Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvilken hvit til vinduskarmer?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-14, 23:01   #1
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken hvit til vinduskarmer?

Ja, hvilken hvit til vinduskarmer, dere?

Jeg vil ha samme hvite karmmaling (for jeg har hatt opptelling og skal kjøpe nitten forskjellige malinger!) til rom i hhv. grønt (3020-G40Y), sjøgrønnturkis (2555-B80G OG 1045-B80G) og lys varmgul (0045-Y11R).

Også kan jeg berolige dere med at jeg skal kjøpe all malingen på onsdag, så etter det blir det stille fra meg. Or not...

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 23:14   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hvit til vinduskarmer?

Jeg bruker helhvit til alt av lister, vinduer og dører. Jeg syns det er penest, også slipper man problemet med karmer som ser gule eller skitne ut sammen med enkelte veggfarger.

Men det betyr at man må male alt da, siden ferdigmalte lister og dører kommer i hvitfargen Bomull, eller hva det nå er som er standard for tiden.

Svaret for den late er følgelig: mal i samme farge som lister og dører er malt i fra fabrikken, nemlig Bomull (med forbehold om at jeg husker rett).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 23:18   #3
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hvit til vinduskarmer?

Spørsmålet er ikke hva som er standard for tiden, men enten i 1968 eller 1985, tenker jeg.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 23:23   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hvit til vinduskarmer?

Da kan du like gjerne bruke hvit, for da er det så gulnet at du uansett ikke vil kunne bruke originalfargen.

Helhvit er veldig greit å kombinere med mange ulike farger, så jeg hadde gått for det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 23:35   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hvit til vinduskarmer?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg bruker helhvit til alt av lister, vinduer og dører. Jeg syns det er penest, også slipper man problemet med karmer som ser gule eller skitne ut sammen med enkelte veggfarger.

Men det betyr at man må male alt da, siden ferdigmalte lister og dører kommer i hvitfargen Bomull, eller hva det nå er som er standard for tiden.

Svaret for den late er følgelig: mal i samme farge som lister og dører er malt i fra fabrikken, nemlig Bomull (med forbehold om at jeg husker rett).

Ja, det gjør jeg. Synes ikke bomull er en pen farge, men herregud, vi har nokså nylig fått satt inn nye vinduer og dører fra Nordan (borettslaget betalte, så vi takket ikke akkurat nei), og de var ikke helhvite, for å si det sånn. Vi endte med å male hele huset i bomull for å slippe å maskere og male vinduer og sånt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 09:11   #6
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hvit til vinduskarmer?

Industrihvit i gamle dager (før 2006-ish) er eggehvit, ny industrihvit er bomull. Helhvitt uten gult i seg blir gjerne feil mot eldre elektriske installasjoner som brytere som er industrihvite og som kanskje har gulnet litt i tillegg.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 10:16   #7
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.315
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hvit til vinduskarmer?

Ubrekket hvit. Ferdig snakka.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 10:26   #8
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken hvit til vinduskarmer?

Interiørarkitektvenninna sier alltid kritthvit til alle slags lister. Men mulig Veronal har et poeng, vi har ingenting som går mot gult hos oss.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 10:30   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hvit til vinduskarmer?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Industrihvit i gamle dager (før 2006-ish) er eggehvit, ny industrihvit er bomull. Helhvitt uten gult i seg blir gjerne feil mot eldre elektriske installasjoner som brytere som er industrihvite og som kanskje har gulnet litt i tillegg.

Dette kan være et poeng, men hos oss er alt det elektriske blitt så gult at det nå går mer mot brunt, så her er løsningen likevel å male med helhvitt, leve med de stygge bryterne, og skifte dem ut på sikt. (De er fra 80-tallet, stort sett, ikke fra byggeår.)

På noen av rommene har jeg tatt den enkleste varianten, og malt over ledninger og koblingsbokser med enten veggfarge eller listefarge, alt ettersom hva som var fornuftig det enkelte sted.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no