Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matmote

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-07, 11:51   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Matmote

Jeg synes det er godt med pesto altså, det er ikke det, særlig på pasta, men hvorfor må det klines pesto på absolutt alt? Det går jo ikke an å kjøpe en sandwich/baguett/salat e.l. ute på kafe uten at alt er druknet i pesto. Ulempen er jo at det har en så karakteristisk smak, at det kamuflerer smaken på for eksempel den nydelige tunfisksalaten på sandwichen.

Nå er jeg drittlei pesto og gleder meg til det går av moten. Slik som salsa.

Gammel 15-05-07, 12:06   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matmote

Bare de ikke begynner med hummus, så skal jeg nok holde ut den fæle pestoen. Dessuten kan de slutte å kline rødløk på alt.

Gammel 15-05-07, 12:11   #3
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Rødløk er godt

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 12:13   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pesto kan være riktig godt, men jeg er enig i at det har tatt litt av med pestobruk på steder der det ikke passer så bra. Balsamicoeddik syns jeg også det kan være et visst overforbruk av.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 12:19   #5
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pesto er snaskens på sandwicher og andre brødretter!

Men hold det for all del unna pastaen

Gammel 15-05-07, 12:25   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Pesto er snaskens på sandwicher og andre brødretter!

Men hold det for all del unna pastaen

Greit nok hvis det er pestoen som er poenget. Og hvis brødet er gammelt og tørt. Men ikke når brødet er nystekt og nydelig, og i tillegg inneholder mye annet godt som egentlig skal være hovedingrediensen, og man ikke kan kjenne smaken av noe av dette fordi alt smaker pesto.

Når jeg kjøper en tunfisksandwich vil jeg at den skal smake av tunfisksalat. Ikke av pesto. Da hadde jeg heller bestilt en pestosandwich.

Gammel 15-05-07, 12:26   #7
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har det samme med dressing. Det er ikke alle som liker dressing.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 12:54   #8
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde pesto var på vei ut, jeg. Det er jo mange år siden det ble in. :moderne:

Gammel 15-05-07, 12:56   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Bare de ikke begynner med hummus, så skal jeg nok holde ut den fæle pestoen. Dessuten kan de slutte å kline rødløk på alt.

Liker du ikke hummus? Det som er så ufattelig snadder.
Jeg elsker pesto, men ikke på alt. Liker det på laks, på pasta og under enkelte pålegg på brødskiva. Det kan veldig fort bli for mye ja.

Nå bruker ikke jeg mat som mote, jeg spiser det jeg liker, samme om det er in eller ikke. Er det noen som tenker mote når de velger matvarer?

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 13:00   #10
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Hvor: Oslo
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg trodde pesto var på vei ut, jeg. Det er jo mange år siden det ble in. :moderne:

Nå som jeg endelig har fått smaken på pesto...
Synes det er nydelig - spesielt i salat, men ikke for mye, nei - da smaker det pyh!

Gammel 15-05-07, 13:04   #11
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Nå har det kommet Dipmix med Pestosmak.

Jeg liker dessverre ikke pesto.

Gammel 15-05-07, 13:11   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg skjønner at jeg ikek akkurat er noen trendsetter. Jeg synes at pesto er godt på sandwicher jeg. På mye annet rart også forøvrig, men ettersom det ikke er så lenge siden jeg sluttet på Grete Roede, så bruker jeg det ikke så mye når jeg lager mat selv. Pesto inneholder litt for mange kalorier til å være GR-godkjent.

Gammel 15-05-07, 13:21   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

jeg skjønner at jeg ikek akkurat er noen trendsetter. Jeg synes at pesto er godt på sandwicher jeg. På mye annet rart også forøvrig, men ettersom det ikke er så lenge siden jeg sluttet på Grete Roede, så bruker jeg det ikke så mye når jeg lager mat selv. Pesto inneholder litt for mange kalorier til å være GR-godkjent.

Alt er vel "GR-godkjent" i små nok mengder? Hvor mye kcal kan det være i et tynt lag pesto på en brødskive? Jeg skulle ligge på 2200 kcal sist jeg gikk på GR-kurs (i fjor vår) og da spiste jeg egentlig det aller meste, men i små mengder.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 15:33   #14
Elin

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er så enig så enig! Enkelte må gjøre motemat av alt som er. Nå er det visst pesto og balsamicoeddik, ruccola og nøtter i alle former.

Akkurat som med sushi.... Jeg synes sushi er ok, men at det er såååå utrolig sinnssykt godt som mange skal ha det til er for meg en gåte, men det er jo litt fancy/in/kult/fint å si at man spiser sushi kanskje? At Sushi er mote-mat er det i alle fall ingen som helst tvil om.

Gammel 15-05-07, 15:41   #15
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg innser at jeg er en enkel matsjel som liker det meste.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 15:44   #16
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*spiser ikke ute og har ikke fått med meg problemet en gang*

Gammel 15-05-07, 15:46   #17
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil for øvrig benytte anledningen (om det er aldri så malplassert) til å slå et slag for fersk pesto laget fra bunnen av. Det er tusen ganger bedre enn variantene alt på glass (som det dessverre ser ut til at mange kafeer bruker). Jeg er en enkel sjel i matveien og har ingenting imot ferdigmat, men ferst pesto er virkelig godt!

Oppskrift (på oppfordring ):

40 g pinjekjerner
100 g frisk basilikum
2 hakkede hvitløksfedd
25 gram nyrevet parmesan
125 g god olivenolje

Kjøres i kjøkkenmaskin, men skal ikke være helt finmost. Det går fint an å slumpe litt.

Sist redigert av Bluen : 15-05-07 kl 15:58.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 16:29   #18
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Akkurat som med sushi.... Jeg synes sushi er ok, men at det er såååå utrolig sinnssykt godt som mange skal ha det til er for meg en gåte, men det er jo litt fancy/in/kult/fint å si at man spiser sushi kanskje? At Sushi er mote-mat er det i alle fall ingen som helst tvil om.

Sånn sett er det trist for oss sanne sushi-elskere at sushi er blitt motemat - det var mye artigere å elske sushi på åttitallet...

Jeg er også litt pestolei - skulle derimot gjerne hatt mer hummus. Men nå går jeg sjelden ut og spiser for tiden, så for alt jeg vet kan det være at det er hummus både her og der i disse dager.

Gammel 15-05-07, 17:13   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og pinjekjerner! Fader, ikke en salat uten pinjekjerner! Det er ekkelt.

Gammel 15-05-07, 17:20   #20
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

*spiser ikke ute og har ikke fått med meg problemet en gang*

signerer denne jeg

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:34.