|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Hertuginne
|
![]() Enkle symaskinprosjekter for en åtteåring?Lillesøster fikk symaskin til jul og er i himmelen. Jeg har tenkt å lære henne helt enkle ting først, som gympose og pute og dyne til diverse dukker, men etter det er jeg helt blank.
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Enkle symaskinprosjekter for en åtteåring?Så gøy!
![]() |
#3 |
Epikur
|
![]() Sv: Enkle symaskinprosjekter for en åtteåring?Små bamsesoveposer med og uten quiltemønster?
![]() |
#4 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Enkle symaskinprosjekter for en åtteåring?Å sy enkle skjørt med strikk i livet er helt overkommelig. Og gøy å kunne bruke det man lager.
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Enkle symaskinprosjekter for en åtteåring?Biblioteket har kanskje boka Klær på timen?
![]() |
#6 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Enkle symaskinprosjekter for en åtteåring?Åhhhhh, soveposen til bamsene falt i smak, så det skal vi straks i gang med å lage. Og jeg skriver handleliste over ting vi trenger, for skjørt med strikk i livet skal også på listen, mangler bare strikk.
![]() |
#7 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Enkle symaskinprosjekter for en åtteåring?
Takk for tips om mønster, jeg sjekker ut. I utgangspunktet vil hun sy hva som helst, hun er lett å begeistre. Frem til nå har hun kun sydd med en gammel singermaskin som er hånddrevet, så først skal hun få sy enkle ting for å venne seg til å sy med fotpedal. Og lære prinsipp med sikksakk og sånt.
![]() |
#8 |
Epikur
|
![]() Sv: Enkle symaskinprosjekter for en åtteåring?Enkle bukser med strikk i livet er jo også gøy. Du kan google lounge pants tutorial.
![]() |
#9 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Enkle symaskinprosjekter for en åtteåring?Jeg har en del oppskrifter som jeg bruker når jeg lærer barn å sy på ung husflid. Tubeskjerf, sminkepung og oppbevaringsposer til hårstrikker o.l.
![]() |
#11 |
~~~~~~~
|
Vårt lag har det. Litt ulike kurs om du syr klær, redesign eller lappesøm. Sjekk ditt lokale husflidslag sin kurskatalog.
![]() |
#12 |
Hertuginne
|
Åhhhh.
![]() |
#13 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Enkle symaskinprosjekter for en åtteåring?Vi er i gang med sovepose til bamse. Det blir ikke helt rett, men hun storkoser seg.
![]() |
#14 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Enkle symaskinprosjekter for en åtteåring?Linjaler og skjærekniver er gode hjelpemidler. Evt. linjal, kritt og saks. Sett en maskeringstape på symaskinen ca 0,6 cm fra nålen og la stoffet følge tapen hele veien. Da har hun bra sømmonn.
![]() |
#15 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Enkle symaskinprosjekter for en åtteåring?Kan anbefale skjærematte og sånn rullekniv. Jeg avskyr å klippe, så dette har reddet meg på syrommet.
![]() |
#16 |
Hertuginne
|
Takk. Maskeringstape var lurt. Skrives opp på handlelisten, for det tror jeg ikke vi har her på hytta. Hun ble plutselig veldig sliten og sømmen ble veldig skjev, så da tvang mor igjennom en pause. Men første sovepose er snart ferdig og hun er veldig stolt.
![]() |
#17 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Enkle symaskinprosjekter for en åtteåring?Leser og noterer, Lillesøster (9) fikk IKEA sin symaskin i gave og er helt i hundrede.
![]() |
![]() |
#19 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Enkle symaskinprosjekter for en åtteåring?Følger med! Kanskje 2014 skal bli det året hvor håndarbeid står i fokus? Synd for ungene at jeg er ganske elendig på symaskina selv.
![]() |
#20 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Enkle symaskinprosjekter for en åtteåring?IKEA-maskinen koster 5-600 og er veldig enkel, men helt grei. Jeg valgte å gå litt opp i pris og endte på en Singer Simple til 995 fra sysiden.no (FB-tilbud). Den er veldig lettsydd, og med et såpass kjent merke er det greit å få tak i ekstrautstyr om man skulle ønske det. Men det var jo den julegaven lillesøster fikk av oss i år.
![]() |
|
|