|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tidsklemma
|
![]() MidtøstenproblemeneJeg så denne videoen her for noen dager siden, og har tenkt litt på den.
![]() |
#3 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Midtøsten problemene
Så filmen er bare pisspreik fra ende til annen?
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Ikke nødvendigvis pisspreik. Det som sies er på mange måter sant, men det er enkle bruddstykker av sannhet som pakkes inn til å passe det ideologiske budskapet som skal fram og det som ikke passer puttes ikke inn, samt at tolkningene også er ganske drøye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Tidsklemma
|
Ja, det var litt den tanken jeg satt igjen med etter at jeg så den. Den føles veldig som propaganda.
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Midtøsten problemeneNoen palestinere og arabere vil aldri anerkjenne Israel. Andre vil helst leve i fred i en eller annen tostatsløsning. Noen israelere vil ha et stor-Israel uten arabere, andre vil leve fredelig i en eller annen tostatsløsning.
![]() |
#8 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja. Som min jødiske venninne i Tel Aviv skrev til meg i en mail i går:
![]() |
#9 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: MidtøstenproblemeneDet må være utrolig frustrerende å vokse opp på en slik plass.
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Midtøstenproblemene
Ja det må være utrolig frustrerende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: MidtøstenproblemeneGuava: Er ikke den russiske innvandringen til Israel mye mer problematisk og større i omfang enn den amerianske?
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: MidtøstenproblemeneJo den er større, men jeg er usikker på om den er mer problematisk. Innvandringen fra Etiopia har også vært betydelig. Disse gruppene har gjerne vært "underklasse" og arbeidere som tar de dårlige jobbene har jeg inntrykk av, mens det blant amerikanerne er mer ideologi og kapital. En del av problematikken med russerne og øst europeiske jøder er den økende antisemittismen i deres hjemland. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Unik
![]() Sv: MidtøstenproblemeneMin venninne sier de ortodokse (typisk russiske) jødene skaper mye splid og harme, siden de leser tora på dagtid og ikke jobber - men lever på trygd. I tillegg ser de ned på den gjengse jøde (hun er blitt spyttet etter og folk nekter å ta minibuss med henne) OG bidrar til krangel med palestinere.
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: MidtøstenproblemeneEr de russiske jødene mer ortodokse enn de andre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: MidtøstenproblemeneNei, de russiske jødene er vel tvert i mot ofte veldig sekulære. Mange spiser svin, for eksempel. De snakker dårlig hebraisk, eller ikke i det hele tatt, og de holder seg ofte for seg selv. De støtter ofte partiene på høyresiden likevel, fordi de er veldig steile i palestinaspørsmålet. Kanskje fordi den russiske innvandringsbølgen var med og skapte den boligkrisen som gjør nybyggingen så politisk attraktiv.
![]() |
#16 |
Unik
![]() Sv: Midtøstenproblemene
Jeg vet bare hva hun har sagt (for ca 15 år siden, riktignok). Det er sikkert mange helt vanlige russiske/øst-europeiske jøder som kommer til landet. Men også flere veldig konservative, slik at det antallet stadig øker. For øvrig høres det jo litt naturlig ut at mange innvandrere som kommer til et land av religiøse grunner (inkl. amerikanere...) er hakket mer konservative enn den store majoriteten.
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 10-07-14 kl 10:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: MidtøstenproblemeneEn skulle nesten tro at med mange religioner, mange grader av tro (kan man kalle det det..?) og så mange ulike bakgrunner, så burde man være vant til alle ulikhetene og dermed også ha større aksept for dem.
![]() |
#18 |
Unik
![]() Sv: MidtøstenproblemeneFor øvrig interessantr å lese følgende:
http://snl.no/ortodoks_j%C3%B8dedom
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 10-07-14 kl 10:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Midtøstenproblemene“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.” - Archbishop Desmond Tutu
![]() |
|
|