Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Before Sunrise, Before Sunset og Before Midnight

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-14, 11:19   #1
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Before Sunrise, Before Sunset og Before Midnight

Jeg husker at jeg så Before Sunrise da den først kom i 1995. Ethan Hawke og Julie Delpy som møter hverandre på et tog og tilbringer en natt sammen før de drar hver sin vei igjen. Jeg husket at jeg likte den, men tydeligvis ikke godt nok til at jeg så oppfølgeren, Before Sunset, da den kom i 2004.

Nå har den tredje filmen, Before Midnight, gått på kino. Jeg så den ikke da, men har reservert den på biblioteket og i den forbindelse sett begge de to første. Jeg er veldig fascinert. I den andre filmen treffer de hverandre igjen, ni år etterpå og vi følger dem i ca en time/halvannen.

Det er rolige filmer. Stort sett de to som snakker sammen. Det fascinerende med prosjektet er at vi får et par som vi møter igjen, med ni års mellomrom, og der skuespillerne selv har blitt ni år eldre og er med på å skrive filmene.

Hawke og Delpy er bare litt eldre enn meg, og de spiller karakterer som skal være helt jevngamle med meg. Og jeg er nå gift med den mannen jeg vandret i europeiske byer med i 1995. Selv om de karakterene de skildrer er veldig ulike oss, så er det likevel mange gjenkjennelsesfaktorer i dem og jeg gleder meg veldig til å se den tredje filmen. Der vi møter dem som et etablert par, med barn, og med de utfordringene som følger at man har levd sammen en stund.

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, utenom kanskje å anbefale filmene. En rolig og litt annerledes filmopplevelse.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 11:23   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Before Sunrise, Before Sunset og Before Midnight

Du er ikke alene om å like og anbefale disse. Jeg var ikke klar over at det var kommet en til, så takk for tipset!

Gammel 21-03-14, 11:40   #3
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg husker jeg elsket Before Sunrise. Film nr 2 kom på et tidspunkt da jeg så lite film og stort sett ikke hadde overskudd til å få noe ut av de jeg faktisk så. Jeg vet jeg har sett den, men husker lite. Tror det kan bli en trippelmaraton av dette nå.

Gammel 21-03-14, 13:03   #4
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker, elsker, elsker disse filmene. Har sett dem fortløpende, og føler at jeg har blitt voksen i takt med Celine og Jesse. Jeg har reist mye på interrail, både før jeg traff Xian-mannen og sammen med ham, og synes den første filmen virkelig klarer å gjengi hvordan det kan være med slike korte, intense møter i fremmede byer. Og så: Farvel.

Den siste filmen så jeg på kino i høst, og jeg har aldri opplevd så mange forlate kinosalen under filmens gang. Kanskje 5-6 kinofølger, uavhengig av hverandre. Jeg kunne ikke forstå det! En ting er at hvis man ikke har fulgt historien fra start, så vil kanskje ikke filmen fenge så voldsomt, men den er da ikke dårlig?! Selv har jeg bare gått fra kino én gang [1].

[1] Under den norske elleville farsen Hører du ikke hva jeg sier?!

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 13:05   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det sant, Xian? Hva er det med folk?! (Jeg har riktignok ikke sett den siste, men det skal jeg, og gleder meg til det.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 15:54   #6
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker også disse filmene, og enkelheten i historien. Det enkle er ofte det beste?! Jeg har ikke sett Before Sunset ennå, men gleder meg. Både jeg og mannen har kost oss med disse filmene.

Gå fra visning?!?! Det har jeg vurdert en gang (Unforgiven).

Gammel 22-03-14, 10:21   #7
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har nettopp sett de to første filmene. Jeg forelsket meg i den første, men syns den andre mistet litt av stemningen.
Står på venteliste på biblioteket på den tredje filmen.

Gammel 22-03-14, 11:13   #8
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sett de to første og likte dem veldig godt. Jeg har ikke sett den siste ennå, må liksom være i rette stemningen til den.

Gammel 22-03-14, 11:14   #9
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også utrolig glad i de filmene. De to første har jeg sett mange ganger.

Gammel 22-03-14, 11:25   #10
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner en som gikk fra Before Midnight og jeg trodde ikke mine egne ører da han sa at det var så kjedelig at de gikk. Jeg gleder meg til å se siste filmen!

Gammel 22-03-14, 11:51   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gått fra filmer jeg ikke gadd å se ferdig, men ikke ofte. Hud av Vibeke Løkkeberg er den eneste jeg husker. Jeg kjente bare at livet var for kort til å bli sittende.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-14, 11:54   #12
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg har gått fra filmer jeg ikke gadd å se ferdig, men ikke ofte. Hud av Vibeke Løkkeberg er den eneste jeg husker. Jeg kjente bare at livet var for kort til å bli sittende.

Definisjonen på paranoia: når du er på Løkkebergfilm og du tror det sitter noen bak deg.

Gammel 22-03-14, 12:01   #13
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg kjenner en som gikk fra Before Midnight og jeg trodde ikke mine egne ører da han sa at det var så kjedelig at de gikk. Jeg gleder meg til å se siste filmen!

Before Midnight er halvannentime intens dialog mellom Celine og Jesse. Og ikke et øyeblikk kjedelig.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-14, 12:08   #14
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Filmene er som nevnt mine absolutte favoritter.

Jeg kan likevel se at de ikke nødvendigvis fenger folk som foretrekker action og slikt ...

Gammel 22-03-14, 12:12   #15
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg så before sunrise da jeg var 16 (eller kanskje litt senere, på video?). Jeg husker den som utrolig intetsigende, platt og stappfull av tomme klisjéer og banaliteter. På den ene siden er jeg litt nysgjerrig på om jeg ville likt den bedre nå, som voksen. På den andre siden tenker jeg at livet er for kort til å kaste bort på filmer fulle av klisjéer og banaliteter.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-14, 19:52   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker ikke disse. Har nå sett de to første, og ser ikke sjarmen i det hele tatt. Antagelig helt feil tid i livet å se dem, for de opplevdes veldig platte, banale og sjarmløse. Jeg klarer ikke tro på eller like skuespillerne heller.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-14, 16:39   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsket den første intenst den gang da, og var også entusiastisk og begeistret for den andre. Jeg skal definitivt se denne også.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-14, 23:09   #18
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Måtte dra opp denne igjen. Eg satt einsom og forlatt på lørdagskvelden og trykte på fjernkontrollen og kom tilfeldigvis innom ein kanal akkurat i det "Before Sunrise" begynte. Eg hugsa vagt ein tråd om den filmen her inne og fant ut at eg måtte sjå filmen sjølv om det eigentlig var leggetid. Og gjett om eg blei hekta! I går og i dag har eg sett dei to siste filmane også. Nydelig trilogi!
Og så begynte eg plutselig å savne mannen fryktelig...Han har vore vekkreist i snart ei veke og kjem heim i morgon. Synd for han at han ikkje er her i dag når eg er i det sentimentale og romantiske hjørnet! Mulig det har gått over i morgon
Og no når den siste filmen var ferdig kom eg til å tenke på at konseptet minna litt om filmen "Boyhood" som går på kino no og som har fått veldig god kritikk. Den har til og med Ethan Hawke i ei av rollene. Kunne det vere samme regissør? Og det var det visst! Gjett om eg skal på kino!

Gammel 26-08-14, 23:23   #19
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og så må eg nevne at filmen fascinerte meg litt ekstra fordi eg har ei venninne som har opplevd noko liknande in real life. Men det gjekk ikkje ni år mellom første og andre møte, for ho fant epost-adressa hans på nettet. No er dei gift!
Eg tipsa ho sjølvsagt om desse filmane og ho og mannen såg alle tre på rappen i går kveld

Gammel 26-08-14, 23:23   #20
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Samme regissør ja! "Boyhood" har fått kjempekritikker og fra det jeg har leste om den, virker det som et utrolig annerledes, kult og spennende prosjekt. Skal helt klart ses.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:15.