|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvorfor vil man ikke ha tørt tøy? (tørketrommel)Når man tørketromler tøy kan man velge mellom stryketørt, skaptørt, skaptørt + osv. Men det er jo kun sistnevnte som gir tørt tøy? Nå tromlet jeg en halv maskin på automatic, og noen av plaggene var jo halvfuktige etterpå, feks i linningen på noen barnebukser. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Hvorfor vil man ikke ha tørt tøy? (tørketrommel)Hvis du faktisk skal stryke noe er det jo en fordel at det er litt fuktig. Men de færreste av oss tromler vel klær vi stryker etterpå.
|
|
|
#4 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Hvorfor vil man ikke ha tørt tøy? (tørketrommel)Er vel endel som foretrekker å stryke mens plaggene er litt fuktige. Noen ganger halvtørker jeg plagg jeg normalt ikke tørker i trommel. Det skjer om det er noe som MÅ bli tørt over natta. Da gjør en rask runde i trommelen susen.
|
|
|
#5 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Hvorfor vil man ikke ha tørt tøy? (tørketrommel)Jeg bruker alltid skaptørt, fordi det er unødvendig strømbruk å tørke klærne knusktørre. Jeg syns også de blir mer elektriske av det, men det er mulig det bare er en følelse jeg har. Sengetøy er forøvrig enklere å brette glatt da enn når det er helt tørket. (Nei, jeg stryker ikke sengetøy.)
|
|
|
#6 |
|
lader
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor vil man ikke ha tørt tøy? (tørketrommel)Vet om noen som tromler f.eks skjorter til de bare blir litt tørre, for så å henge de opp på en kleshenger. Da skal de bli slette og fine og trenger ikke strykes. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Unik
Sv: Hvorfor vil man ikke ha tørt tøy? (tørketrommel)Skal man stryke velger man vel stryketørt? Og kun tromler de plaggene man skal stryke og ikke resten? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Hvorfor vil man ikke ha tørt tøy? (tørketrommel)Vi bruker kun to innstillinger: Skaptørt og glatting (som iphonen rettet til "risting"...). Sistnevnte brukes mest. Vi glatter alt tøy før det henges opp, da slipper vi krøllete tøy. Stryker aldri noe. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Hvorfor vil man ikke ha tørt tøy? (tørketrommel)Vi bruker ofte stryketørt, da kan man riste og strekke tøyer kjapt etterpå, så blir det ikke så skrukkete. Ingen vits i å bruke mer strøm enn man må, heller.
|
|
|
|
#10 |
|
bits and pieces
|
Sv: Hvorfor vil man ikke ha tørt tøy? (tørketrommel)Jeg ergret meg sist i helga over mamma sin maskin som slettes ikke tørka det tørt. Poenget blir liksom borte for min del når det er behov for tøyet med en gang.
Sist redigert av star : 24-04-14 kl 00:31. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Hvorfor vil man ikke ha tørt tøy? (tørketrommel)Min har stryketørt, skaptørt, tørt og ekstra tørt. :skjønner ikke greia: I tillegg kan man stille inn på min, med og maks tørking på alle programmene. Jeg pleier å bruke tørt. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Hvorfor vil man ikke ha tørt tøy? (tørketrommel)Her har jeg tre ulike "tørrhetsprogrammer" på tørketrommelen i tillegg til stryketørt og ullprogram (sistnevnte brukes ikke). Stryketørt brukes om jeg har dårlig tid og må få fortgang i tørking av en skjorte eller noe som venter på stryking. Laveste tørrhetsprogram brukes ytterst sjelden om jeg har mye klær som skal tørke fort (som nå sist før vi skulle dra på ferie og det plutselig kom en hel haug klesvask to dager før som jeg ønsket å få tørket før vi dro). Da tromler jeg det litt, og så får det tørke ferdig på snora. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Unik
Sv: Hvorfor vil man ikke ha tørt tøy? (tørketrommel)Helt enig i at det ikke er nødvendig å bruke for mye strøm. Men så mange sier jo at man ikke klarer seg uten tørketrommel. Men hvis man uansett skal henge opp tøy, strekke det osv, så blir det jo mer styr med trommel enn uten? Før har vi pleid å riste tøyet hardt når det henges på snoren, blir ikke så krøllete da heller? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvorfor vil man ikke ha tørt tøy? (tørketrommel)Bruker mest trommel til sengetøy og håndklær.
|
|
|
#16 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Hvorfor vil man ikke ha tørt tøy? (tørketrommel)
Vi tromler alt en periode nå mens vi har småbarnshelvete, før eller seinere går vi tilbake til bare å tromle sengetøy og håndklær. Tøyet ristes og strekkes når det legges sammen, så det er ikke noe ekstra jobb.
|
|
|
|
#17 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvorfor vil man ikke ha tørt tøy? (tørketrommel)Mange av klærne mine holder seg finere om de ikke tørkes knusktørre. Mens håndklær og sengtøy tørkes til de går varme, omtrent.
|
|
|
|
#19 |
|
Personlig pessimist
|
Ja, inn i skapet? Hva ellers?
|
|
|
|
#20 |
|
Unik
Jeg har det meste av tøyet i skuffer. Evt i hauger, ferdig brettet - mens det venter på å bli lagt i skuffer. Eller i en haug der det venter på å bli brettet. |
|
|
|
![]() |
|
|