|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
GlutenallergiEr det gluten i all hvete og omvendt? Dvs, om det står glutenfritt er det også hvetefritt? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: GlutenallergiDet er hvetestivelse i mye av ferdigproduktene som er glutenfrie. Dvs at det er fjernet nesten all glutenet i hvetestivelsen. Det som er naturlig glutfnfritt er helt uten hvete.
|
|
|
#3 |
|
Sv: GlutenallergiHvordan kjennes glutenallergi ut? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Hekta
Sv: GlutenallergiDet heter cøliaki, og symptomene er forskjellige fra person til person. Alt fra store mengder diare til forstoppelse. Luft, kvalme osv. Google det du, så får du bedre beskrivelser.
|
|
|
#6 |
|
Hekta
Sv: GlutenallergiJa, hveteallergi er noe annet. Men kan ha ganske like symptomer.
|
|
|
#7 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: GlutenallergiSom sagt er det stor forskjell på cøliaki (en autoimmun sykdom og ingen allergi) og hveteallergi. Symptomer på cøliaki er alt fra absolutt ingen til oppkast og diare, for eksempel. Ut fra det du skriver tipper jeg alt fra tilfeldig reaksjon til hveteintoleranse, som ikke er helt uvanlig, men det er forskjell på intoleranse og allergi også. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: GlutenallergiKan det være IBS (irritabel tarm)? Mange med det reagerer på hvete, rug og bygg. Kan ikke så mye om det, men oppblåsthet og smerter er ganske vanlig. Jeg blir veldig oppblåst av hvete og rug, og har nå testet ut å være forruten. Stor forskjell. Ble tipset om FODMAP av min spesialist.
|
|
|
|
#9 |
|
Sv: GlutenallergiI natt ble jeg kjempedårlig. Hadde helt forferdelige magesmarter, verste jeg nen gang har kjent. Svettet rant av hele meg. Nå er jeg bare kvalm. Hadde forferdelig hodepine også. Merkelig. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Off the map.
|
Sv: GlutenallergiCumulus. Jeg har en venninne som har det sånn, og hun må være kjempestreng med seg selv, må unngå alt det er gluten i. Ellers får hun magekramper som varer i 2-3 dager. Hun kaller det glutenallergi. Problemet med havre er at den kan inneholde mye spor av hvete eller annet med gluten.
|
|
|
#11 |
|
Hekta
Sv: GlutenallergiAltså, det er ihvertfall ikke uvanlig at en med cøliaki får slike reaksjoner på gluteninntak etter å ha vært glutenfrie en stund.
|
![]() |
|
|