Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Norske folkeeventyr for småbarn?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-14, 14:25   #1
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Norske folkeeventyr for småbarn?

Vi har norske folkeeventyr i to bind, men de er litt vanskelige å formidle til fireåringen da de er gjengitt i originalspråket. Jeg leste Reveenka for fireåirngen i går og oversatte så godt jeg kunne, men det ble litt hakkete og oppstykket da jeg rett og slett ikke forsto alle uttrykkene og sammenhengene før jeg har lest flere linjer. Litt vanskelig å forklare. Dessuten var det manglende eller lite barnevennlige illustrasjoner.

Noen som har tips om en fin utgave av de meste kjente folkeeventyrene som jeg kan lese for lillesøster? Gjerne av en dato som finnes i biblioteket.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-14, 14:33   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norske folkeeventyr for småbarn?

De har noen i den "Store, hvite"-serien. Asbjørnsen og Moe, og en annen om eventyr. Tror jeg.
Lenge siden jeg har bladd i den ...

Gammel 17-01-14, 14:35   #3
C.D
Bør lage seg en tittel selv

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Er mange vanskelige ord i eventyrene, og ofte ord som "drepe" som jeg tenker han kan få i vokabularet sitt når han skjønner meningen av det og ikke bruker det i hytt og pine.
Når vi leser askeladden som kappåt med trollet, bytter jeg ut "drepe" med "ta deg".

Nille hadde faktisk en grei versjon av det eventyret i en liten bok nå før jul. Måtte bytte ut drepe da, men ellers var den grei. De hadde to/tre andre eventyr i småbøker også men de fikk jeg ikke sett i.

Gammel 17-01-14, 14:40   #4
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

De har noen i den "Store, hvite"-serien. Asbjørnsen og Moe, og en annen om eventyr. Tror jeg.
Lenge siden jeg har bladd i den ...

Vi har Den store Eventyrboka og Den store godnattboka, men der er det også mye kjedelige bilder og utilgjengelig språk syns jeg. Vi hadde noen uker med Askeladden som kappåt med trollet på repeat i høst, men da måtte jeg oversette en hel masse for at ungen skulle skjønne et døyt.

I andre enden av skalaen har vi bøker der eventyrene er forvrengt til det ugjenkjennelige og forenklet altfor mye. Det er heller ikke nødvendig altså.

Det jeg egentlig vil er å lese disse som kjappe godnatthistorier uten å måtte forholde meg til setninger som:

Sitat:

"Hva lett har kufta?" spurte revefruen. "Ven vakker brun," svarte jenta; "svær kar og kvast syn," sa hun.

og uten at det går utover kvaliteten og historien.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 17-01-14 kl 14:51.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-14, 14:46   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bukkene bruse får du i hvert fall tak i. Kan kombineres med Badeland-varianten.

Gammel 17-01-14, 15:46   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne (Syvende far i huset) var veldig populær her. Den er illustrert med bilder fra Ivo Caprinos film. http://bokelskere.no/bok/sjuende-far-i-huset/57527/

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-14, 16:08   #7
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Vi har "Geitekillingen som kunne telle til ti", og den er og har vært veldig populær:
http://www.gyldendal.no/Barn-og-ungd...e-telle-til-ti

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:36.