Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fikk ikke praksisplass fordi hun er jente

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-14, 12:36   #1
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fikk ikke praksisplass fordi hun er jente

Leste med vantro denne artikkelen:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.U0uwe_mSz3Q

Jenta får ikke praksisplass som blikkenslager hos Vemo fordi de mangler garderobe og wc for kvinner. I tillegg uttaler daglig leder seg om dårlig erfaring med kvinner på arbeidsplassen:

Sitat:

- På en tidligere arbeidsplass ble den ansatte jenta «et forstyrrende element» for mennene. De slåss om å varte henne opp og kjøre henne rundt. Da ble jobbingen ineffektiv, sier Tennefoss.

Jeg burde kanskje ikke være overrasket, men jeg synes det er utrolig synd at det finnes slike holdninger og at det tydeligvis er så vanlig i bransjen at daglig leder uten videre sier det høyt.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 12:37   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fikk ikke praksisplass fordi hun er jente

(Jeg blir målløs, rett og slett.)

Gammel 14-04-14, 12:38   #3
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo helt hinsides. Daglig leder fremstår jo som finalist i "Månedens minst reflekterte". Jeg håper denne saken får etterspill.

Gammel 14-04-14, 12:39   #4
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Daglig leder sine uttalelser er jo helt utrolige.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 12:44   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jadda...

Gammel 14-04-14, 12:48   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan forstå at de synes det er i overkant komplisert å anlegge egen dusj til en person som skal være der i praksisperiode i noen uker.

Resten av uttalelsene:

Gammel 14-04-14, 13:21   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg kan forstå at de synes det er i overkant komplisert å anlegge egen dusj til en person som skal være der i praksisperiode i noen uker.

Jeg er helt sikker på at det hadde gått an å få til en midlertidig løsning som var godkjent.
Om man var av den løsningsorienterte sorten, riktignok. Det var det jo ingenting som tydet på at de var.

Gammel 14-04-14, 13:24   #8
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er mest fascinert over at han faktisk er så ærlig om årsaken jeg! - At han ikke SÅ at dette gav reaksjoner!
Jeg har ikke noe problem å se at de problematiserer det å ordne med dusj etc for en praksisplass. Det er jo ikke alltid at det fungerer - og når det er snakk om et tidsaspekt på ca 3 mnd, så e det liksom ikke overraskende akkurat det - men læll

Sist redigert av Che : 14-04-14 kl 13:33.
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 13:34   #9
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Kunne de ikke søkt om disp fra loven om å ha dusj for henne, i og med at hun bare skulle være der en liten periode? De hadde jo allerede do.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 13:54   #10
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Er det lovpålagt å ha tilgang til dusj på visse typer arbeidsplasser?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 13:58   #11
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Og neste gang en kvinne søker praksisplass der da? Hvor mange ganger kan de bruke akkurat de unnskyldningene? Neandertaler. Idiot.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 14:05   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også er det noen som lurer på hvorfor det er vanskelig å rekruttere jenter til mannsdominerte yrker.

(Eller gutter til kvinnedominerte, for så vidt. Akkurat samme sak.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 14:24   #13
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk ikke lærlingeplass av akkurat samme grunn. Dette er dog over ti år siden, men tidene forandrer seg tydeligvis ikke så fort.

Gammel 15-04-14, 10:33   #14
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg jobbet en plass hvor de ikke ansatte jenter fordi de kunne bli gravide, og slik ville føre til fravær og økte utgifter osv. Problemstillingen endte hos likestillingsombudet og sjefen for bedriften måtte blant annet forklare seg for NRK. Han holdt på sitt. Da jeg ble gravid ble jeg oppfordret til å ta abort da det passet så dårlig for dem. Jeg jobbet som sekretær. De andre stillingene var mer utenfor kontoret.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 10:43   #15
halaisa
Aktiv

halaisa sin avatar

Medlem siden: Feb 2013
halaisa er litt kulhalaisa er litt kul
Standard

finnes det slike ledere enda altså..

halaisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 16:38   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Da jeg ble gravid ble jeg oppfordret til å ta abort da det passet så dårlig for dem.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 20:14   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Perhonen: Det hadde jeg politianmeldt.

Resten av saken: Jesus. Jaja. Egentlig litt festlig at lederen er så ærlig, ja. At han tør.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-14, 19:19   #18
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Perhonen: Det hadde jeg politianmeldt.

Resten av saken: Jesus. Jaja. Egentlig litt festlig at lederen er så ærlig, ja. At han tør.

Jeg var 23 år og så sjokkert at det var vel det siste jeg tenkte på. når jeg tenker tilbake kan jeg huske at det var egentlig et mareritt hele greia. Mannen min var i Malaysia, og skulle være der på jobb frem til termin, familie og venner bodde 60 mil unna, jeg våget vel neppe så mye som å hoste i nærheten av sjefene i den bedriften der.

Han som stod frem på dagsrevyen og forsvarte at bedriften ikke ville ansette kvinner i fertil alder..... Vel, har ofte lurt på hvordan han ble møtt etterpå.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:45.