Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Oppussing av heltre innerdører

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-13, 17:06   #1
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Oppussing av heltre innerdører

Vi har heltre furudører som er ubehandlet i hele huset. Har lyst til å pusse dem opp etterhvert. Tar en etter en så blir man ferdig til slutt.

Har sperregrunn, og tenker det er best å bruke oljemaling? Noen som har gode erfaringer å dele ang oppussing av dører?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 17:13   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing av helter innerdører.

Å, jada.
1) Vask veldig grundig, fortrinnsvis en grundig vask med kraftvask (jeg bruker skurebørste) og vannspyling etterpå.
La deretter tørke i flere dager, minimum tre og kanskje lenger, avhengig av temperatur. Puss lett med fint sandpapir for å fjerne bust etter vasking. Støvsug og tørk med en fuktig klut.

2) Er det en fyllingsdør? I så fall maler du den om vinteren og ikke om sommeren. For å unngå "sørgerenner" mellom trestykkene om vinteren, når treet trekker seg sammen

3) Bruk oljemaling. Først to strøk med oljebasert kvistlakk og deretter et lag med oljebasert heftgrunn. (Jeg har ingen erfaring med sperregrunn, men det kan sikkert også brukes, så lenge den er oljebasert. Mal deretter 2-4 strøk med oljemaling over (du trenger trolig tre strøk, men det vil variere avhengig av farge og underlag.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 17:36   #3
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppussing av helter innerdører.

Heltre ikke helter i overskriften...

Tusen takk for inngående innføring, Teofelia.
Det er fyllingsdører ja, og tenkte å male oppe på loftet selv om jeg har små barn. Om jeg har det på eget rom med vindu på gløtt så er det ok? Eller stinker det hele huset?

Har trerens fra liberon jeg tenkte å gå over med først.
Da må vi skaffe oljebasert kvistlakk ser jeg.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 19:14   #4
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppussing av heltre innerdører

Jeg har nylig pusset opp dører her. Brukte sperregrunn og en maling som ikke er helt oljebasert. Ble anbefalt denne pga mindre avgassing. Skal stikke opp og se hva den het jeg.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 19:22   #5
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppussing av heltre innerdører

ja, jeg brukte ikke sperregrunn, men heftegrunn. Lakkerte dører jeg tok, så kvistene var jo sperret.

Malingen jeg brukte er Lady supreme finish. Vannbasert, men veldig bra til dører, lister og tak. Ble anbefalt denne på flere hold.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 19:23   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing av helter innerdører.

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.


Tusen takk for inngående innføring, Teofelia.
Det er fyllingsdører ja, og tenkte å male oppe på loftet selv om jeg har små barn. Om jeg har det på eget rom med vindu på gløtt så er det ok? Eller stinker det hele huset?

Ikke noe problem i forhold til ungene, men husk at våt maling ikke tåler frost. Jeg mener at rundt 4 grader er minimum, men sjekk hva det står på boksen.

Jeg malte vinduskarmer og lister i vinter, i 15 minus, og da luftet jeg ikke før malingen var helt tørr. Det tok tre dager å tørke hvert strøk, så det var en langsom prosess, men jammen ble det fint også.

Jeg kompromisser for øvrig aldri med vanntynnet oljemaling eller vannmaling. Så sjelden som jeg maler, anser jeg avgasser for å være et ignorerbart problem. Resultatet blir så mye finere med skikkelig oljemaling, at jeg gladelig ofrer litt på lukt og tørketid.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 19:47   #7
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppussing av heltre innerdører

Tre dager tørking? :skingrestemme:
Hr jeg tålmodighet til det da? Må ta en side i gangen og, siden jeg tenker å legge dørene på bukker når jeg maler...

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 19:51   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing av heltre innerdører

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Tre dager tørking? :skingrestemme:
Hr jeg tålmodighet til det da? Må ta en side i gangen og, siden jeg tenker å legge dørene på bukker når jeg maler...

Som sagt: vinduskarmer i -15.

Men vær forberedt på lengre tørketid enn du er vant til. Det som står på malingsspannet er vel ofte beregnet ut i fra rundt 20-24 grader, mener jeg å huske. Du kan kompensere med en varmeovn i rommet, så lenge du ikke overkompenserer og varmer opp rommet til absurd temperatur. Og husk at jo varmere rom, jo større sjanse for dårlig sluttresultat.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 20:08   #9
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppussing av heltre innerdører

Det er vel mellom 15 og 20 grader på rommet, men med vinduet åpent blir det jo kjøligere.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 20:30   #10
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.467
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oppussing av heltre innerdører

Vi malte våre, grunnet og måtte ha 3 strøk oljemaling. Brukte votter og vinter, for ikke snakke om penger til maling, koster o.l, bare for å finne ut at Coop Obs solgte hvite dører til en brøkdel av prisen det hadde kostet oss i arbeid og materialer.

Men det ble pent da, og en helt ny leilighet når alle dørene ble hvite.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 21:19   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing av heltre innerdører

Forresten så anbefaler jeg ikke å legge dørene på bukker. Mal dem heller stående, i dørkarmen. Du får mye mindre støv i malingen på det viset.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 21:27   #12
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppussing av heltre innerdører

Vi har hvitmalte dører, og de var kjempefine til å begynne med. Men allerede etter 3-4 år, var det mye slitemerker. Kattene har kloret nederst på dørene, og på baderomsdøren er malingen helt slitt vekk der vi tar oftest (ikke flinke til å bruke klinka).

Så jeg hadde ikke gått for malte dører en gang til, siden det er såpass rimelig å kjøpe ferdigmalte dører, som er mye mer holdbare.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 21:38   #13
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppussing av heltre innerdører

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Forresten så anbefaler jeg ikke å legge dørene på bukker. Mal dem heller stående, i dørkarmen. Du får mye mindre støv i malingen på det viset.

Jepp, og så går det mye raskere, siden man får tatt begge sider samtidig.

Jeg malte alle våre der de hang. Skrudde av alt av håndtak og låser, og maskerte hengsler godt. Var ikke noe problem.

Fikk noen renninger i profilene på den første døra (dører med "vinduer" i), men lærte her hvor problemet lå, og var obs på det på de neste.

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Vi har hvitmalte dører, og de var kjempefine til å begynne med. Men allerede etter 3-4 år, var det mye slitemerker. Kattene har kloret nederst på dørene, og på baderomsdøren er malingen helt slitt vekk der vi tar oftest (ikke flinke til å bruke klinka).

Så jeg hadde ikke gått for malte dører en gang til, siden det er såpass rimelig å kjøpe ferdigmalte dører, som er mye mer holdbare.

Skader vil jo vises på ferdigmalte dører også. Vi har ferdigmalte på hovedplanet, og de må jeg gå løs på for å dekke skader og riper.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 21:53   #14
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.343
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppussing av heltre innerdører

Vi fant ut at det var så mye styr å pusse opp dørene, at vi valgte å bytte dem ut med nye.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 22:14   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing av heltre innerdører

Kaste fullt brukbare dører bare fordi de har feil farge, er jo ikke så veldig miljøvennlig da. :tsktsk:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 22:24   #16
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppussing av heltre innerdører

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Kaste fullt brukbare dører bare fordi de har feil farge, er jo ikke så veldig miljøvennlig da. :tsktsk:



Vi tenkte slik, pluss økonomi. Synes ikke det var all verdens til jobb heller jeg, egentlig. To dører i kjelleren, og fire på loftet. Tok de to nede samtidig. Grunnet begge den ene dagen, malte dag to og tre. Gjorde det samme oppe med de fire dørene. Det som var mest pes var i grunn ventetiden mellom strøkene...

Må jo innrømme at det hadde vært bittelitt penere med ferdigmalte dører da, men ikke pga malingen i seg selv. Umalte dører er ikke like bra i finishen som ferdigmalte, og jeg irriterer meg litt over noen kvisthull som jeg overså da jeg holdt på.

Men tips her er å bruke hvit akrylmasse!! Det har jeg brukt mange tuber av nå, både på dører og lister, og ikke minst i takene.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 22:57   #17
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppussing av heltre innerdører

Jeg vil ikke bytte ut kjempefine heltredører med billige ferdig malte fylldører eller hva de heter. For det første er de kjipere enn heltre, og for det andre er de ikke hvite heller.
Heltredører er kjempedyre ferdigmalt.

Å male dørene i stua her med en fireåring løpende blir litt vanskelig altså. Særlig om de tørker sakte.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 23:40   #18
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppussing av heltre innerdører

Fikk aldri testet det ut selv før vi endte med å flytte fra hele problemstillingen, men begynte å undersøke muligheten for å sette det bort til spraymaling.

Fins i alle fall flere firmaer som gjør dette på Østlandet.

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 03:12   #19
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppussing av heltre innerdører

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg vil ikke bytte ut kjempefine heltredører med billige ferdig malte fylldører eller hva de heter. For det første er de kjipere enn heltre, og for det andre er de ikke hvite heller.
Heltredører er kjempedyre ferdigmalt.

Å male dørene i stua her med en fireåring løpende blir litt vanskelig altså. Særlig om de tørker sakte.

Er litt annen standard og kvalitet på ferdigmalte ja. Men de fleste ferdigmalte dører, og lister for den del, de leveres i fargen bomull, da dette er standard. Vi har valgt dette på vårer dører også nå, for den fargen er mildere/roligere enn helt hvit.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 07:24   #20
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppussing av heltre innerdører

Ville brukt ett lag sperregrunn og to lag Lady Supreme Finish. Vasket lett med salmiakk over et par dager i forveien.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no