Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Genitiv-s på nynorsk

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-14, 13:11   #1
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Genitiv-s på nynorsk

Jeg sliter med å oversette uttrykket morgendagens samfunn til nynorsk. Er det feil å skrive morgondagens samfunn?

Gammel 02-01-14, 13:30   #2
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Genitiv-s på nynorsk

Eg har ikkje lenger oversikt over endringar, men eg styrer unna genitivs-s så langt eg kan. I ditt tilfelle er det jo nesten eit slags begrep og du kan kanskje sleppe unna med det sånn sett, men det kling ikkje godt i øyret. Om du skriv om setninga slepp du å bruke ein klisje...

Sjølv hadde eg skreve setninga om, alt etter kva innhaldet i setninga er. Vanskelig når ein ikkje ser resten.

Gammel 02-01-14, 13:44   #3
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Ja, mulig jeg bør omskrive. Kan jo bruke noe så enkelt som framtida.

Gammel 02-01-14, 13:46   #4
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg ville skrive det, men eg er ganske vill og gal med tanke på at eg prøver å vere praktisk i språkbruken min og ikkje altfor rigid. Eg unngår genitivs-s så sant eg kan, men det går jo ikkje an å skrive samfunnet til morgondagen, akkurat.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-14, 13:51   #5
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

"I framtida vil ein kunne forventa..."
"Samfunnet i framtida vil ...."
"Morgondagen vil føre til at..."

Gammel 02-01-14, 13:53   #6
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Generelt sett er det eit pluss for nynorskbrukarar at dei er tvungne til å omformulere setningar, slik at ein i mindre grad brukar ferdig fabrikkerte vendingar.

Men som nokon seier - av og til er det godt å berre hoppe rett inn noko som er ferdig formulert på førehand.

Gammel 02-01-14, 14:40   #7
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Eg meiner at morgondagens samfunn er innanfor nynorsk rettskriving, eg hadde lett skrive det.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-14, 14:52   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva Språkrådet sier:

Sitat:

Når kan vi bruka s-genitiv på nynorsk?
Ved særnamn er s-genitiv vanleg:
Noregs land, Noregs Bank, Vinjes skrifter, Ibsens skodespel
Ved samnamn i ubunden form eintal og fleirtal er det òg vanleg å nytte s-genitiv:
lang dags ferd mot natt, i manns minne
I uttrykk for tid og mål:
eit års arbeid, tre kilometers veg, ei vekes tid
I namn på offentlege institusjonar er s-genitiven komen i bruk ved hankjønns- og inkjekjønnsord i bunden form eintal:
Statens vegvesen
Statsministerens kontor
Forsvarets forskingsinstitutt
Stortingets ombodsmann for forvaltninga

HIs frase er vel kanskje noe i slekt med både egennavn- og tidsuttrykkeksemplene? Jeg ville ikke reagert noe særlig om jeg så det i en nynorsk tekst som ellers var ledig og udogmatisk.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-14, 14:54   #9
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Ja, jeg så det, Toffskij, og tenkte det samme som deg. Tror kanskje jeg gambler på det.

Gammel 02-01-14, 14:56   #10
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Nei, eg vil også seie meg einig i at dette syns eg kan passere som ok - eg hadde sjølv skreve om, men hadde ikkje blitt rysta om det sto slik i ein nynorsk tekst.

I ein del av dei tilfella som Toffskij viser over hadde eg skreve om, fordi eg likar lyden av omskrivinga betre.

Gammel 02-01-14, 15:06   #11
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Eg vert mest rysta over "skreve", som ikkje har noko med skriving å gjere i det heile tatt. ;-)

Gammel 02-01-14, 15:25   #12
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Det har du rett i Darth
Det er skreve slik eg seier det

Gammel 02-01-14, 15:36   #13
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Hehe, eg og seier det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:07.