Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Reality Check: Innesko

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-14, 23:42   #1
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Reality Check: Innesko

Vi har ein diskusjon med ped.ledar, som meiner at Ungen (18 mnd.) går mykje stødigere viss han kan bruke joggesko eller sandaler inne. Vi har sendt med han skinntøfler og PoP sine "mokasiner" (turnsokkar). Eg meiner å ha høyrd at det er betre for balanse og utvikling av muskelatur i føter og bein å ikkje gå med sko med harde sålar inne heile dagen. Vi har prøvd ut eit utal ulike varianter med skinnsåler og mjuke såler, men ingenting er "godt nok". Ped.ledar vil ha sko.

Eg er litt irritert. Og så begynner eg å bli usikker på om eg eigentleg har rett. Stemmer det at det er hemmende for motorisk utvikling å gå med sko inne? Eller er dette ei pick your battles-greie, kor eg bare bør gi meg og kjøpe joggesko eller sandaler til innebruk i barnehagen? (Eg har potensiale for å bli hysterisk, når det kjem til fysikalsk utvikling, fordi eg slit veldig med skjelett- og leddplager sjølv, så eg tåler å høyre det, dersom eg bør gå i meg sjølv her).

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 23:55   #2
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reality Check: Innesko

Vi har hatt to fysioterapauter inne på vår avdeling det siste halve året i forbindelse med barn med forsinket motorisk utvikling. Vi har i begge tilfellene blitt anbefalt å la barna få barfot innendørs.

Jeg tror pedleder har fått en fiks idé rett og slett. Jeg hadde ikke sendt med joggesko til et 18 måneder gammelt barn.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 23:57   #3
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reality Check: Innesko

Det kommer selvsagt an på hva som er barnets motoriske utfordringer da. Er det barn som går på tærne kan det jo være greit med joggesko eller stivere sandaler, rett og slett for å "tvinge" dem mer ned på hælerne. Men det er da tidlig å begynne med det uansett.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 00:10   #4
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reality Check: Innesko

Han går med heile foten nedi bakken, på ein litt stabbete måte. Han har gått i snart fem månadar. Han er aktiv, løper og herjer og ramler mykje. Ped.ledar seier at han går stødigere og ramler mindre med sko (eg måtte halde tilbake ein syrlig kommentar om vi skulle ta med sykkelhjelm i same slengen). Men ikkje unormale motoriske utfordringar for alderen. Eg tenker og fiks ide, men blir usikker.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 00:11   #5
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reality Check: Innesko

Du har rett, hun tar feil, og det er uansett du som bestemmer.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 00:14   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reality Check: Innesko

Skinntøfler og sånn er helt fint. Men finn noen som sitter godt på foten. Slike turnsokker sitter ofte veldig dårlig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 00:16   #7
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reality Check: Innesko

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Han går med heile foten nedi bakken, på ein litt stabbete måte. Han har gått i snart fem månadar. Han er aktiv, løper og herjer og ramler mykje. Ped.ledar seier at han går stødigere og ramler mindre med sko (eg måtte halde tilbake ein syrlig kommentar om vi skulle ta med sykkelhjelm i same slengen). Men ikkje unormale motoriske utfordringar for alderen. Eg tenker og fiks ide, men blir usikker.

Phø, da skal han i hvertfall gå mest mulig barfot. Skriv ut siden Matilda linker til og gi pedleder. Eventuelt spør hvor hun har det fra at det skulle være bedre med sko på inne på en liten barnefot.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 00:18   #8
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reality Check: Innesko

Takk Matilda!

Tally, ja, vi har prøvd veldig mange modellar. PoP sine har strikk over vrista, så dei ramler ikkje av. Det var første innvendinga ho hadde, at dei ramla av. Men nå er problemet plutseleg at han ikkje går støtt nok og ramler for mykje.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 00:23   #9
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reality Check: Innesko

Da høres det jo ut som han trenger å styrke muskulaturen mer, ikke bare gi kunstig støtte. Vi har også brukt skinntøfler, vi liker Nøstebarn sine, og Pjotten synes det er leit at han snart har vokst fra den største størrelsen de har. (Om noen veit om tilsvarende i str 28 og opp, så rop ut.)

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 00:29   #10
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reality Check: Innesko

Vi har eit par frå BabyShop, hugser ikkje merket. Men dei har han vekse inn i nå. Eg synest dette som går på å støtte muskelatur gjennom bruk, høyrest logisk og fornuftig ut. Det gir jo meining. Og i og med at han fekk tre blåmerker i panna i løpet av ein time ute i hagen, med sko med støtte, trur eg det handler om utvikling og ikkje støtte.

Han er fire månader yngre enn nest yngste i barnehagen, så eg trur han har lett for å bli rekna som eldre enn han er.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 00:31   #11
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reality Check: Innesko

Alle mine tre har gått på vanlige sokker inne på anbefaling av fysioterapeut. Helt uproblematisk så lenge vi har liggende skift til eventuelle brannalarmer (da går de altså ut på sokker slik man ville gjort hjemme og skifter sokker etterpå).

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 00:33   #12
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reality Check: Innesko

Det er i alle fall lettare å stå på mitt, når eg veit at Internett har sagt eg har rett.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 00:36   #13
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reality Check: Innesko

Og det at han ramler mykje, trur eg heng saman med at han øver veldig på å hoppe for tida.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 00:52   #14
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reality Check: Innesko

Fysioterapeuten på jobben anbefaler at de går mest mulig uten skotøy inne.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 08:08   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.971
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reality Check: Innesko

I vår barnehage var noe av begrunnelsen for innesko at man skulle kunne gå ut ved en eventuell brann. Da trenger man ordentlige såler.

Men vi ble på foreldremøte enige med personalet om at ungene heller fikk bli våte på beina hvis det brant enn å måtte gå med sko inne hele tiden.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 08:37   #16
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.394
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reality Check: Innesko

Snedig, hos oss er det både skinntøfler og sandaler som gjelder. Har ikke hørt noe om balanse eller falling. Mellombror ble i sin tid grundig og nøye utredet fordi de i barnehagen mente at han sjanglet veldig. Men de sa aldri noe om fottøy til innebruk.

Fortsett med myke såler du.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 08:40   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reality Check: Innesko

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Da høres det jo ut som han trenger å styrke muskulaturen mer, ikke bare gi kunstig støtte. Vi har også brukt skinntøfler, vi liker Nøstebarn sine, og Pjotten synes det er leit at han snart har vokst fra den største størrelsen de har. (Om noen veit om tilsvarende i str 28 og opp, så rop ut.)

Vi kjøpte turnsko i skinn på sportsbutikk. Veldig like skinntøfler, men finnes bare i sort og hvitt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 08:59   #18
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reality Check: Innesko

Er det ikke helt normalt at en på 18 mnd. faller mye da? Jeg hadde ikke gitt meg på det. Hadde samme diskusjon med barnehagen da min var ca like gammel, men da var argumentet at de ikke skulle bli våte på føttene og syke ved brannalarm. De ga seg da jeg spurte om ungene skulle leke fullt påkledd inne også.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 09:03   #19
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reality Check: Innesko

Jeg har jobbet i barnehage i over 20 år, og for de små foretrekker jeg myke sko. De leker mye på gulvet, og veiver rundt med både armer og føtter. Det er mye vondere å bli sparket med sko enn med myke tøfler. Jeg ville ikke gitt meg på dette, og syns egentlig at det får være måte på hva barnehagene krever. Man kan gjerne oppfordre og ønske, men til syvende og siste er det foreldrene som bestemmer.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-14, 09:12   #20
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reality Check: Innesko

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi kjøpte turnsko i skinn på sportsbutikk. Veldig like skinntøfler, men finnes bare i sort og hvitt.

Supert, da skal jeg sjekke opp det! Takk!

Jeg tenker litt det samme som Polarjenta også, de små driver jo stadig og står på hverandre og sparker hit og dit, til og med på storbarnsavdeling gjør de jo det. Myke såler høres mer fornuftig ut i mine ører, så lenge de går i barnehage og det er såpass mye frilek. De kan da tidsnok få innesko når de begynner på skolen.

Brannargumentet var også dårlig, da får de heller skifte sokker når alarmen går en sjelden gang. Dessuten beskytter skinntøfler litt mot snø og is, de også, sjøl om det blir kaldt.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda

Sist redigert av Matilda : 17-04-14 kl 23:40. Årsak: Matilda kan'ke stave
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no