Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Internett igjennom powerline

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-14, 16:51   #1
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Spørsmål

Internett igjennom powerline

Vi har tv via fiberkabel og har boksen i stua der tven vår står. Men nå vil vi gjerne ha tv-kanaler også på et annet rom, men syns ikke det er så lett å få lagt nettverkskabel dit uten at det blir stygt eller mye styr.

Så derfor lurer jeg på om det vil fungere med internett via powerline. Vi har et par sånne bokser fra netgear i stikkontakter tilkoblet noe annet utstyr i huset. Kan jeg da kjøpe en til boks fra netgear, eller må jeg kjøpe et nytt par? Tror det er noen år siden disse ble kjøpt inn, så vet ikke om jeg får tak i en identisk modell. Vil det bli forstyrrelser dersom jeg kjøper inn et par fra et annet merke?

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 21:30   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Internett igjennom powerline

Jeg satt opp Homeplug-adaptere hos en bekjent nettopp for tv og det har fungert veldig bra.

Problemet med Homeplug er at hvorvidt det fungerer bra vil kunne variere veldig bra hus til hus. Ser jeg i eget hus, har jeg kontakter hvor jeg har hatt 100 Mbps i mellom (dette da med Homeplug-adaptere spesifisert med opptil 500 Mbps hastighet). Mellom kontakter i andre rom kan det med de samme adapterne vært 10 Mbps.

Så lenge de følger Homeplug-standarden skal det ikke være noe problem. Så vidt jeg husker er 85, 200 og 500 Mbps-variantene kompatible med hverandre i henhold til spesifikasjonene.

Min erfaring har gjerne vært at det er Delovo som har de beste produktene på dette området. Testet en rekke slike adaptere fra Western Digital, D-Link, Netgear, Edimax, Devolo, Linksys, Zyxel m.fl.

Netgear, D-Link og WD har jeg også ok erfaringer med. Men ikke så gode som for Delovo.

Det kan ellers være mange faktorer som påvirker ytelsen. Skjøteledninger skal man naturligvis ikke bruke disse i. Helst bør de også stå tilkoblet en kontakt som ikke har andre elektriske artikler koblet til seg - og helst med litt avstand fra en annen kontakt. Merker bare med noen av adapterne jeg tidligere har kjørt med selv - bare jeg koblet min bærbare pc til samme kontakt på veggen kunne ytelsen falle 30%+.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no