Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fordommer …

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 13:38   #1
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Fordommer …

....eller forutinntatte meninger, førsteinntrykk osv

Hvor flink er du til å ikke la deg påvirke av "slike" ting, og hvor ofte og i hvilken sammenheng har du blitt skikkelig overrasket over hvor feil du tok?

Jeg har alltid sett meg selv som en ganske fordomsfri person, men det viser seg gang på gang at jeg ofte har forutinntatte meninger om mangt og meget.
Det er vel også en av grunnene til at forum på nett er nyttig, jeg får meningsutvekslinger fra mennesker jeg kanskje hadde "styrt litt unna" in real life

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 13:44   #2
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fordommer....

Jeg prøver å være åpensinnet, men det er ikke alltid jeg er like flink.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 13:47   #3
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fordommer....

Jeg har fordommer mot fordommer.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 13:48   #4
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Fordommer....

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Jeg har fordommer mot fordommer.

Vil det si at du er hundreprosent fordomsfri selv ?

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 13:49   #5
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fordommer....

Nei. Jeg har fordommer mot fordommer.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 13:50   #6
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Fordommer....

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Nei. Jeg har fordommer mot fordommer.

gidder du utdype litt mer

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 14:15   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer....

Jeg forsøker å la være å ha fordommer...
men jeg merker rett som det er at de sniker seg inn.
Jeg tror det er viktig å ha bevissthet rundt akkurat dette,
og ikke tillate fordommene å påvirke handlingene mine...

En liten fordom jeg f.eks. fikk rett i fleisen,
var da jeg skulle handle i en større interiørforretning.
Det kom en mann - så ut som han kunne være tyrker - for å hjelpe meg.
I det jeg ser ham, tenker jeg "utlending" -
og underbevisstheten min begynner da å forberede meg på å snakke klart og tydelig...

Det er en fordom i seg selv - noe som er komplett idiotisk,
da mannen kunne vært født og oppvokst i tykkeste Drammen,
han kunne vært adoptert fra utlandet - og aldri prata noe annet enn norsk...
Han kunne ha kommet til Norge i fjor - men vært en fyr med enormt språkøre...

Du skjønner...

Anyway - jeg fikk fordommen min i fleisen, da han åpnet munnen og snakket...
Flytende svensk!

Ellers skal jeg tilstå jeg har fordommer mot folk som
konsekvent bruker sms-språk f.eks. i innlegg på forum...
Jeg veit de kan være dobbelt så lure som meg - minst...
men det skurrer likevel...
Så jeg må jobbe med å ta disse personene like alvorlig
som jeg tar personer med flytende, grammatisk korrekte innlegg!

En annen fordom jeg fikk rokket skikkelig på en gang
var fordommen min mot disse smellvakre, høyreiste modelldamene...
Jeg går liksom rundt og innbiller meg at de er fullstendig blåst mellom ørene...

Helt til jeg ble sittende og prate med en dame av nevnte art...
Og hun var søren meg et av de mest oppegående, reflekterende og interessante individ
jeg har pratet med noen sinne!

Så feil kan man altså ta...

De fleste av oss har fordommer - ubevisst eller mer bevisst.
Jeg tror som sagt det er viktig å få fordommene opp i bevisstheten -
for slik å jobbe aktivt mot disse.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 14:16   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer....

Jeg er mer fordomsfull og dømmende enn det jeg liker å være.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 14:41   #9
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer....

Jeg er fordomsfull og jeg liker det.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 14:45   #10
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fordommer....

I min ungdom jobbet jeg vet et sentralbord i en bank her i byen.
Etter hvert ble jeg kjent med mange stemmer, og jeg fikk meg ofte en overraskelse når jeg møtte personen bak stemmen.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 14:52   #11
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Fordommer....

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg er fordomsfull og jeg liker det.

hva mener du med det?

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 15:00   #12
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer....

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

hva mener du med det?

At jeg har fordommer og syns det er helt greit. Denne jakten på perfekthet kler ikke meg.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 15:03   #13
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer....

Alle har fordommer. Det er sånn hjernen virker, den samler informasjon og generaliserer uansett hvor dårlig grunnlaget er. Skillet går vel mellom dem som er klar over det, og dem som ikke er det?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 15:18   #14
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fordommer …

Jeg er overhodet ikke fordomsfull. Selvfølgelig ikke

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 15:23   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer....

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Alle har fordommer. Det er sånn hjernen virker, den samler informasjon og generaliserer uansett hvor dårlig grunnlaget er. Skillet går vel mellom dem som er klar over det, og dem som ikke er det?

Nettopp. Eller mellom de som er klar over det og de som lyver.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 15:28   #16
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fordommer....

Jeg har blitt kvitt mange fordommer etter at jeg flyttet hit. Mot ikke-vestlige innvandrere, siden de generelt er veldig godt integrert her i byen og man møter dem i nesten alle tenkelige settinger. Sånn var det ikke i småbyen der jeg vokste opp. Og mot tenåringer, siden jeg jobber med dem.

Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 16:00   #17
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fordommer....

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Alle har fordommer. Det er sånn hjernen virker, den samler informasjon og generaliserer uansett hvor dårlig grunnlaget er. Skillet går vel mellom dem som er klar over det, og dem som ikke er det?

Så enkelt kan det sies. De som påstår at de er fordomsfrie, ser nok ikke helt seg selv... Ikke at jeg gjør det heller, men jeg vet i hvertfall at jeg har fordommer. Jeg prøver å tenke motsatt; alle gjør sitt beste utfra sitt ståsted og sin bakgrunn, uten at jeg nødvendigvis trenger å like det de gjør av den grunn.... Og klarer det i de aller fleste tilfeller.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 16:03   #18
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.114
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordommer …

Det er nyttig å prøve å bli klar over sine egne fordommer. (Det er i det hele tatt nyttig å prøve å bli klar over hvordan man selv tenker og reagerer.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 16:03   #19
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Fordommer....

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Så enkelt kan det sies. De som påstår at de er fordomsfrie, ser nok ikke helt seg selv... Ikke at jeg gjør det heller, men jeg vet i hvertfall at jeg har fordommer. Jeg prøver å tenke motsatt; alle gjør sitt beste utfra sitt ståsted og sin bakgrunn, uten at jeg nødvendigvis trenger å like det de gjør av den grunn.... Og klarer det i de aller fleste tilfeller.

Veldig sunn innstilling

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 16:17   #20
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fordommer....

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Denne jakten på perfekthet kler ikke meg.

Her ser du bort fra rettskriving og tegnsetting regner jeg med?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no