Småpenger, unger, betaling og media
Nylig var det en artikkel om en lekebutikkansatt og en jente som ikke fikk kjøpe en dukke med småpenger. Greit nok. Det var dårlige greier, og selv om jeg mente foreldrene her i utgangspunktet burde sørget for å veksle først av hensyn både til andre kunder og betjening, så burde den ansatte oppført seg ordentlig når de nå sto der.
Men så i dag kommer denne saken: Jente fikk ikke kjøpe trampoline med småpenger.
Og igjen kommer foreldrene drassende med barn og sparepenger, og har lovet gull og grønne skoger til ungene på forhånd, og så blir det trøbbel når dette gjerne tar veldig lang tid å fikse.
Er det egentlig god oppførsel å komme med et lass mynter, samme hva du skal kjøpe? En ting er hva som er godkjent betalingsmiddel, men er det ok? Er det høflig?
Vi har også kjøpt småting for ungenes mynter, men jeg prøver egentlig at de har vekslet et sted før de skal kjøpe større ting. Fordi det tar så lang tid å telle opp, og det er litt kjedelig å pålegge andre dette. Jeg kunne pålagt dem det og kunne vært i min rett til å gjøre det, men ønsker ikke å skape kø og ekstrajobb. Så dette signaliserer jeg videre. Realistisk bilde av verden. Det er mer effektivt å ordne det på forhånd.
Men hva tenker dere? Er disse artiklene viktige nyheter, eller viser de egentlig bare foreldre som ikke ser lengre enn seg selv og sine?
|