|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke-røykere får en uke ekstra ferieForrige uke kunne man lese om en bedrift på Jæren (tror jeg) som ga ansatte som ikke røykte en uke ekstra ferie. Arbeidsgiver hadde regnet hvor mye tid de røykende ansatte egentlig brukte på uvanen sin og ga de som ikke røykte tilsvarende tid i ferie. Nå reagerer LO og sier at det er feil å straffe folk for hvilken livsstil de har. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Røykere får en uke ekstra ferieJeg mener at de mest effektive menneskene jeg har jobbet med opp gjennom årene har vært røykere. Og at ikke-røykere gjerne bruker den tiden på Facebook, skravling, ineffektivitet, VG osv...
|
|
|
#3 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Røykere får en uke ekstra ferieJeg gleder meg til lærere får ei ekstra uke ferie fordi de ikke røyker. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Røykere får en uke ekstra ferieTja, jeg kan ikke si jeg bryr meg så mye. Men det må være demoraliserende dersom man er røyker som ikke tar unødvendige pauser og så ser at medarbeidere som kanskje ikke er spesielt effektive i jobben sin får belønning. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Sv: Røykere får en uke ekstra ferie
Jeg har aldri sett noe som tyder på at røykere er mer effektive enn andre, tvert imot. Dette var uansett en fabrikk av noe slag, så jeg tviler på at de ansatte har så mye mulighet for å logge seg på facebook eller skravle. Sjefen hadde, så vidt jeg forsto, observert dem over tid, og regnet ut hvor mange pauser røykerne tok. Regner med på at han ville reagert tilsvarende hvis andre ansatte var på Facebook i den tiden de andre brukte på røyking. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Leser
|
Sv: Røykere får en uke ekstra ferieJeg tror nok at arbeidsinnsats er mer kompleks enn røyking/ikke røyking ...
|
|
|
#8 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Røykere får en uke ekstra ferieRøykere får en uke ekstra..? Det hadde vakt oppsikt.
|
|
|
|
#9 |
|
Nå også i farger
Sv: Røykere får en uke ekstra ferieVel...jeg som røyker ville følt det fryktelig urettferdig om noen av mine ikke-røykende kollegaer skulle fått en ukes ekstra ferie for å sitte hele dagen på blogger, interiør-sider, finn.no osv. Mine 5-minutters pauser er ingenting i forhold. Ingenting. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Sv: Røykere får en uke ekstra ferieHer er den første artikkelen. Dette er en liten bedrift og jeg synes arbeidsgiver får godt fram hvordan han tenker og hva som dannet grunnlaget for beslutningen hans. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Røykere får en uke ekstra ferieJeg opplever at røykere facebooker seg akkurat like mye på jobb som ikke-røykere. De VGer seg like mye også. Røykingen kommer i tillegg.
|
|
|
#14 |
|
|
Åh, da er jeg mer med på tanken. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Røykere får en uke ekstra ferieDet er jo ofte slik (der jeg har jobbet i i hverfall) at det kun er røykerne som faktisk går ut i ti minutt x flere i løpet av en dag. Jeg synes nok at det er noe spesielt at man tar seg denne friheten fordi man skal røyke, jeg har enda ikke sett en ikke-røyker sitte ute bare fordi. Jeg kunne godt avspasert all denne tiden om sommeren, hadde passet meg fint. Ikke det, noen kunne godt forlenget lunsjpausen min til en time istedetfor.
|
|
|
#16 |
|
Carve canem
Hvor: Øvre Romerike
Sv: Røykere får en uke ekstra ferieJeg har røykende kollegaer som bruker totalt opp mot en time ukentlig på røykepausene sine. Jeg har ikke en jobb der det er mulighet for å henge på face eller surfe - ingenting utover det å være aktiv når jeg er på avdeling. Jeg hadde gjerne tatt ut de timene jeg tilsvarende ikke bruker på å røyke i en ukes sammenhengende ferie, og ser i grunnen ikke forskjellen sånn rent bortsett fra at kollegaene mine tar sin ekstra fri fem minutter nå og da.
|
|
|
|
#17 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Ja, jeg vet dette er noe røykere liker å trøste seg selv med.
|
|
|
#18 |
|
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Røykere får en uke ekstra ferieJeg facebooker og surfer når jeg røyker, går tidligere fra pausen, skravler lite og jeg er veldig effektiv på jobb. Tenk! Så den ferieuka er det jeg som skulle hatt i så fall.
|
|
|
#19 |
|
Tankefull
|
Sv: Røykere får en uke ekstra ferieDa syns jeg heller man kan sette regler på hvor mange pauser man kan ha. Da jeg røykte i arbeidstiden hadde jeg som hovedregel at den ekstra røykepausen jeg hadde trakk jeg fra lunsjtiden min, fordi resten av gjengen som ikke røykte ikke fikk noen ekstra pauser. Jeg røykte også sjelden utenom lunsj fordi det føltes feil å pause mer enn resten ( men jeg vet at jeg har en over snittet stor rettferdighetsfølelse innebygd).
|
![]() |
|
|