|
HPs vevstove Forum for datasnakk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Organisering av allmenn informasjon på servereJeg er ute etter noen figurer som viser god og dårlig organisering av mapper på en server. Eksempelvis at det er bedre å ha få mapper rett på server X:\, og at ting i stedet lagres i undermapper, og at navnene må gjenspeile innholdet slik at man skal kunne lete seg frem til informasjon fra toppen og nedover i et mappehierarki som vha. mappenavn er selvforklarende. Eksempelvis at det er dumt å ha 11 mapper rett på som heter |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Har ingen tittel
![]() Sv: Organisering av allmenn informasjon på servereOppklaring: jeg er ikke ute etter forslag til mappestruktur, men heller illustrasjoner av gode og dårlige måter å lage/organisere mapper på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Organisering av allmenn informasjon på servereUstrukturerte data, dvs at brukere må forholde seg til filer lagret i mapper, er den verste måten å organisere informasjon på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Har ingen tittel
![]() Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere
Javel? Dette er nytt for meg. Det er jo nettopp en struktur på mappene som trengs, og jeg ønsker å forklare for en gjeng med lite data-opplæring hvorfor ikke alle mapper bør ligge rett på roten. Det er ikke et tema å innføre andre systemer enn mapper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
heimføing
|
Greia er vel også at det ikke finnes 11 mapper som heter Fest og moro 20xx. Neida, de heter gjerne |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Har ingen tittel
Eller |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
heimføing
|
![]() Sv: Organisering av allmenn informasjon på servereJeg har laget en mappe som heter kan kastes, der putter jeg alt som sannsynligvis kan kastes. Det har nå ligget urørt i to år så da forsvinner det stille og rolig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Organisering av allmenn informasjon på servereStakkars banana. Du får visst svar på helt andre spørsmål enn de du stiller.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Organisering av allmenn informasjon på servereJeg er i utgangspunktet enig med deg, men samtidig uenig. Det er slik at folk fungerer ulikt. Noen bruker kun søkefunksjon, og er derfor avhengig av metadata/gode søkefunksjoner for å finne igjen det de leter etter. Andre liker oppslag, sekkekategorier, datoer og eksakte filnavn. Mens jeg husker et eksakt bilde, kan huske omtrentlig dato og så lete i månedsmappen - husker mannen min hvem som var på bildet og hvor det blir tatt.
![]() |
#16 |
Har ingen tittel
![]() Sv: Organisering av allmenn informasjon på servereAt det er mulig å finne den informasjon som bør være tilgjengelig for alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Men - på den måten med mapper etc er det jo ikke mulig å finne ut om den faktisk er lest?
![]() |
#20 |
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Organisering av allmenn informasjon på servereMå det være figurer/bilder? Hvis det er relativt lite datakyndige personer som skal forstå nødvendigheten av logisk lagring, så kanskje det kan hjelpe å forklare det med noe de bedre kan relatere seg til?
![]() |
|
|