En konfirmasjonstråd?
Det kan da ikke bare være meg som har konfirmant i år? Noen som vil dele tanker, ideer, planer etc?
Vi skal være hjemme, med ca 30 gjester. Konfirmanten vil ha buffet med en rett fra hver verdensdel. Jeg tror ikke det blir det, men han skal få en slags asiatisk buffet, muligens med retter fra Afrika. Vi har jo ikke fastsatt noe ennå, men tror dessert blir ferdiglaget. Ei kusine jobber i et firma som importerer kaker etc til storhusholdning og butikker, så vi får kjøpt inn til innkjøpspris. Jeg er vanligvis slik som vil lage alt selv, men denne gangen tror jeg det holder med maten. Det blir mer enn nok å gjøre her hjemme og jeg har i tillegg arbeidshelg...
Da blir det nok doubble chocolate tartlets og white chocolate raspberry tartlets med noen få friske bær. Muligens litt mektig, men det er jo fest Eller velge en av de....
Kakene blir nok også mye derfra. Tror vi bestiller Waleskringle (han vil heller ha det enn marsipan) og baker Suksesskake. Mulig jeg får mamma til å lage Kvæfjordskake, men den har vi ofte ellers. Tenker raspberry cheescake, sjokolademoussekake hvit/mørk, og en annen saftig stor sjokolade. Antagelig mandelkake med marengs..... Blir det dumt å ha med en saftig eplekake? 8 kaker totalt tenker jeg.
Vi må handle inn servise, bestikk og glass, men jeg har funnet helt enkelt hvitt. Blir konfirmasjon om noen år igjen, så får heldigvis brukt det om igjen. Enten glass fra Ikea eller billige vinglass på Skeidar. Hvite duker. Tenker glasstallerkner til desserten.
Cider og brus til drikke. Mulig alkoholfri velkomstdrikk.
Pynt av bord vet jeg ikke, tenkte jeg skulle få en venninne til å hjelpe meg, for er egentlig litt håpløs der. Håpet er en varm vår så vi kan sitte på verandaen, men ellers lager vi langbord i stua.
Dressen hans er allerede kjøpt inn og passer forhåpentligvis i mai.
Hva gir man til sine egne barn i konfirmasjon? Vi har ikke økonomi til noe kjempe store greier, men jeg lurer på en ordentlig klokke. Og visakort med litt inn hver måned. Vi har ingen døtre så trenger ikke kompensere for fremtidig bunadskjøp....
|