Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Twitter for dummies

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-14, 19:03   #1
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Twitter for dummies

Kan dere lære meg opp please?

Jeg skjønner ikke helt dette opplegget. Hva med @, #, retweet og reply?
Feks.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 20:04   #2
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Twitter for dummies

@ bruker man foran et brukernavn for å skrive noe til en person, eller for å nevne noen i innlegget. Personen man nevner vil da få beskjed om dette. Nesten som å tagge noen på facebook.

# er hashtag. Ved å bruke disse, f.eks #bakfasaden, så kan folk som søker på hashtaggene lese innleggene dine. Man får gjerne flere lesere om man bruker flere hashtagger. Man kan i grunnen hashtagge hva man vil. OL, hverdagsliv, denfølelsen, oslove (var veldig mye brukt etter 22. juli) osv.

Retweet er rett og slett å "sende videre" en annens tweet. Det står da at "Retweeted by Fibi" f.eks. Da kan mine følgere lese innlegget jeg retweeter, selv om de ikke følger personen som skrev det i utgangspunktet. Nesten som deling på facebook.

Reply er jo et svar. Når du trykker reply vil det automatisk komme @dendusvarer i innlegget, og personen vil da få beskjed om at NN har svart på din tweet.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 12:12   #3
zero-talent
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2014
Innlegg: 5
zero-talent har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Twitter for dummies

For å få utbytte av Twitter er det lurt å laste ned en klient, f.eks Tweetdeck. Der kan du sette opp søk på stikkord og firkanttaster (eller hashtags, som det heter på godt norsk nå) på ting du er interessert i, og evt. velge å følge folk som ofte dukker opp i søkene dine.

Det er mange "oppskrifter" for hvordan man bruker Twitter, og det kommer helt an på hva du selv vil. Du kan bruke Twitter som Facebook og følge venner/bekjente og chatte med dem. Du kan følge personer, bedrifter og organisasjoner du er interessert i, og diskutere med dem. Eller du kan bruke det som en aggregeringstjeneste hvor du får tips og lenker om ulike tema. Det regnes som god skikk og bruk å delta i samtaler, svare folk, dele ting osv..

Personlig er jeg litt lei, for Twitter har hele tiden vært et "eliteforum" bestående av journalister, samfunnsdebattanter og andre som er glad i sin egen stemme og stamme. Du blir fort ignorert hvis ikke du er innenfor og behersker stammekodene. I dag bruker jeg det mest for å følge søkeord relevant for jobben min.

zero-talent er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no