|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Rett til utdanning for utviklingshemmedeNoen på Facebook linket til dette innlegget om Marie Simonsens reaksjon på en tale som ble holdt av Marte Wexelsen Goksøyr med Downs syndrom under grunnlovsjubiléet. I talen blir det sagt "Mennesker med det vi kaller utviklingshemning, har ikke rett til utdanning utover videregående skole." Det er det vel ingen i Norge som har? Alle må jo søke og komme inn på bakgrunn av karakterer eller andre kvalifikasjoner. Eller betyr utsagnet at psykisk utviklingshemmede ikke har lov til å ta høyere utdanning selv om de kvalifiserer? Dette er et tema jeg ikke vet så mye om, så håper noen kan dele litt fakta eller synse litt om hvordan det burde være. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmedeDet er vel heller sånn at vi tilrettelegger f.eks. ved at vi har mulighet til å søke på særskilt grunnlag. Men det er vel ikke særlig mange med Downs syndrom som fullfører vanlig allemnfag?
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmedeEr vidaregåande lagt opp til at psykisk utviklingshemmede får karakterer? Min kjennskap til det har kun vært tilrettelagt undervisning. Sjølv om vedkommande er i stand til å ta nokre vanlege fag, er det vel kjempevanskeleg å få fylkeskommunen med på det? Om dei ikkje får karakterer, kjem dei seg heller ikkje vidare.
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmedeOg læresteder skal tilrettelegge for studenter med spesielle behov. Det tilrettelegges for studenter med nedsatt syn og hørselshemming, for dysleksi, ADHD, psykisk sykdom og flere andre behov. Jeg kjenner ikke til at det er noen som har fått tilrettelegging for downs på det lærestedet jeg er på, men jeg antar vi ikke har så veldig mange med slik utviklingshemming, all den tid de fleste med downs ikke kvalifiserer for et universitetsstudium. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmedePersoner med downs (og alle andre, for den del) står jo også helt fritt til å følge forelesninger i nesten et hvilket som helst fag de måtte ønske, hvis det er læringen og opplevelsen av å studere som er poenget. Har man ikke bestått vitnemål fra videregående, vil man aldri klare å gjennomføre en grad på et univesitet eller høyskole, uansett hvor mye det tilrettelegges, men forelesninger kan man følge uansett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmede
Dersom det er sånn at de nektes å fullføre vgs. på "vanlig måte" selv om de har forutsetninger for det, og dermed automatisk utestenges fra videre studier, er jo det et kjempeproblem, det er jeg faktisk enig i.
![]() |
![]() |
#8 |
maler
|
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmedeJeg skjønner det heller ikke helt, men kan det ha noe med det å være mest mulig normal å gjøre? Vi andre får jo alltids studert om vi ønsker det, mens de med downs og endel andre funksjonshemminger aldri vil greie noe annet enn det som blir tilrettelagt og lovbestemt og dermed ikke får noe videre tilbud? Jeg er likevel ikke overbevist om at jeg synes den beste løsningen er tilrettelagt universitetsutdanning. Det er fortsatt ikke sånn at alle tar høyere utdanning, endel går faktisk ut som lærlinger og jobber etter videregående. Er det nok sånne tilrettelagte jobber der ute?
![]() |
#9 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmedeFor mange med psykisk utviklingshemming er det skoletilbudet deres som fyller hverdagen og gir dem struktur. Når de er ferdige med videregående, mister mange et svært viktig dagtilbud - og da står det ikke automatisk et nytt tilbud klart og venter på dem. Videregående skole er jo en rett, men jeg tror det er opp til kommunen(s økonomi) hvilket tilbud den tilbyr etter videregående, og spesielt de som trenger ledsager kan sikkert bli mer isolert. Kan det være dette som er utgangspunkt for problemstillingen?
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmedeJeg vet ikke noe om hva som menes i forhold til utsagnene her og hva man tenker om rett til høyere utdanning med downs, men jeg tenker at vi her til lands fremdeles har et stykke vei å gå med tanke på utdanning for mennesker med ulike typer funksjonshemninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
maler
|
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmedeDet er sant, Guava, Downs syndrom bruker å forkludre endel debatter fordi det er noe alle kjenner til og som man har et rimelig klart bilde av. Men det finnes mye annet, og rett til hjelp under utdanning er kanskje spesielt viktig for de med fysiske utviklingshemminger. Og tanken om at alle skal gjennom samme løp er ikke nødvendigvis en fordel for alle.
![]() |
#12 |
|
Men om en person med downs vil følge fag på universitetet og har stort utbytte av dette så er det ikke automatisk lett å legge til rette for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
maler
|
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmedeJeg tenker på høytfungerende autister som trenger hjelp til å finne frem i mylderet - det er vel synd hvis de ikke skal kunne få studere på høyere nivå egentlig. De vil vel ofte ha såpass ujevne resultater også at de ikke vil komme inn.
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmedeUtdanning kan være mer enn universitetsstudier, og det er det jeg tror hun sikter til. Flere brukerorganisasjoner, og blant annet FO (fag- og profesjonsforbund for 27000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, velferdsvitere og studenter) har sagt/skrevet/uttalt at utdanning er en (menneske-)rett, og den bør også utviklingshemmede ha. Sist redigert av m^2 : 18-02-14 kl 20:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem siden: Jan 2011
Ja, jeg tenker også at endel høytfungerende og intelligente mennesker innenfor autismespekteret fort kan falle utenfor. Og det er jo egentlig litt feil at mennesker som kan ha veldig gode evner innenfor et visst fagfelt og skyhøy IQ ikke kan ta utdanning innenfor sitt fagfelt fordi de ikke klarer alle fag på videregående. Det er jo dårlig utnyttelse av dette menneskets ressurser at man i stedet for går rett på uføretrygd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmedeHar ikke lest hele tråden, men som mor til en høytfungerende autist vil jeg synes det er direkte tragisk om det ikke legges tilrette for at hun kan bruke evnene sine, noe som både er nødvendig for å ha et tilfredsstillende voksenliv og som er et gode for samfunnet. Jeg må si at jeg nesten forventer at det finnes muligheter for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2014
![]() |
![]() Sv: Rett til utdanning for utviklingshemmedeDe burde tilrettelegge gjennom hele livet dems så de har noe å vokse på. Så de ikke stopper opp. Spesielt ansvar til de har en slags tilrettelagt utdanning eller spesialisering. Aldri bra å slutte å lære / utvikle seg. uavhengig om det er på skolebenken eller om de får en jobb. De må få nye utfordringer hele tiden. Gjelder alle, også oss andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bedreviter
|
Hva mener du egentlig? Bør alle har krav på utdanning utover videregående skole? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Jeg tror hun/han egentlig snakker om det vi kaller tilpasset opplæring. |
![]() |
![]() |