Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nortura selger halal-kylling som vanlig kylling

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-14, 15:49   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nortura selger halal-kylling som vanlig kylling

https://www.facebook.com/norturasa/p...490602?fref=nf

(Jeg AVbefaler kommentarfeltet!!)

Nortura har altså kommet frem til at om de ikke skal kunne bruke halalkjøtt som blir til overs i andre produkter, så blir det for mye kasting av mat.

Halalkjøttet er slaktet som annet kjøtt, men altså med en velsignelse lest over seg.

Min første reaksjon er vel at om man ikke tror på velsignelsen så betyr den vel ikke noe heller, så det skader vel ikke å få halalkjøtt selv om man ikke er muslim. Min andre reaksjon er ca at man skal vel kanskje respektere (over)troen til de som mener at en slik velsigning betyr noe negativt som (over)troen til de som mener at velsigningen betyr noe positivt. Så da konkluderer jeg med at de burde slutte med overtroisk sludder og heller bare selge kjøtt som ingen har bedt for, så får folk be over kjøttet hjemme i stedet.

Gammel 25-06-14, 15:58   #2
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nortura selger halal-kylling som vanlig kylling

Vi kan ikke be over kjøttet hjemme, de fleste muslimer mener i alle fall at det ikke går. Da får jeg heller leve uten kjøtt. Går fint det også.

Kanskje de skulle heller slakte mindre halal i stedet? Er ikke det en grei løsning? Eller at disse som bæser og mener vi tilber en avgud, kan ta seg en bolle og kjøpe fra andre firma heller? Jeg kjøper det ikke, for pølsen i seg selv, er jo ikke halal bare for at det er kastet oppi noen kyllinger som tilfeldigvis var halalslaktet, kjøper heller fra de som kun driver med halalslakt.

Gammel 25-06-14, 16:01   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Dette blir ren konsekvensetikk for meg og ganske enkelt - ikke kaste mat.

Det er to alternativer, kaste eller bruke kjøttet. Derfor helt ok for meg at de velger som de gjør. Synes det er flott de tør ta et etisk standpunkt og ikke kaster mat.

Personlig er jeg så anti-religiøs at jeg ikke bryr meg overhode om kjøttet er velsignet eller ikke. Om det hadde blitt brukt andre slaktemetoder derimot hadde saken stilt seg helt annerledes.

Gammel 25-06-14, 16:05   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men noen reagerer da altså på at det er lest velsignelse til en "avgud", noe som altså gjør kjøttet like uspiselig for dem, som det ville vært om det ikke var lest over for en muslim. Så hvem sin tro og følelser skal veie tyngst?

Gammel 25-06-14, 16:05   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Kanskje de skulle heller slakte mindre halal i stedet? Er ikke det en grei løsning? .

Jeg tror det er såpass med variasjoner i etterspørselen at de aldri vil treffe akkurat, derfor blir det av og til noe til overs.

Gammel 25-06-14, 16:05   #6
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg anbefaler alle å slutte å spise kylling, halalslaktet eller ei, fra Prior, Nortura osv. Støtt heller (små) bedrifter med bedre dyrevelferd. Det er stor forskjell å skjære i et kyllingbryst fra feks. Prior og økokyllingbryst fra feks. Holte Gård.

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-14, 16:06   #7
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Djeez.

Man kaster ikke mat.

Jeg spiser forøvrig ikke Priorkylling med mindre jeg må.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-14, 16:08   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Djeez.

Man kaster ikke mat.

Så enkelt kan det sies. Og jeg kjenner for min egen del, kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva som evt et blitt sagt over maten jeg spiser, bare maten er god.

Gammel 25-06-14, 16:08   #9
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det kan være komplekst å veie opp hvem det skal tas mest hensyn til. Men jeg synes det er ganske så rimelig at Nortura produserer 1.5% av totalt slaktevolum på denne måten. Den muslimske befolkningen i Norge er noe sånt som 2.8%.

I et fugleperspektiv så synes jeg det er helt rett og rimelig siden det er snakk om så lite volum av totalen.

Gammel 25-06-14, 16:08   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig mener jeg at enhver får ta ansvar for egen overtro, men i dette tilfellet hadde det ført til dyremishandling om folk skulle begynne å halalslakte sjæl. Så derfor syns jeg at man får knipe igjen eller kjøpe mer grønsaker om man syns det er problematisk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-14, 16:11   #11
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Jeg anbefaler alle å slutte å spise kylling, halalslaktet eller ei, fra Prior, Nortura osv. Støtt heller (små) bedrifter med bedre dyrevelferd. Det er stor forskjell å skjære i et kyllingbryst fra feks. Prior og økokyllingbryst fra feks. Holte Gård.

Nettopp. Men det å ikke kjøpe kylling fra disse produsentene er en litt annen diskusjon. Gikk nettopp forbi hyllene på Meny hvor de hadde store Prior kyllinger til 30 kr kiloen. Tidligere ville jeg hatt med ryggsekk og hamstret ( ) men nå vet jeg bedre. Mye takket være FP.

Men denne debatten handler om religion og hvor grensene går på religiøse hensyn og hvem som føler seg støtt, krenket osv. osv.

:streng:

Gammel 25-06-14, 16:15   #12
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Nettopp. Men det å ikke kjøpe kylling fra disse produsentene er en litt annen diskusjon. Gikk nettopp forbi hyllene på Meny hvor de hadde store Prior kyllinger til 30 kr kiloen. Tidligere ville jeg hatt med ryggsekk og hamstret ( ) men nå vet jeg bedre. Mye takket være FP.

Men denne debatten handler om religion og hvor grensene går på religiøse hensyn og hvem som føler seg støtt, krenket osv. osv.

:streng:

Ja, det var litt på siden. Nå sier Nortura at de samme slaktemetoder blir brukt på halal-kjøtt som ordinære kjøttvarer. Det er greit, men jeg vet at mange driver med halal-slakting som ikke er i tråd med hva jeg vil kalle dyrevelferd. Det er viktigere for meg, enn om kjøttet er "velsignet".

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-14, 16:17   #13
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Ja, det var litt på siden. Nå sier Nortura at de samme slaktemetoder blir brukt på halal-kjøtt som ordinære kjøttvarer. Det er greit, men jeg vet at mange driver med halal-slakting som ikke er i tråd med hva jeg vil kalle dyrevelferd. Det er viktigere for meg, enn om kjøttet er "velsignet".

Absolutt. Jeg synes det er rart halalslakting kan gjøres på samme måte som vanlig slakting og godkjennes som halalkjøtt. Helt nytt for meg.

Gammel 25-06-14, 16:23   #14
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om kjøttet jeg spiser er halalkjøtt eller ei, kjenner jeg er helt likegyldig - jeg er dog mindre likegyldig til at man kaster fullt brukandes kjøtt! -

Gammel 25-06-14, 16:25   #15
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig overrasket over de som hyler opp om at halal-slakt er dyremishandling, men som tydeligvis ikke reflekterer noe videre over hvordan de ikke-halal-slaktede kyllingene blir behandlet før avliving.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-14, 16:33   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg er veldig overrasket over de som hyler opp om at halal-slakt er dyremishandling, men som tydeligvis ikke reflekterer noe videre over hvordan de ikke-halal-slaktede kyllingene blir behandlet før avliving.

Jeg håper du ikke mener meg? Jeg spiser ikke annet enn økokylling så langt det går, ergo spiser vi ikke mye kylling fordi det blir for dyrt. Jeg syns burhøns/oppdrettskylling har det helt grusomt, men syns ikke folk skal begynne med hjemmehalal for det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-14, 16:34   #17
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg ser hva du mener men det er det religiøse aspektet her som er av betydning. Hvorfor ikke-religiøse da blir pålagt å spise kjøtt som er velsignet.

Ellers må jeg si at jeg skiller på slakting med og uten bedøvelse men Nortura slakter jo da halal på samme måte men med velsignelse.

Gammel 25-06-14, 16:35   #18
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg håper du ikke mener meg? Jeg spiser ikke annet enn økokylling så langt det går, ergo spiser vi ikke mye kylling fordi det blir for dyrt. Jeg syns burhøns/oppdrettskylling har det helt grusomt, men syns ikke folk skal begynne med hjemmehalal for det.

Nei, jeg mener de i kommentarfeltet på FB og andre forum. Det spiser knapt kylling her i huset også, av samme grunn som deg. Og selvfølgelig er det ikke slik at noen bør begynne med hjemme-halal, men jeg synes dyrevelferdargumentet blir veldig søkt om man ikke også boikotter kylling fra Nortura totalt.

Og jeg er for dyrevelderd, men jeg om selve slaktingen foregår med eller uten bedøvelse når dyret uansett har blitt utsatt for det jeg vil kalle grov dyremishandling hele sitt liv, ser jeg ikke helt poenget med å gnåle om. I det slaktingen foregår er livet og lidelsene snart over uansett.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-14, 16:35   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Absolutt. Jeg synes det er rart halalslakting kan gjøres på samme måte som vanlig slakting og godkjennes som halalkjøtt. Helt nytt for meg.

Det er mange muslimer som ikke syns det holder, så det er beregnet mest på markedet som er mer sånn "huff, jeg burde vel spist halalkjøtt, men... OI, der hadde jo Nortura halalkjøtt, fine greier! "- Vil jeg tro.

Gammel 25-06-14, 16:40   #20
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Det skal jamen meg ikke være lett å gjøre alle til lags. Personlig kan jeg ikke skjønne at det skal ha noe å si at kjøttet har blitt velsignet til den ene eller andre 'avguden', men så har jeg vel heller ikke et snev av religiøsitet i meg.

Her vil jeg allikevel si at hensynet om å ikke kaste mat, bør gå foran hensynet til dem som ikke liker velsignelse av maten

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:57.