|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Audacious
|
![]() Peoner på flyttefotJa, jeg er klar over at peoner ikke liker å flytte på seg, men hvem gjør nå det?
![]() |
#2 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Peoner på flyttefotGrav så dypt ned du kommer - la bladene være på. Plant dem rett over der du vil ha dem - eller la dem mellomlande i en stor krukke med god jord. Det går helt fint å flytte peoner, de bare vil ikke blomstre på noen år etterpå hvis man er uheldig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Peoner på flyttefotVi måtte flytte en peon midt på sommeren. Vi klippet den ned og det tok to år før den ble blid igjen, men det gikk seg til.
![]() |
#5 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Peoner på flyttefotJeg har flyttet peoner rett før blomstring, og de blomstret og var like fine neste år også. De er ikke så vanskelige som man tror er nå min erfaring.
![]() |
#6 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() Sv: Peoner på flyttefotPass på at du planter de like dypt som de nå står, på det nye stedet. Da bruker de å finne seg til rette ganske fort.
![]() |
![]() |
#7 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Peoner på flyttefotAh, tell me about it. Denne står på et sted der vi helst skulle hatt noe annet, men den har prioritet.
![]() |
![]() |
#8 |
Ferdig!
![]() Sv: Peoner på flyttefotVi flyttet noen peoner for 7 år siden. I fjor var det første gang det kom blomst. En blomst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Ferdig!
![]() Sv: Peoner på flyttefot
De var gamle og ble flyttet fra plassen sin. Sikkert annerledes når man planter nye |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Epikur
|
![]() Sv: Peoner på flyttefotJeg plantet en peon i fjor, Teo, og den er i ferd med å begynne blomstringen fra tre-fire knopper nå. Bare rolig.
![]() |
#14 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Peoner på flyttefotMin første peon blomstrer i år. Den er fire år gammel. Men jeg plantet den på et litt dumt sted, sammen med noen liljer som ble veldig mye større enn jeg hadde sett for meg. Så jeg tror simpelthen den har hatt litt dårlige vekstforhold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Peoner på flyttefotHvor vil peoner stå? I sol og varme sikkert?
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Peoner på flyttefotDe jeg flyttet brukte et år eller to på å furte, men har kommet sterkere og sterkere tilbake - nå er de enorme og praktfulle.
![]() |
#17 |
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Peoner på flyttefotJeg så at hagesenteret hadde 1/2 pris på de nå, er det mulig å kjøpe nå og plante nå? Forventer jo ikke at de kommer opp i år da, men neste år da kanskje.
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Peoner på flyttefot
Min lokale gartner selger dem nå, og de pleier aldri å selge planter som ikke kan brukes den tiden på året de kjøpes (i motsetning til Plantasjen, som ser ut til å selge hva som helst, når som helst). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|