|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bedreviter
|
![]() Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaI dag kom jeg opp i en liten meningsutveksling på jobb, som fikk meg til å gruble litt over hvor dobbeltmoralistisk jeg egentlig er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Peppy!
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg har en venninne som har vokst opp i et land som plutselig havnet i en krig. Hun forteller at til vanlig er folk høflige, omtenksomme og villige til å vente på tur og gjøre en innsats for the greater good. Men idet bomben smeller så dytter de samme menneskene deg overende, tråkker over ungen din for å redde sin egen og det er the survival of the fittest som gjelder. Så om jeg ville kjøpt meg ut av køen om jeg kunne? Enig med deg, prinsipielt er det litt ekkelt. Men om man nå engang fikk valget, og det var viktig for barnet mitt at det gikk fort, vel ... Da gjør man vel det man kan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Peppy!
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJa, nettopp, du lufter kanskje egentlig om det å bruke penger er verre enn bare å mase seg frem. Ressurser er vel ressurser, det være seg penger eller talegaver. (Av samme grunn synes jeg dette med kulturell kapital og definisjon på klasse er litt rart. Før var kulturell kapital en indikator på hvor godt utdannet og ressurssterk man var. Og kultureliten hadde makt. Nå lurer jeg på om det er en like relevant indikator.) Jeg tenker at det som skiller på folk er om de er ressurssterke nok til å navigere seg og sine bedre gjennom livet enn andre. Og da er det vel ikke bedre eller verre å bruke penger enn andre ressurser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg er litt delt der og på mange måter tenker jeg at det med at man kan forkorte ventetiden ved hjelp av overtalelsesevner og kunnskap om systemet er et problem ved hvordan systemene fungerer. Jeg tenker at det ikke er så galt at man benytter ser av sin kunnskap, men jeg tenker at det finnes en grense der også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaMen når man kjøper seg ut av køen ved hjelp av for eksempel helseforsikring, er det ikke sånn at man da kjøper plass / behandling / kontroll / whatever på et privat sykehus med ledig kapasitet? Og dermed trer man ut av den offentlige køen, og nestemann rykker ett nummer frem? Det er ikke sånn at man tar plassen fra noen andre som skulle hatt den. Eller har jeg misforstått noe? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg prøver å holde på prinsipper, men har innsett at når det kommer til barna mine, kan jeg finne på å glemme prinsipper, svelge kameler, spisse albuene og ta på de tyngste verneskoene. Så barna mine kunne jeg glatt kjøpt ut av helsekø, selv om jeg selvsagt ser dobbeltmoralen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
kamerat
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg tenker jo at om man bruker overtalelsesgavene sine i stedet for penger, kan det være til fordel for andre, mindre ressurssterke brukere av systemet. Fordi det kan hindre eller i hvert fall minske praksiser i systemet som ikke er i tråd med lovverket og den egentlige intensjonen, f.eks. fordi det er overlatt til førstelinja å spare penger. Så jeg tenker at det er bedre å bruke talegaver enn penger.
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma
Det første stemmer på en måte, men i et større perspektiv kan det at folk kjøper seg ut av helsekøer føre til et dårligere offentlig helsevesen på sikt. I alle fall er det mange som tror det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma
Det stemmer vel bare delvis. Ikke minst fordi det gjerne er de samme ressursene man bruker, altså de samme legene som utfører både offentlige og private operasjoner. Hvis det uansett er lege A som behandler, og det er to køer, så hjelper det den offentlige køen lite om noen av pasientene flyttes over i den mindre, private køen. Det betyr bare at det tar lengre tid å komme gjennom den offentlige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaDet er vel også noe med at det ved å luke ut store deler av ressurssterke ut av det offentlige helsevesen vil det bli færre talspersoner igjen for å få på plass skikkelige offentlige tilbud. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaProblemet med å ha en stor del privat helsevesen er at det offentlige betaler jo de også, vi har ikke reelt privat helsevesen. Og disse aktørene har som fokus å tjene penger og derfor overbehandler. Nå kom det feks en finsk studie som viser hvor lite man får igjen for tid og penger på å behandle degenerative meniskskader uten låsninger med artroskopi. Og disse pasientene er jo en stor pengemaskin for det semiprivate.
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
Nei, truing har jeg ikke tatt i bruk ennå. Jeg trodde vel ikke at det var et effektivt virkemiddel, egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Mother of Dragons
|
Det som er helt greit er jo om du sannferdig forteller hvordan det er, og det medfører opprioritering, og også benytter der faktumet at dere har fleksible jobber og kan komme på kort varsel ved avlysningstimer.
![]() |
#14 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jun 2013
![]() |
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg har vært syk lenge selv, og kjøpte meg ut av køen (altså valgte private løsninger). |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaVet ikke helt hva jeg hadde gjort.
![]() |
![]() |
#16 |
Peppy!
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg tror ikke jeg skjønte spørsmålet ditt. Mener du ikke at OM det kom en ordning om, rent hypotetisk altså, tillot at man kjøpte seg frem i offentlige ventelister? Eller mente du å benytte allerede eksisterende private helsetilbud? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaHm... Godt spørsmål Jeg prøver meg på litt høyttenking her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaTja, nei, jeg vet ikke.
![]() |
#19 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJa, altså, for å svare på spørsmålet ditt så lurer jeg altså på om jeg mener at premisset er feil, altså at det er uetisk å betale for private helseløsninger. Jeg synes ikke det er uetisk å benytte seg av lovlige alternativer, eller dobbeltmoralsk for den saks skyld, selv om man politisk er uenig i rammeverkene som gjør det mulig for sånne private helseløsninger å tjene penger. Og jeg synes altså heller ikke det er uetisk å benytte seg av kunnskap om systemer og regler for å få plasser som ellers står ubenyttet. (Trusler og bølling er vel derimot mer problematisk, ja.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bedreviter
|
Det finnes vel en del forsikringsløsninger som gjør at en er garantert å slippe å stå i kø, eller garantert kortere ventetid (gjennom private løsninger, formodentlig)? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|