Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bonde skjøt hund

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-14, 19:28   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bonde skjøt hund

En grunneier skjøt en border collie i Sola tidligere denne uka.

http://m.aftenbladet.no/nyheter/loka...e#.U-JiQokazTo

Bonden sier han får full støtte hos sine bekjente.

Forstår du sympatien?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 19:33   #2
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Overhode ikke. Jeg kan skjønne han blir lei av at hunder uten bånd er etter sauene, men man kan ikke gå rundt å skyte hunder for det.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 19:33   #3
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg blir helt vanntro. Helt grusomt at han bare skyter en hund, men også ganske surrealistisk at han forteller om en sau som lider hver dag men likevel ikke skal avlives før til høsten.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 19:41   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg kjenner at jeg blir helt vanntro. Helt grusomt at han bare skyter en hund, men også ganske surrealistisk at han forteller om en sau som lider hver dag men likevel ikke skal avlives før til høsten.

Helt enig.

Jeg måtte bare drøfte denne saken, kjenner jeg. For selv lurte jeg et lite øyeblikk på om jeg er blitt veldig farget over å eie en hund jeg elsker nesten som mine barn. Uansett hva man mener i denne saken, er jo ikke bondens handlinger lovlige.

Gammel 06-08-14, 19:44   #5
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en sånn som på ingen måte kan relatere meg til det å elske dyr nesten som sine egne barn, men likevel synes jeg dette er helt hårreisende. Og jeg forstår at det må vært helt grusomt for hundes eier.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 19:49   #6
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei DENNE handlingen fra bonden var ikke lovlig.
Hadde hunden jaget sauen, hadde den vært lovlig.

Men han sier jo han skøt fordi at den kunne jage sauen.

Jeg kjenner jeg blir helt i sjokk, og tenker i mitt stille sinn at det skulle vært min hund du. Kjenner jeg blir kvalm av hele saken og syns utrolig synd på eieren av hunden.

Samtidig håper jeg våpen tilltatelsen til denne bonden blir indratt. Vi kan da ikke ha sånne løskanoner med våpen tillatelse spør du meg.

Gammel 06-08-14, 19:49   #7
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke relatere meg til å elske hunder som egne barn og jeg kan forstå at det å miste sauer (som man også kan elske) pga idiotiske hundeeiere som ikke overholder båndtvangen kan være fryktelig. Å avlive slik kan man likevel bare ikke gjøre. Det er langt over streken selv for meg som ikke ser på hunder som barn.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 19:56   #8
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

I en annen sak kommenterer bonden at han så hunden jage sauer fra stuevinduet, og deretter kjørte ut med hagle for å ta livet av den:

http://www.rogalandsavis.no/index.ph...&NyhetID=95063

Om dette er lovlig, er jeg ikke sikker på. Eieren var jo der, og hunden kan vel bare avlives om eieren ikke har kontroll på den?

Gammel 06-08-14, 20:00   #9
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

I en annen sak kommenterer bonden at han så hunden jage sauer fra stuevinduet, og deretter kjørte ut med hagle for å ta livet av den:

http://www.rogalandsavis.no/index.ph...&NyhetID=95063

Om dette er lovlig, er jeg ikke sikker på. Eieren var jo der, og hunden kan vel bare avlives om eieren ikke har kontroll på den?

Er jo ofte det som skjer når man juger, at historiene ikke blir like når man forteller de til flere.

Om hunden anngriper sauen, kan bonden skyte i nødverge, men de skal første prøve å få kontroll på hunden, om dette ikke er mulig skal de ringe politiet, men om de ikke har tid til det heller, kan de skyte hunden. Men dette er da punkt 3. Ikke punkt 1.

Og bonden skulle i etterkant av dette, ha ringt politiet. Men det er jo heller ikke blitt gjort.

Jeg håper det skjer noe ut av dette, så ikke bønder kan skyte hunder i vilden sky fordi de kanskje angriper.

Gammel 06-08-14, 20:01   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg ser ikke på hunden som et barn, altså. Og elsker den ikke like høyt heller. Bare nesten. resiserer:

Gammel 06-08-14, 20:01   #11
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en hund jeg er glad i, men det er for meg himmelvid forskjell på de jeg føler for hunden og det jeg føler for barna. Hunden vår er et dyr vi en gang skal leve uten, jeg kan ikke forestille meg et liv uten barna mine.

Når de gjelder denne saken kjenner jeg at jeg blir rasende. Man skyter ikke en hund selv om man er bonde. Fyren burde ikke fått lov til å hatt dyr, spør du meg.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 20:02   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker jo at det uansett må gå an å SNAKKE med eieren av hunden før man skyter. Uansett er det jo to helt ulike historier som fortelles her.

Likevel tenker jeg at folk godt kan være flinkere med å etterfølge kravet om båndtvang. Det er alt for mange som ikke gjør det, dessverre.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 20:13   #13
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig for å overholde båndtvangen, men det er mye som skurrer i denne saken. Om hunden hadde jaget sauer så skyter man den ikke etterpå når eier har kontroll på den!

Vi har hytte ved en bondegård, og vi er ekstremt påpasselig med å ha hunden i bånd. Nettopp fordi man ikke vet hva en hissig bonde kan finne på (og fordi min hund garantert hadde sprunget etter sauene...).

Gammel 06-08-14, 20:15   #14
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det er ulike historier som fortelles og selv om jeg likevel mener at det er helt fullstendig uakseptabelt å skyte hunden så synes jeg det er langt over grensen med tanke på uforsvarlig dyrehold å ikke overholde båndplikten på et slikt område. Hunder kan være drapsmaskiner overfor andre dyr og om det stemmer at hunden jaget sauer mens eieren var opptatt av noe annet er det en handling fra hundeeierens side som burde fått konsekvenser. Ikke konsekvenser i form av avliving av hund, men andre konsekvenser.

Gammel 06-08-14, 20:20   #15
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan ikke vite hva som faktisk har skjedd her, men å skyte et dyr annet enn i nødverge er ikke ok. Aldri.

Men hundeeiere har en jobb å gjøre når det kommer til å overholde båndtvang altså. Det virker som om mange ikke forstår hvorfor de faktisk skal ha dyret i bånd, for alt er greit så lenge den er snill.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 20:26   #16
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Denne saken er bare trist.
Bonden her har også vært i klammeri med folk før, han beskylte noen venner av oss for å ha plaget sauene hans med hunden deres, men hunden deres var I BÅND og hadde aldri vært løs. Det brydde bonden seg ikke om og truet dem med å skyte hunden om han så den igjen.
Mannen er ikke god!

Gammel 06-08-14, 20:44   #17
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Bonden inrømmer at hunden IKKE jaget sau.

Det i seg selv agjør saken for meg.

Skulle eier hatt hunden i bånd ja.
Men rettferdigjør det å skyte hunden? Nope.

Gammel 06-08-14, 20:44   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Denne saken er bare trist.
Bonden her har også vært i klammeri med folk før, han beskylte noen venner av oss for å ha plaget sauene hans med hunden deres, men hunden deres var I BÅND og hadde aldri vært løs. Det brydde bonden seg ikke om og truet dem med å skyte hunden om han så den igjen.
Mannen er ikke god!

Herregud. Nøyaktig hvor ER dette, egentlig? Minn meg på at jeg ikke skal på tur der.

Gammel 06-08-14, 20:46   #19
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Bonden inrømmer at hunden IKKE jaget sau.

Det i seg selv agjør saken for meg.

Skulle eier hatt hunden i bånd ja.
Men rettferdigjør det å skyte hunden? Nope.

Hvor innrømmer han dette?

Gammel 06-08-14, 20:59   #20
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hvor innrømmer han dette?

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...l#.U-J64LFeKic

Sitat:

Tar livet av sauene mine

Gårdbruker Egil Hellestø er han som skjøt hunden, og han gjør det igjen hvis han må. Hellestø har lenge hatt problemer med hunder som tar livet av sauene hans.
- Jeg har opplevd det så mange ganger nå, at denne gang skjøt jeg hunden før det skjedde.

Sitat:

- Men denne hunden angrep ikke sauene dine. Hvorfor skjøt du den, da?
- Hvor lenge skal jeg vente? Til den har blitt spist? Jeg er ikke villig til å ofre flere sauer på mitt eget område.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:57.