|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pusse bunadsølvJeg leverer det inn til gullsmeden og får det pusset der.
![]() |
#4 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Pusse bunadsølvMener jeg betalte 200 kr sist for 2 søljer.
![]() |
#5 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Pusse bunadsølvTror det kostet 700 kroner sist min søster fikk det renset hos gullsmed, men da var det mørk og hun har en type med mye hvitt sølv. Det er ikke noe man vanligvis får gjort 16. mai, det tar vanligvis en ukes tid før man kan hente det igjen. Ellers er det de flaskene man dypper sølvet i, selges også på Europris i disse dager (stor god dyppeflaske), sølvsmeden har det også, m.fl. Det finns også små gnikkeduker man kan supplere med om det trengs. Problemet med bunadsølv er at det er så fullt i kriker og kroker, så vanlig pusspomade er for vanskelig å gnikke rent slik man gjør med annet sølv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Pusse bunadsølvJeg så på God Morgen Norge her en dag, der var det en ("ekspert"?) som anbefalte å bruke zalo og salmiakk, med tannbørste. Passe på å skylle og tørke godt, gjerne med hårføner.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Pusse bunadsølvJeg lurer på hvor mitt bunadssølv er........................
![]() |
#8 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Pusse bunadsølvJeg har en klut/fille som er kjøpt hos gullsmed som jeg pusser sølvet med.
![]() |
#9 |
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
![]() Sv: Pusse bunadsølvBegynn med å legge sølja i varmt vann oppå aluminiumsfolie - strø på salt. La ligge en time eller to. Ren redox-reaksjon - irren løser seg opp. Gni over med tørr fille etterpå for å gjøre overflaten blankere / fjerne evt. løst irr. Definitivt best resultat for minst innsats/penger. (Joda, gullsmeden kan sikkert få det bedre).
![]() |
#10 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Pusse bunadsølv
Jeg gjorde dette. Lunkent vann, noen dråper Zalo, en teskje salmiakk pr. Liter vann. Ble helt ok.
![]() |
|
|