Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hvordan bli bedre på presentasjoner

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-14, 08:46   #1
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan bli bedre på presentasjoner

Jeg holder en del presentasjoner i jobbsammenheng for tiden, og har lyst til å lage finere og bedre presentasjoner. Skulle gjerne hatt forslag til hvordan jeg kan forbedre meg. Jeg har (endelig) oppdaget SmartArt og bruker det av og til. Finnes det noen måte å få vite om alle mulighetene i PowerPoint utover å bare prøve seg fram?

Ellers - gi meg dine beste presentasjonstips!

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 08:59   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bli bedre på presentasjoner

Det finnes mange tutorials på nettet, vil jeg tro, men jeg har lært mitt ved å prøve meg frem.

Personlig liker jeg best rene bakgrunner med lite som tar oppmerksomheten, men det kan man ofte ikke velge i vår bransje. Men minst mulig tekst er viktig. Det er ingen grunn til å lese hele setninger rett fra plansjen, den skal være en støtte til foredraget - ikke omvendt. Illustrasjoner og grafiske fremstillinger er nyttige.

Hvis man skal bruke fænsi animasjon, må det brukes med omhu og ikke hele tiden.

Ellers er det interessant at de fleste bruker 90 % av tiden på å forberede powerpointpresentasjonen, og 10 % på å øve på det man faktisk skal si. Det burde vært omvendt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 11:03   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bli bedre på presentasjoner

Her er det noen gode tips, syns jeg. http://iallenkelhet.no/2014/01/29/tr...resentasjoner/

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 11:19   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bli bedre på presentasjoner

Jeg har byttet ut PP med Prezi.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 11:23   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bli bedre på presentasjoner

Mange gode tips i linken til Tallulah. Det er mye dårlige presentasjoner å se. Var nettopp på en forelesning der vedkommende hadde brukt kulepunkter helt vilt, og delt opp setninger med det så hele meningen forsvant.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 11:28   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bli bedre på presentasjoner

Jeg skulle akkurat til å foreslå linken Tallulah kom med. Jeg synes den var veldig fin selv, og har tatt vare på den for å vise den til Poden, som snart skal holde foredrag på skolen igjen (og forrige gang fikk tilbakemelding om at det var litt mye tekst på PP-arkene).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 19:13   #7
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bli bedre på presentasjoner

Takk for gode forslag!

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 19:28   #8
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bli bedre på presentasjoner

Skulle foreslå Prezi!

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 19:31   #9
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan bli bedre på presentasjoner

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg har byttet ut PP med Prezi.

Skulle foreslå det samme.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 19:34   #10
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bli bedre på presentasjoner

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Jeg holder en del presentasjoner i jobbsammenheng for tiden, og har lyst til å lage finere og bedre presentasjoner. Skulle gjerne hatt forslag til hvordan jeg kan forbedre meg. Jeg har (endelig) oppdaget SmartArt og bruker det av og til. Finnes det noen måte å få vite om alle mulighetene i PowerPoint utover å bare prøve seg fram?

Ellers - gi meg dine beste presentasjonstips!

Mine beste tips er å tenke gjennom det du presenterer fra tilhørerens ståsted. Du kjenner stoffet du skal presentere, men hva er nytteverdien for tilhøreren? Hvorfor skal du presentere det? Hva skal de få ut av det? HVa er det viktigste å huske? Hva vil du at de skal sitte igjen med?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 20:17   #11
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bli bedre på presentasjoner

Det aller kuleste er å bruke PP til å illustrere det du sier, gi det en tilleggsdimensjon - og det minst kule er å skrive nøyaktig det samme du sier, bare med bullets.

Og animasjoner blir ledd av bak din rygg; ingenting signaliserer "newbie" mer enn ting som fyker inn og ut av sliden.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 12:19   #12
zero-talent
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 5
zero-talent har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan bli bedre på presentasjoner

Dette kommer jo veldig an på hvem som er publikum. Jeg underviser på høgskole, og har ganske mye tekst i mine slides. Dette fordi jeg vet studentene bruker dette når de forbereder eksamen. I næringslivet er det lurt å tenke mer visuelt, da er tipsene i linken delt over her veldig gode. Hvis du har Office 07/10 kan du gå på fanen "lysbildefremvisning" og huke av "bruk presentasjonsvisning", da får du opp notatlisten og tidsangivelse på din egen skjerm, og dette gjør det mye lettere å huske hva du skal si hvis du har mye bilder og lite tekst.

Generelt synes jeg det er lettest å vite hva slags historie jeg skal fortelle. Jeg begynner med slutten, altså en oppsummeringsfoil, og fyller ut med innhold ut i fra det. Det er også en god ide å begynne presentasjonen med dette sammendraget.

Det er mange som anbefaler Prezi, og det kan være et godt valg. Men jeg hører også mange si at Prezis animasjoner og zooming etterhvert blir ganske slitsomt å se på, så det må nok mye øvelse og god sans for timing å få dette til å sitte

zero-talent er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 12:31   #13
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bli bedre på presentasjoner

Jeg liker også prezi, men synes det passer best når man har på en måte informasjon som forgrener seg og ikke noe som er en linje.
Og så er det veldig lett å bli forelsket i effektene i prezi, så man må være litt streng med seg selv ellers så blir det raskt foredrag som kan gi bilsyke til publikum. Har jeg hørt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 18:32   #14
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bli bedre på presentasjoner

Flott med tips.

Jeg er egentlig en person som liker mye bedre å snakke (og lytte) + skrive på tavle. Og legger dermed ikke mye jobb i PP. Ofte blir de liggende uten å bli vist.

Nå kommer det jo an på hva man gjør også da. Jeg er selger, så det er vel så viktig å lytte til hva de har å si som å vise foiler.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no