|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Live and let live
|
![]() Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)Inspirert av en annen tråd her om meltyper, fikk jeg lyst til å starte en tråd der vi kan dele erfaringer og kunnskap om det å lage gluten- og melkefri mat.
![]() |
#2 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)Jeg baker ikke mye, men bruker Semper finmiks hvis jeg gjør det. På bakekurs lærte jeg å trykke ut boller fra en pose istedet for å bake dem ut, det reddet slik bakst her i huset. Fiberhusk bruker jeg i alt av gjærbakst.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)Abonnerer her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)Eg burde bake meir, men har da litt erfaring. Har brukt mykje Toro fin og Semper sine blandingar. Eg har unngått Toro kakemiks, for jentungen stig så vanvittig i blodsukker på det (har diabetes). Kva er fordelen med kakemiksen? Blir det bedre kaker med denne enn med glutenfri lys blanding?
![]() |
#6 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)Jeg bruker kun schar melmiks b til gjærdeig. Da kan man faktisk trille ut boller uten å sitte igjen med alt på hendene |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)Henger også her
![]() |
![]() |
#8 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)Eg slit med Schär sin melmix C. Den for småkaker og kjeks. Det blir berre tørt og rart. Mix B er god.
![]() |
#9 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)Jeg bruker Lailas Mjölmix til boller. Deigen blir finn å jobbe med, jeg triller boller på vanlig måte. (Engangshansker og silikonunderlag gjør det enda lettere), og poden spiser fornøyd. Han liker ikke smaken av Sempermelet. Jeg har ikke funnet en brødoppskrift han godtar, så jeg leter videre. Vi kan ikke bruke egg heller, så det er en ekstra utfordring. Men Orgran gluten substitute hjelper endel.
![]() |
#10 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)
Det der har eg nettopp kjøpt, men ikkje prøvd. Det må jo gå litt av det da, ut frå blandingsforholdet å dømme. Brukar du det alltid?
![]() |
#11 |
kissable
![]() Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)For de som tåler ost, kan denne rundstykkeoppskriften anbefales: http://snuddpaahodet.blogg.no/131894...verdagsru.html. Jeg brukte Lailas istedenfor Semper, og hele familien bortsett fra han med cøliaki digget dem.
![]() |
#12 |
kissable
Jeg har bare prøvd det en gang, og synes bollene ble bedre. Men mulig de hadde blitt akkurat like bra om jeg kunne tilsatt et egg eller to.
![]() |
#13 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)Takk for link til oppskrift Hot Lips - den skal eg prøve (for oss som kan ha egg og melk).
![]() |
#15 |
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
![]() Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)Går det an å samle oppskrifter/linker i en egen bolk etter hvert?
![]() |
#16 |
Live and let live
|
Det går fint. Bare minn meg på det senere, så kan vi kopiere ut innleggene i en egen tråd. Eller om noen gidder å samle dem i et nytt innlegg, så er jo det penere (og jeg slipper jobben
![]() |
#17 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)Følger med litt her da våre beste venner (hele familien) er gluten-og melkeallergikere.
![]() |
#18 |
kissable
Vi bruker laktosefrie produkter (han tåler gulost), men det funker jo bare om man tåler melkeprotein. Ja, og skippet egg.
![]() |
#19 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)Jeg bruker mest den orange, naturlig glutenfrie mixen fra Finax, som mannen kjøper i pakker a 6 kartonger på tilbud i Sverige.
![]() |
#20 |
kissable
![]() Sv: Meltyper og baketips gluten- og melkefri mat (Matkjemi)Oppskrift, Kanina?
![]() |
|
|