Om Russland
Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal formulere dette innlegget, men det trigges av OL og aksjonene i den forbindelse. Jeg har i mange år (10?) blitt mer og mer bekymret over to ting: Russlands økende arroganse, styrke, styrkemisbruk, utvikling i totalitær retning. Og hvordan vi i vesten tar større og større avstand fra Russland i måten vi ordlegger oss på, nyanserer på, tar stilling på. Jeg liker ikke hat/forakt-retorikk, polarisering og muskelfleksing, og jeg liker det spesielt dårlig når det involverer verdens to mektigste land.
Jeg føler at jeg og mange med meg vet for lite om et så viktig naboland, forstår dem for dårlig, og ikke forstår helt hva de driver med.
Jeg bekymres av den totalt ensidige omtalen mediene driver med når det gjelder norske handlesinteresser i Russland for eksempel i forbindelse med fisk eller olje. (Slemme, korrupte Gazprom, snille, flinke Statoil. Slemme, korrupte russiske mattilsynet, snille, flinke norske lakseoppdrettere). Det kan være det stemmer, for all del, men jeg får alltid piggene litt ut når en sak presenteres med bare en skurk, og det er sterke økonomiske interesser involvert.
Jeg bekymres selvsagt over at Putin svinger pisken over Ukraina (og andre han regner som "egentlig russiske"), men også der over at vi i liten grad får vite noe særlig om bakteppet og hva som er beveggrunnene til de ulike aktørene. Våre "helter" i Ukraina er vel ikke akkurat så uskyldsrene at det gjør noe, og en del av protestene drives nå av høyreekstreme, lurer jeg på?
Jeg bekymres av hvordan vi forholder oss til Georgia.
Jeg bekyrmes av at det ser ut til å foregå helt sinnsvake ting i toppen av Russland, som den historien med BP-sjefen som forlot Russland i hurten og sturten for noen år siden, og kanskje, kanskje ikke, ble forgiftet: http://qz.com/168263/that-time-bps-c...-in-his-blood/
Selvsagt bekymres jeg av at vårt nærmeste naboland diskriminerer homofile og generelt gir blaffen i menneskerettigheter.
Jeg bekymres av at vi har lite kunnskap om hvordan Russland forholder seg til islamsk terror, og hvordan vi i Vesten i stor grad har ignorert den delen av terrorbildet (til Russlands store irritasjon). Til Boston-bombingen skjedde og russerne kunne si "hva sa vi?!?!".
Jeg liker ikke at det ser ut til å foregår en "let etter negative ting om Russland, da, dere!"-greie i redaksjonene, der man hoster opp alt fra korrupsjon til alkoholisme til homohat til løshundjakt i uskjønn forening.
Jeg liker VIRKELIG ikke at det er en eskalering i konflikten mellom Russland og USA, med frysing av bankkontoer, nekting av adopsjoner, etc.
Jeg bekymrer meg voldsomt over at vi til 2024 kan risikere å ha et enormt og sterkt naboland med sterke europeiske interesser (gasseksport, for eksempel) med et enormt forsvarsbudsjett, som har en leder som er handlekraftig, kynisk, slu, fullstendig skruppeløs og med total forakt for menneskerettigheter. 
Hva tror dere skjer fremover? Stabiliserer det seg etter OL? Eskalerer dette til en ny kald krig? (Som ikke akkurat var så kald - den trigget og finansierte kriger og borgerkriger over hele verden). Kan alle bli venner igjen, tro?