|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Laveste tillatte hastighet på offentlig veiTenker du på laveste fartsgrense, eller hvor sakte man har lov til å kjøre? Jeg tror ikke det er noen fast nedre grense, det henvises vel til veitrafikklovens §1 om at man ikke skal hindre eller forstyrre annen trafikk. Rett fra hukommelsen og ugooglet. #disclaimed
![]() |
#4 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Laveste tillatte hastighet på offentlig vei
I følge Wiki.
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
Laveste skilting er vel det blå som heter "gatetun" og som har 15 km/t som øvre grense? Jeg mener i alle fall å huske det fra trafikkskolen i forrige årtusen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Laveste tillatte hastighet på offentlig veiGrunnen til at jeg spør er at kommunen jeg bor i påstår at det ikke er mulig med lavere enn 30 km/t på offentlig vei (skolevei) og jeg lurer på om det stemmer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bedreviter
|
Jeg kan ikke huske å ha sett lavere enn 30 på en vei, uten at jeg hevder å vite noe om det. Er ikke 30 stort sett fint da? Gitt at bilistene overholder grensen (som på ingen måte er selvsagt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
This is normal!
|
Jeg lurer på om gatetun har "gangfart" som grense?
![]() |
![]() |
#9 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Laveste tillatte hastighet på offentlig veiHar aldri sett lavere enn 30 kmt på vei nei. I gatetun kan det skiltes med lavere, men da er det ikke ordinære fartsskilt som brukes.
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
Det trodde jeg også, men på trafikkskilt.no står det:
Disclaimer: jeg er usikker på om dette er en seriøs kilde. Den ser ganske kommersiell ut, ved nærmere ettersyn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
This is normal!
|
![]() Sv: Laveste tillatte hastighet på offentlig veiDa lærte jeg noe nytt i dag.
![]() |
![]() |
#15 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Laveste tillatte hastighet på offentlig veiJeg høyner med svidd karamellsaus og akklamasjon på gatetunsynsing.
![]() |
#16 |
This is normal!
|
![]() Sv: Laveste tillatte hastighet på offentlig veiJeg ser deg og høyner med mislykket kakeforsøk v2.0. Og bihulebetennelse under utvikling.
![]() |
![]() |
#17 |
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det stemmer, ja. Se trafikkreglene § 13.
Statens Vegvesen påstår de har en oversikt over "alle skiltene sammen med bestemmelser for hvert enkelt skilt", og der er 30 laveste fartsgrense. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|