Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: dyre klassearrangement

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-14, 20:39   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spinnoff: dyre klassearrangement

Jeg leste tråden om dyrt leirskoleopphold, og noen av svarene fikk meg til å lure litt.

Før jul sendte jeg ut e-post til foreldrene til jentene i klassen til Snuppa om at vi skulle på Annie på en gitt dato og spørsmål om noen ville være med oss. Billettene kostet ca 500 kr pr stykk. (Jeg synes det var innmari dyrt.)

Var dette feil gjort? Hadde det vært bedre å bare spørre de foreldrene jeg kjenner og som jeg vet at hadde lyst/råd? Da ville jeg spurt 7 av 12 jenter.

Det endte med at 10 jenter dro sammen med mødrene sine. Men hvor mange som var med er kanskje underordnet.

Sist redigert av Tjorven : 05-03-14 kl 20:49.
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 20:48   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: dyre klassearrangement

Jeg tenker at når man gjør sånn må man tenke litt gjennom hvilken klasse man har med å gjøre. Hvis man for eksempel vet at det er to familier i den klassen som har dårligere råd så bør man kanskje ikke foreslå så dyre aktiviteter når man skal samles. Hvis ikke tenker jeg det er greit nok så lenge det er en uformell "vi skal på teater og lurer på om noen vil være med" og ikke det offisielle "bygge klassemiljø"-arrangementet den høsten.

Gammel 05-03-14, 20:49   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er en kurant sak og sende en mail som privatperson til resten av klassen og si "Hei. Tjorvenbarnet og jeg skal på teater og se Teaterforestilling dato da og da. Kanskje fler har lyst til å være med? I såfall koster det så så mye."

Jeg syns ikke det er en kurant sak å sende ut følgende mail:

"Hei. Det er bestemt at Klasse 5B skal på teater og se Teaterforestilling dato da og da. Det vil koste kroner så så mye pr elev. Hilsen Klassestyrer."

Øverste mail er en hyggelig invitasjon, og har man ikke lyst eller råd til å være med, kan man enten droppe svare, eller gi en eller annen plausibel unskyldning.

(En kamerat av mannen min brukte følgede unskyldning da vi inviterte ham med på en konsert - vi inviterte i april, konserten var i januar påfølgende år: "tja, jeg må tenke på det, det er mulig jeg må jobbe overtid den dagen." )

Kommer en slik mail fra klassestyrer, er det mer å anse som noe som er pålagt å delta på, og da syns jeg det er totalt ugreit å bare anta at alle foresatte har råd til å punge ut med teaterbiletter og liknende.

Gammel 05-03-14, 20:50   #4
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Enig med Inagh. Det er _vesensforskjell_ på de to variantene.

Gammel 05-03-14, 20:51   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville aldri gjort noe sånt, men det betyr ikke at du er noen dårlig person eller noe sånt, altså.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 20:52   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Inagh: Jeg synes heller ikke følgende er greit:

Hei, klassekontakene i klasse 5b inviterer til mor-datter-kveld. Vi planlegger å se Annie på teater klokken 17 og deretter gå på cafe og kose oss sammen. Prisen er 500 per person + det man kjøper på cafeen. Påmelding til Tjorven innen 15. mars.

Mens "Hei, jeg og jentungen skal se Annie den 16. mars, er det noen flere som vil bli med? Prisen er 500 kr per person". Hilsen Tjorven. Er helt greit, men kan likevel være mindre smart/snilt litt avhengig av klassemilijøet, spesielt hvis det blir en trend.

Gammel 05-03-14, 20:53   #7
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, jeg synes det egentlig blir litt feil... Jeg tenker at det er lett for at noen foreldre føler seg tvunget til å punge ut med 1000,- for at ungen skal få være med på det samme som de andre.

Det vil jo være veldig trist for de ungene som har lyst å være med, ser at alle de andre drar, men ikke kan være med sjøl. De fleste foreldre ville vel skrapt sammen penger for å unngå det.

Men nå kjenner jo du miljøet. Jeg aner egentlig hvilke foreldre som vil hatt problemer med noe sånt i frøknas klasse. Det verste er kanskje at det akkurat er de ungene som har mest behov for å bygge sosiale relasjoner. Så hos oss ville noe sånt vært uheldig.

Jeg tror ikke det hadde blitt riktigere om du hadde spurt sju av tolv.

Vi inviterer med oss frøknas bestevenn som er i familie med oss på slike ting. Hvorfor ville du egentlig ha med alle jentene i klassen?

Gammel 05-03-14, 20:53   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bille: Klart det vesensforskjell, det siste er jo ulovlig. Men jeg trodde ikke det var det vi diskuterte her?

Gammel 05-03-14, 20:56   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg synes heller ikke det har så mye å si om man "kjenner miljøet" etc. Vet vi nå egentlig alt om alle, om økonomi og prioriteringer?

Hadde jeg fått den mailen av Tjorven hadde jeg takket nei. Vi har ikke dårllig råd, men jeg ville ikke prioritert det, og det ville jo gått ut over datteren min.

Gammel 05-03-14, 21:00   #10
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes klassebaserte arrangementer bør være bortimot gratis enten det er klassekontakter eller andre foreldre som tar initiativet, så jeg ville nok ikke sendt en sånn mail.

Gammel 05-03-14, 21:00   #11
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde sagt nei takk - fordi vi sparer penger til Spaniahus for tiden. Det hadde ikke kostet meg en kalori, men jeg tror kanskje det er fordi vi egentlig har penger til det, men velger det bort. Det hadde nok vært surere hvis vi virkelig ikke hadde råd.

Likevel synes jeg det må være lov å sende ut mailer, foreslå hyggelige tiltak, invitere med, osv som privatperson. Men kan jo være bevisst på at neste gang man slenger ut en invitasjon kan det være til noe som er billig!

Gammel 05-03-14, 21:01   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke sendt ut en mail til alle gutteforeldrene i klassen om noe såpass dyrt. Hvis jeg ville ha med flere hadde jeg nok heller spurt et par andre som jeg kjente og visste hadde råd. Sånn det ble der så ble det liksom en klassegreie syns jeg, der det sikkert ble litt kjipere å være de to som ikke ble med - selv om det ikke nødvendigvis hadde noe med økonomi å gjøre.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 21:01   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg ville aldri gjort noe sånt, men det betyr ikke at du er noen dårlig person eller noe sånt, altså.

Haha, jeg fortalte problemstillingen til mannen min, og han syntes du gjorde det på en veldig fin måte, Tjorrven, så vi tenker jammen forskjellig.

Gammel 05-03-14, 21:01   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg synes heller ikke det har så mye å si om man "kjenner miljøet" etc. Vet vi nå egentlig alt om alle, om økonomi og prioriteringer?

Hadde jeg fått den mailen av Tjorven hadde jeg takket nei. Vi har ikke dårllig råd, men jeg ville ikke prioritert det, og det ville jo gått ut over datteren min.

Jo, men det synes jeg på sett og vis får stå for din regning. Alle barn er ikke med på det samme, foreldrene prioriterer ulike aktiviteter. Noen får ikke være med på fotball fordi foreldrene ikke har tid til å stå kioskvakt, andre får ikke gå på ridning fordi foreldrene synes det er for dyrt. Det jeg synes er problematisk er hvis økonomi ekskluderer noen fra å kunne bli med på miljøbyggende opplegg. At foreldrene nedprioriterer det på grunn av tid eller penger synes jeg blir litt annerledes tross alt.

Gammel 05-03-14, 21:04   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jo, men det synes jeg på sett og vis får stå for din regning. Alle barn er ikke med på det samme, foreldrene prioriterer ulike aktiviteter. Noen får ikke være med på fotball fordi foreldrene ikke har tid til å stå kioskvakt, andre får ikke gå på ridning fordi foreldrene synes det er for dyrt. Det jeg synes er problematisk er hvis økonomi ekskluderer noen fra å kunne bli med på miljøbyggende opplegg. At foreldrene nedprioriterer det på grunn av tid eller penger synes jeg blir litt annerledes tross alt.

Joda, men jeg skrev jo det fordi jeg vet at det er mange som ikke kan blir med på sånt pga penger.

Gammel 05-03-14, 21:05   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Vi inviterer med oss frøknas bestevenn som er i familie med oss på slike ting. Hvorfor ville du egentlig ha med alle jentene i klassen?

Fordi det er koselig. Både jeg og Snuppa er sånne "The more, the merrier"-folk.

Og på klassens "sammensveisearrangement" et par måneder i forveien var vi mange som ville se den og vi pratet om å gjøre det sammen. Så jeg visste at vi var 5 stykker som ville, og så var det noen det ville vært veldig rart å ikke spørre. Og da var det så få igjen at det ville vært ekskluderende å ikke spørre alle.

Det skal sies at invitasjonen var relativt likt formulert som Inahgs første forslag.

Gammel 05-03-14, 21:05   #17
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes vel ærlig talt ikke den var helt grei. Jeg kan tenke meg det var veldig sårt å være blant jentene som veldig, veldig gjerne hadde lyst til å se Annie, og "alle de andre skal". Og kanskje måtte finne på en unnskyldning for hvorfor man ikke kunne, fordi man ikke vil si at man ikke har råd. Jentene snakket helt sikkert mye om teateropplevelsen både før og etter.

Jeg ville heller spurt bare en eller to.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 21:06   #18
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Fordi det er koselig. Både jeg og Snuppa er sånne "The more, the merrier"-folk.

Og på klassens "sammensveisearrangement" et par måneder i forveien var vi mange som ville se den og vi pratet om å gjøre det sammen. Så jeg visste at vi var 5 stykker som ville, og så var det noen det ville vært veldig rart å ikke spørre. Og da var det så få igjen at det ville vært ekskluderende å ikke spørre alle.

Det skal sies at invitasjonen var relativt likt formulert som Inahgs første forslag.

Jeg skjønner godt tankegangen din her. Noen ganger blir det plutselig litt valg mellom pest og kolera - det hadde jo ikke vært noe ok om dere reiste syv eller åtte stykker og IKKE hadde spurt resten heller.

Gammel 05-03-14, 21:07   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Jeg synes vel ærlig talt ikke den var helt grei. Jeg kan tenke meg det var veldig sårt å være blant jentene som veldig, veldig gjerne hadde lyst til å se Annie, og "alle de andre skal". Og kanskje måtte finne på en unnskyldning for hvorfor man ikke kunne, fordi man ikke vil si at man ikke har råd. Jentene snakket helt sikkert mye om teateropplevelsen både før og etter.

Det var det jeg mente også.

Gammel 05-03-14, 21:08   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg skjønner godt tankegangen din her. Noen ganger blir det plutselig litt valg mellom pest og kolera - det hadde jo ikke vært noe ok om dere reiste syv eller åtte stykker og IKKE hadde spurt resten heller.

Nei, det er tross alt bedre å spørre alle enn 7 av 12.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:28.