Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-07, 16:45   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.391
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Ja, jeg har dessverre en gutt som mener at han ikke liker det meste av frukt og grønnsaker.

Noen ganger er det derfor enklest å få i ham frukt og grønnsaker gjennom å ha det i maten så at han ikke oppdager det.

F.eks. er det flott å ha revet eple i vafler, gulrot i kjøttsaus etc etc.

Har du noen forslag på retter eller generelle tips på hvordan man kan skjule frukt og grønnsaker i maten? Det er ikke alltid like hyggelig å ta opp kampen når man sitter og spiser.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 16:53   #2
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Det første som faller meg inn, er at jeg noen ganger har kjørt løk og paprika i hurtigmikseren før jeg har laget chili con carne.
Da er grønnsakene i alle fall godt kamuflert.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 16:56   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Jepp, løk, hvitløk og gulrot i hurtigmikseren før man tar det oppi tomatsaus funker bra.
Noen moste neper eller blomkål i potetstappa er også greit.

Pæremos er godt i grøt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 00:56   #4
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Alt som er kuttet i små biter blir gjerne godt kamuflert.
Ser ungene det så sier jeg at det er krydder...................

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 02:22   #5
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Når jeg lager tomatsaus koker jeg finhakket løk og gulrot i så lite vann som mulig. Etterpå moser jeg grønnsakene i kokevannet og tilsetter grovhakkede tomater (som også moses litt) samt diverse som skal med - tomatpure, ferdigstekt kjøttdeig, krydder mm.

Går ned på høykant!

  Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 08:02   #6
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Jeg dytter store mengder frossen spinat (kanskje 1/2 spinatterningpose) i tillegg til 3-4 store gulrøtter (høvlet på tvers) oppi enhver tomatbasert rett.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 08:07   #7
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

gulrot i tomatsaus har jeg også. Passer jo fint til pizzafyll og spagettisaus.
Ellers liker jo de fleste barn lasagne og gryteretter, og her kan man hjemme litt av hvert

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 08:23   #8
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Hva med å lage smoothies da?
Det har jeg med hell laget til barn som først har uttalt at de ikke liker noe frukt i alle fall...

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 08:26   #9
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Opprinnelig lagt inn av SmarteSmelt, her.

Hva med å lage smoothies da?
Det har jeg med hell laget til barn som først har uttalt at de ikke liker noe frukt i alle fall...

ja, smooties SELVFØLGELIG
De selger billige jordbær på ICA supermarked. 14,. kurven
Så kjøpe en god appelsinjus (tropicana) eller presse appelsin selv.

...har lyst på "smudi"

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 08:30   #10
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Opprinnelig lagt inn av SmarteSmelt, her.

Hva med å lage smoothies da?
Det har jeg med hell laget til barn som først har uttalt at de ikke liker noe frukt i alle fall...

Prøvde ikke du å dytte grønnsaker oppi smoothien også en gang, eller husker jeg helt feil?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 09:10   #11
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Prøvde ikke du å dytte grønnsaker oppi smoothien også en gang, eller husker jeg helt feil?

Åjaudå!
Jeg lurer inn brokkoli eller blomkål ja (har prøvd gulrot, men det ble ikke moset nok, var igjen små biter og det er ikke å anbefale i smoothies ).

Det går greit så lenge det ikke er mye. Blir det for mye, blir smaken besk og da liker de det jo ikke...

Generelt fører banan til mere søtsmak. Jeg har aldri i sukker, stapper en hel banan i isteden.

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 09:12   #12
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Opprinnelig lagt inn av SmarteSmelt, her.

Åjaudå!
Jeg lurer inn brokkoli eller blomkål ja (har prøvd gulrot, men det ble ikke moset nok, var igjen små biter og det er ikke å anbefale i smoothies ).

Det går greit så lenge det ikke er mye. Blir det for mye, blir smaken besk og da liker de det jo ikke...

Generelt fører banan til mere søtsmak. Jeg har aldri i sukker, stapper en hel banan i isteden.

Milde måne - du gjør det ennå? Skal huske på å takke nei til smoothie hvis jeg kommer på besøk slik at jeg ikke får et sunnhetssjokk.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 09:15   #13
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Dette lyder velkjent.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 10:02   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Du kan lage is av smoothies også. Jeg heller alltid smoothie-rester i ispinneformer og har en drøss av dem i fryseren til enhver tid. Mange gode forskjellige smaker. Jeg bruker oftest yoghurt naturell, banan, rå egg (for proteiner og metthet, smaker ingenting) og frosne bær eller frossen frukt. Vesla elsker det, og disse ispinnene kan jo spises som et måltid, omtrent. Sunnere enn brødskiver.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 10:07   #15
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Nå har vi en sønn som ikke har problemer med frukt og grønnsaker da. Men vi lager som flere nevner ofte smudi til ham. (Ja, man kan skrive smudi nå?). Tar gjerne yoghurt naturell eller vaniljeyoghurt og hiver oppi fryste bær eller banan. Det er kjempepopulært.

Når det gjelder grønnsaker, så blir vel smaken mindre bitter og framtredende hvis man koker de ordentlig før de moses og evt håndteres i middagslagingen? Kan det hjelpe litt?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 11:01   #16
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Milde måne - du gjør det ennå? Skal huske på å takke nei til smoothie hvis jeg kommer på besøk slik at jeg ikke får et sunnhetssjokk.

Høhø.. .om det hjelper kan jeg kjøre grønnsakene litt i mikroen først så blir det mere som du har vært vant til en stund nå.


(men altså, det er bare en kvast brokkoli eller blomkål jeg tør ha i altså i gangen, det skal ikke mye til før det preger smaken...)

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 11:05   #17
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Biola er supergodt i smoothie (insisterer på skrivemåte) forresten, Irma. Blåbær- eller bringebærbiola.

Også tropisk frukt frossen gir en veldig god smak som de aller fleste barn liker. (selges i svære pakker på Obs og Ica i alle fall)

Skogsbær og bringebær frossent gir mange sånne små "klumper" som mine barn nekter å innta i alle fall. De vil enten ha bare jordbær (frosne) eller tropisk frukt da... Det siste er vel det jeg ser flest barn liker.

Vår smoothie er:
- en 4-5 dl tropisk frukt (frossen)
- en banan (fersk)
- litt blåbærbiola (1 dl kanskje)
- litt eplejuice (også 1 dl.)
(og en kvast brokkoli/blomkål)

Barna liker den best ganske tykk, også drikke med sugerør er et must!

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 11:37   #18
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Pannekakerøre kjørt i hurtigmikser. Grønnsakene blir til væske.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 11:52   #19
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Masse frossen spinat i sausen til pølsegratengen er både godt og sunt og gir kul grønnfarge.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 15:29   #20
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsaker og frukt i mat som barnet ikke ser

Går ungene på det der? Å lure i de grønnsaker og frukt ved å gjøre sånn? Her hadde det ikke fungert. Resultatet da ville vært en gutt som ikke tørr å spise de få matproduktene han spiser idag. Nå smakte min eldste at Freia byttet ut tørrmelkepulvret til en annen type. Han spiste ikke melkesjokolade før de var byttet tilbake (ligger noen år tilbake i tid). Jeg har ikke turt å prøve å blande inn noe i den andre maten. Da hadde ikke han spist.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no