Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Kan man kunne?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-14, 15:00   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan man kunne?

På en workshop jeg var på nylig dukket følgende setning opp som del av en powerpoint-presentasjon:

"Et kvalitetssikringssystem kan også kunne vise at virksomheten oppfyller kravene i henhold til internasjonale anerkjente standarder."

Det er ikke noe problem for meg å skjønne hva dette betyr, selv om jeg ikke ville uttrykt det sånn selv, men jeg ble litt fascinert av selve konstruksjonen. Er den vanlig/lov/uproblematisk, synes dere?

Gammel 22-01-14, 15:05   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man kunne?

Betydningen skal være "Det forekommer at et kvalitetssikringssystem kan vise …", ja? Det er vel strengt tatt ikke noe galt med det, siden verbet har begge de to lesningene, "forekomme" og "være i stand til", men det er jo stilistisk lite elegant, da. Og jeg måtte tenke meg litt om også, så det er nok ikke så veldig leservennlig heller.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 15:09   #3
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Slett ikke uproblematisk, spør du meg.

Nei det høres rart ut. Kombinasjonen kan kunne er rar. Jeg ville ville noe er vel også litt sånn.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 15:10   #4
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Setningen ser ut som om den er hentet rett fra svadageneratoren til språkrådet.

Gammel 22-01-14, 15:12   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Det forekommer at et kvalitetssikringssystem er i stand til å vise ...", ja. Enig i det du sier ellers, Toffskij.

Gammel 22-01-14, 15:16   #6
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt dårlig kvalitetssikring av den setningen der, synes jeg.

Gammel 22-01-14, 15:21   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan man ikke bare droppe kunne? Evt. sette inn skal i stedet for kan.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 15:28   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, begge deler endrer meningen. Bytter man med "skal", blir det et krav, mens det per nå er et utsagn om at det i noen tilfeller er slik at systemet kan dette. Og dropper man "kunne", sier man at dette er noe slike systemer alltid kan.

"Noen kvalitetssikringssystemer kan vise ..." ville derimot kunne(!) gått an som erstatning, tror jeg.

Gammel 22-01-14, 15:28   #9
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Det tenkte jeg også. Er setningen oversatt, mon tro?

Gammel 22-01-14, 15:39   #10
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville også satt inn "skal".

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 15:42   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

"det kan skje at det skal kunne gjøre..." lite stilistisk pent, men i mitt hode helt logisk og "greit".

*innser at jeg har lite stil* Kan ha kommet til å kunne skrive, og defintivt si, det selv

Gammel 22-01-14, 15:42   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og dropper man "kunne", sier man at dette er noe slike systemer alltid kan.

Gjør man? Jeg ville ikke tolket det slik. Jeg ville tolket at de kan vise det, ikke at de alltid gjør det. Men jeg ser at Toffen eller ditt forslag gjør det klarere.

Uten at jeg vet hva vedkommende som skrev dette egentlig mente, så syns jeg det rent setningsmessig, ser ut som vedkommende har skrevet feil av kan og skal. Men det blir selvsagt to ulike betydninger.

Gammel 22-01-14, 16:10   #13
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det fikk meg til å tenke på cancan og Moulin Rouge og Ewan McGregor og Trainspotting. En så fin assosiasjonsrekke rettferdiggjør en dårlig formulering i min verden.

Gammel 22-01-14, 16:26   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Gjør man? Jeg ville ikke tolket det slik. Jeg ville tolket at de kan vise det, ikke at de alltid gjør det. Men jeg ser at Toffen eller ditt forslag gjør det klarere.

Det blir som forskjellen mellom "De kan ha evnen til å gjøre X" og "De kan gjøre X".

Gammel 22-01-14, 16:28   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har jeg nevnt i det siste hvilken naturlig lingvist du er, Skilp?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 16:32   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det blir som forskjellen mellom "De kan ha evnen til å gjøre X" og "De kan gjøre X".

Ja, jeg skjønner det altså. Jeg syns bare det er litt innebygd i bare "kan".

Gammel 22-01-14, 16:38   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Ja, jeg skjønner det altså. Jeg syns bare det er litt innebygd i bare "kan".

Men "kan" har jo rollen som to forskjellige verb her. Hvis man f.eks. sier "Det kan være slik at barn kan svømme", så kan dette, litt kort og ikke spesielt vakkert, sies "Barn kan kunne svømme". Og det betyr jo noe helt annet enn "Barn kan svømme".

Gammel 22-01-14, 16:41   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men "kan" har jo rollen som to forskjellige verb her. Hvis man f.eks. sier "Det kan være slik at barn kan svømme", så kan dette, litt kort og ikke spesielt vakkert, sies "Barn kan kunne svømme". Og det betyr jo noe helt annet enn "Barn kan svømme".

Ser den.

Gammel 22-01-14, 16:42   #19
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette må jo være den ultimate demonstrasjonen på at powerpoint språk er en klassisk variant av pidgin språk. Satt selv i går og skulle fortelle noe som var skrevet i "mitt språk" (teknisk sjargong) til noen som drev med noe helt annet. Det ble ikke bra (og det var selvfølgelig noe jeg skulle ha jobbet mer/bedre med). Men i min jobb er ofte powerpoint presentasjoner minste felles nevner mellom grupper av mennesker med forskjellig arbeidsområdet.

"Et kvalitetssikringssystem kan også kunne vise at virksomheten oppfyller kravene i henhold til internasjonale anerkjente standarder."

Jeg liker ikke konstruksjonen, synes den er problematisk og ville selv ha uttrykt meg slik: "Et kvalitetsikringssystem kan også brukes til å følge opp virksomheten sine KPI-er" (men da er man avhengig av bransje. Er KPI et anerkjent begrep? Er KPI faktisk dekkende i denne sammenhengen? Det å oppfylle kravene til en internasjonal standard er noe mer enn å følge opp en KPI)

Gammel 22-01-14, 22:00   #20
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

KPI er ikke noe som sier meg noe intuitivt, men "internasjonalt anerkjent standard" er jo mer selvforklarende.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:54.