet.

Gammel 23-12-13, 21:04   #6
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Fordelen med stasjonær pc er jo at man kan oppgradere den etterhvert, og bytte ut defekte deler. Det kreves faktisk ikke så fryktelig mye datakyndighet heller faktisk. Men jeg er veldìg glad i den bærbare altså.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 21:04   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Fordelen med stasjonær pc er jo at man kan oppgradere den etterhvert, og bytte ut defekte deler. Det kreves faktisk ikke så fryktelig mye datakyndighet heller faktisk. Men jeg er veldìg glad i den bærbare altså.

Hm, det hadde jeg ikke tenkt på. Men er det likevel verdt det? Jeg tviler litt på det...

Gammel 23-12-13, 21:08   #8
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men hva skal vi da bruke datarommet til? :i-lands:

Trimrom, hobbyrom, gjesterom, bibliotek, lagring ... Mulighetene er mange! :ønskerseghobbyrom:

Gammel 23-12-13, 21:08   #9
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har. Vi ser endel på film og serier på pcen, så den nokså store skjermen fungerer som en liten tv. Syns også det er greit at ungene spiller på den. Vi slet litt tidligere med at ungene pellet løs taster på laptopene eller greide å søle ting på dem. Tastaturet til den stasjonære koster lite og er lett å bytte ut.

Det sagt, så har vi jo også laptoper og ipader. Så vi mangler jo ikke på datautstyr.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 21:12   #10
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hm, det hadde jeg ikke tenkt på. Men er det likevel verdt det? Jeg tviler litt på det...

Tja, det kommer vel an på hvor ofte man bytter ut laptoper og nettbrett.
Men sånn egentlig høres det ikke som om dere egentlig trenger en stasjonær pc altså.

Gammel 23-12-13, 21:14   #11
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde innredet barnerom, om vi hadde hatt et rom til overs. :mange barn:

Gammel 23-12-13, 21:14   #12
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har stasjonær iMac. Den er jo praktisk talt bare en skjerm. Den står på spisestuebordet, og er i daglig bruk. Jeg ville heller ha den enn en bærbar Mac, den hadde stått på samme sted uansett.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 21:19   #13
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen jobber mykje på stasjonær. Eg ser fordelane med tanke på sittestilling, ein får skjermen opp i riktig høgde når ein sitt i timesvis og slip "lap-top-knekken" i nakken, som eg lett får, når eg sitt bøgd over laptopen. Eg har ein skjerm og trådlaust tastatur som eg kobler til min bærbare mac viss eg skal sitte i timesvis og skrive, men i praksis blir ikkje det brukt sidan eg har stort behov for å variere sittestilling. Men før brukte eg det mykje, nettopp på grunn av nakken.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 21:27   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Trimrom, hobbyrom, gjesterom, bibliotek, lagring ... Mulighetene er mange! :ønskerseghobbyrom:

Hehe, rommet er knøttlite.

Gammel 23-12-13, 22:07   #15
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Stasjonær iMac som står mellom stue og kjøkken på et svingbord som kan snues hit og dit. Bruker den til ymse. Genialt å vise bilder på. :albumhvaerdet:

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 22:21   #16
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har stasjonær PC. Trengte så mye kraft til bildebehandling at en tilsvarende kraftig laptop ble altfor dyrt. Synes det er flott å få dominerende laptop ut av stuen (bruker bare ipad og mobil der).

Gammel 23-12-13, 22:23   #17
Mira

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Jeg hadde blitt gal om jeg bare hadde bærbar. Jeg føler jeg har mye mindre oversikt, og skal jeg gjøre noe viktig som feks betale regninger gjør jeg det alltid på den stasjonære.

Vi har to stasjonære og en bærbar. Storesøster har en på sitt rom og jeg har en på stua.
Den på stua er koblet til tv. Den er full av musikk og filmer. Itillegg brukes den mye til netttv.
Den bærbare har jeg i sofaen og den brukes til surfing. Gjerne imens jeg ser på tv.

Ingen av våre stasjonære er "nye". Storesøster sin vet jeg ikke helt når er ifra. Min er ifra 2003. Den har fått ny harddisk og nytt strømmopplegg. Itillegg til flere oppdateringer av windows. Tror det er byttet noen vifter også. Jeg hadde ikke klart meg uten den!

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 22:26   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Det er det jeg er litt redd for, Mira, men det burde vel være en vanesak? Jeg tenker at det nok ikke er mange stasjonære maskiner igjen om fem, ti, tjue og femti år?

Gammel 23-12-13, 22:26   #19
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har iMac i stua. Jeg liker stor skjerm når jeg skal redigere bilder i Photoshop, f eks, og iMac er det eneste som er så dekorativt at det fungerer som "stuemøbel". Mannen min har bærbar jobb-pc, og jeg har MacBook Air i tillegg, men de får ikke barna bruke, så de bruker kun iMacen.

Gammel 23-12-13, 22:31   #20
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Mannen spiller, så han har et beist i stua. Den sto på kontoret før, men det er jo unektelig hyggeligere å være på samme rom. Jeg har imac, den sto i stua før, men det blir for mye med to så nå står den på soverommet. Jeg ligger i senga og redigerer bilder. Brukes også til å se film/tv om kvelden.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:39.