Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Endringene i grunnloven

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-14, 21:51   #1
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Endringene i grunnloven

Hvorfor er det så lite fokus i media på endringene Stortinget vedtok i grunnloven i dag (eller leser jeg feil aviser)?

Med utgangspunkt i Jens Saugstads kronikk "Problematisk grunnlovsforslag", er det noen som vil mene/forklare/diskutere konsekvensene av dagens vedtatte endringer? Jeg kan for lite om dette, men vil gjerne vite mer.

Her er en oversikt over endringene.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 13:24   #2
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Endringene i grunnloven

Helt utrolig at det er så lite fokus på dette men nå er det jo ofte slik at mer kompliserte tema utgår fra generell debatt i media samme hvor store og omfattende de er.

Selv synes jeg kjernen i spørsmålet går på i hvilke grad eller ikke man kan grunnlovsfeste forskjellige aspekter av velferdssamfunnet. Vi vet jo at den modellen vi har i dag ikke er bærekraftig i samme format som vi har den nå.

Men i bunn og grunn tror jeg at jeg er enig i denne vurderingen:

http://www.jus.uio.no/smr/om/aktuelt...svedtaket.html

Sist redigert av Lisa : 14-05-14 kl 22:40.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 13:34   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det har vært kjempefokus de siste dagene, jeg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 20:48   #4
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lisa, linken virker ikke?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 22:06   #5
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg for min del har irritert meg mest over at den kommer i to målformer. Det er ille nok at vi alt har noen nynorske lover som kompliserer de juridiske begrepene voldsomt, om vi ikke skal ha lover i to språkdrakter også. Lover er ikke pyntegreier, de skal faktisk brukes juridisk, og klarhet rundt begreper er helt essensielt.

Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 22:39   #6
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Lisa, linken virker ikke?

Beklager, prøver igjen:
http://www.jus.uio.no/smr/om/aktuelt...svedtaket.html

Gammel 15-05-14, 11:26   #7
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Denne gangen er jeg enig med Maddam også.

http://maddam.no/2014/05/grunnloven-...types=og.likes

"Selv om Stortinget på tirsdag deltok i tidenes mest omfattende grunnlovsendringer har det vært lite engasjement i befolkningen. Det har riktignok vært noe debatt i Manifest tidsskrift, Minerva og juridisk fakultet i Oslo har diskutert saken med seg selv i Klassekampen. Men folk flest har vært like fraværende fra debatten i år som for 200 år siden".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.