Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Laveste tillatte hastighet på offentlig vei

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-14, 17:12   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Laveste tillatte hastighet på offentlig vei

Det lurer jeg på i dag, hva er den laveste tillatte hastigheten på offentlig vei i Norge.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 17:18   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laveste tillatte hastighet på offentlig vei

Tenker du på laveste fartsgrense, eller hvor sakte man har lov til å kjøre? Jeg tror ikke det er noen fast nedre grense, det henvises vel til veitrafikklovens §1 om at man ikke skal hindre eller forstyrre annen trafikk. Rett fra hukommelsen og ugooglet. #disclaimed

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 17:20   #3
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Lavest mulige fartsgrense som kan skiltes. 30, 20, eller 10?

Gammel 16-05-14, 17:28   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Fartsgrenser i Norge er 80 kilometer i timen utenfor tettbygde strøk og 50 km i timen i tettbygde strøk.[1] Reglene gjelder ferdsel med kjøretøy på veg eller område som er åpent for alminnelig trafikk med motorvogn. Særskilte fartsgrenser er angitt ved forbudsskilt, og strekker seg fra 10 km i timen til 100 km i timen.

I følge Wiki.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 17:41   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Lavest mulige fartsgrense som kan skiltes. 30, 20, eller 10?

Laveste skilting er vel det blå som heter "gatetun" og som har 15 km/t som øvre grense? Jeg mener i alle fall å huske det fra trafikkskolen i forrige årtusen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 19:25   #6
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Grunnen til at jeg spør er at kommunen jeg bor i påstår at det ikke er mulig med lavere enn 30 km/t på offentlig vei (skolevei) og jeg lurer på om det stemmer.

Gammel 16-05-14, 19:29   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Grunnen til at jeg spør er at kommunen jeg bor i påstår at det ikke er mulig med lavere enn 30 km/t på offentlig vei (skolevei) og jeg lurer på om det stemmer.

Jeg kan ikke huske å ha sett lavere enn 30 på en vei, uten at jeg hevder å vite noe om det. Er ikke 30 stort sett fint da? Gitt at bilistene overholder grensen (som på ingen måte er selvsagt).

Gammel 16-05-14, 19:30   #8
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Laveste skilting er vel det blå som heter "gatetun" og som har 15 km/t som øvre grense? Jeg mener i alle fall å huske det fra trafikkskolen i forrige årtusen.

Jeg lurer på om gatetun har "gangfart" som grense?

Jeg har ikke sett lavere fart enn 30 noe sted.

Gammel 16-05-14, 19:31   #9
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Har aldri sett lavere enn 30 kmt på vei nei. I gatetun kan det skiltes med lavere, men da er det ikke ordinære fartsskilt som brukes.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 19:43   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det trodde jeg også, men på trafikkskilt.no står det:

Sitat:

Gatetun: Skilt angir gatetun, som er et område med fartsgrense 15 km/t, og ikke har gjennomgangstrafikk, og inn- og utkjøring er merket med kantstein. Området er laget for opphold og lek, men det er også mulig for trafikanter å kjøre der. Det vil ikke bli merket eller varslet om hindringer i veien.

Disclaimer: jeg er usikker på om dette er en seriøs kilde. Den ser ganske kommersiell ut, ved nærmere ettersyn.

Gammel 16-05-14, 19:47   #11
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da lærte jeg noe nytt i dag.

(Faktisk har jeg lært noe annet nytt i dag også: Ikke prøv å bake en bake du aldri har bakt før til 17. mai. Det er ikke gitt at det går bra. )

Gammel 16-05-14, 19:51   #12
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke bake en bake. Check!

Gammel 16-05-14, 20:32   #13
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Jeg har sett både 30 og 20 skilt. Men er usikker på om det er offentlig vei.

Gammel 16-05-14, 20:42   #14
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Ikke bake en bake. Check!

Nevnte jeg at jeg er litt stresset?

Gammel 16-05-14, 22:26   #15
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg høyner med svidd karamellsaus og akklamasjon på gatetunsynsing.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-14, 22:30   #16
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Jeg ser deg og høyner med mislykket kakeforsøk v2.0. Og bihulebetennelse under utvikling.

Gammel 18-05-14, 23:31   #17
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det stemmer, ja. Se trafikkreglene § 13.

Sitat:

Jeg har ikke sett lavere fart enn 30 noe sted.

Statens Vegvesen påstår de har en oversikt over "alle skiltene sammen med bestemmelser for hvert enkelt skilt", og der er 30 laveste fartsgrense.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:13.