Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Puddel?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-14, 14:15   #1
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Puddel?

Har noen greie på puddel? Er det en hund for nybegynnere, som ikke er spesielt sporty.

Farmor og farfar hadde puddel, og jeg har bare gode minner om de. Det var vel en mellompuddel. Men jeg var bare et barn når de hadde han, og han var i følge mamma ikke så glad i barn. Jeg tror han var voksen når jeg ble født som første barnebarn.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-14, 14:22   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Puddel?

Om du leser min hund?-tråd får du masse tips om pudler. Det er visst ganske unison enighet om at det er en fin førstegangshund.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-14, 14:35   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har puddel. Spør om alt du lurer på!

Pudler er undervurderte. De er lettlærte, intelligente, røytefrie og bare deilige å ha med å gjøre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-14, 15:48   #4
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Puddel.

Gammel 09-08-14, 22:29   #5
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Hvilken puddeltype har dere Hyacinth?
Synes kongepuddel er flotte, men litt for stor hvis vi skal ha hund.
(Ellers har jeg god erfaring med Havanaise, selv om denne tråden handler om puddel.)

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-14, 22:47   #6
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har overhode ikke noe peil på hunder. Men jeg synes puddel er søte. Jeg tenker mellom-varianten. Toypuddel blir vel nesten veskehund?

Gammel 09-08-14, 22:51   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har dverg. Synes det er passelig, men vi tenkte først på en mellom. Det er imidlertid litt vanskeligere å få tak i. Toy er veldig små. Men husk at en puddel er en puddel, det er kun størrelsen som skiller, ingenting annet. Noen puddelfolk har både toy- og storpuddel, de er like inni. ;-)

Dvergen vår er stor nok til å klare det den trenger og liten nok til å bæres rett i badekaret etter tur. Praktisk.

Gammel 09-08-14, 22:54   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Du bør forresten lese litt om både hund generelt og puddel spesielt l. Det skal du sikkert gjøre altså, jeg bare nevner det. For hunder må ikke anskaffes fordi de er søte.

Jeg anbefaler Arne Aarrestad og hundeskolen 100% Positive. Vet ikke om de finnes i hele landet. Den mannen forandret mitt forhold til hund og min forståelse av hund. Han har også skrevet noen bøker.

Gammel 09-08-14, 22:58   #9
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Hvis vi skaffer oss hund så er det vel gjennomtenkt. Jeg har egentlig aldri vært begeistret for hunder, men kjenner at jeg begynner å forandre litt mening.

Gammel 09-08-14, 23:07   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hvis vi skaffer oss hund så er det vel gjennomtenkt. Jeg har egentlig aldri vært begeistret for hunder, men kjenner at jeg begynner å forandre litt mening.

Det kommer nokså sikkert automatisk. Jeg er vokst opp med hund, men hadde ikke noe forhold til den. Den var syk og sint og mammadalt. Jeg har alltid syntes at hunder er søte, men aldri hatt noe forhold til dem, egentlig. Og det er mye jeg misliker med hund: Bjeffing, hopping, slikking, søl og skit og hår. (vi har ingenting av dette med vår puddel.) Da vi fikk hund, var det av to grunner: Vi hadde tid til det og muligheten var unik akkurat på det tidspunktet. Det andre var at datteren vår hadde ekstrem hundefobi.

Jeg elsket hunden fra før vi fikk henne. Jeg var kjempeforberedt sånn praktisk, hadde lest masse og snakket med fagfolk. Men jeg var totalt uforberedt på den følelsesmessige tilknytningen! Det traff meg med storm og jeg ble utrolig satt ut av at det skulle skje på den måten.

Vi har brukt masse tid på den. Hele valpeperioden har vi jobbet og jobbet på den måten vi synes er riktig, altså med positiv forsterkning. Og vi har fått masse igjen for innsatsen. Jobb og jobb mens den er valp, og resten vil komme av seg selv...

Jeg likte ikke uten videre andre hunder selv om jeg likte min egen. Men gradvis har det også endret seg. Nå synes jeg nesten alle hunder jeg møter er utrolig sjarmerende på sin måte. Og jeg tror jeg kunne blitt glad i alle....

Gammel 09-08-14, 23:22   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Fader. Alt forsvant.

Kort oppsummert:

Toy: opp til 28 cm (skulderhøyde)
Dverg: 28-35
Mellom: 35-45(?)
Stor: over mellom. Husker ikke helt.

Man vet egentlig ikke hva man har før den er voksen. To mellom kan få en under 35 cm, da er den en dverg. Og de kan også få en stor.

I USA har de andre inndelinger. Det varierer altså hva pudler klassifiseres som, alt etter hvor man er. For det er bare størrelsen som skiller.

Gammel 11-08-14, 12:23   #12
TripptrappTREsko
Bondesjakk(matt!?)

TripptrappTREsko sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
TripptrappTREsko har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg tror jeg har nevnt noe om puddel her før. Har hatt noen kongepudler, og synes bestemt ikke de nødvendigvis er superenkle. For det første er det pelsen - mye arbeid, også selv om du velger å klippe nesten helt ned som jeg gjør. For det andre skal du være opmærksom på at de er ganske følsomme, mentalt. De har også jaktinnstinktet i behold, så de kan sagtens løpe etter katter, høns m.m (våre pudler har i dag jaget og flådd fem høner i stykker, så kanskje skulle jeg skrive i morgen når sinnet har lagt seg...). De blir overraskende oppfinnsomme hvis de ikke blir nok stimulert, men er til gjengjeld lette å trene. De er noen klovner, så man får seg ofte en god latter.
Dette er kort fortalt.

TripptrappTREsko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 12:26   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en kollega som ikke kan få priset lynnet på sin puddel nok. Det var litt "tilfeldigheter" at de endte opp med puddel. (fordommer gjorde at hun ikke ville ha denne rasen) - og hun angrer virkelig ikke et sekund.

Jeg har aldri hatt puddel selv, men de jeg kjenner opplever jeg som flotte hunder - sosiale, glade i kontakt osv osv.

Gammel 11-08-14, 14:24   #14
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er bare tull at puddel er puddel, uansett størrelse. Storpuddel kan ikke sammenlignes med de små.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 14:35   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Det er bare tull at puddel er puddel, uansett størrelse. Storpuddel kan ikke sammenlignes med de små.

Vel. Jeg refererer bare til det jeg har lært og lest om pudler.

Gammel 11-08-14, 15:19   #16
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Den store puddelen er litt vel stor.

Hvordan vet man hvor man bør kjøpe disse da?

Gammel 11-08-14, 16:22   #17
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Den store puddelen er litt vel stor.

Hvordan vet man hvor man bør kjøpe disse da?

http://www.puddelklubb.no/valpeliste-omplassering

Gammel 11-08-14, 16:37   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må man frisere pudler? Går det an å få dem til å se normale ut?

Gammel 11-08-14, 16:58   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Må man frisere pudler? Går det an å få dem til å se normale ut?

Det kommer jo helt an på hva du mener med normal. Min hund klippes/ barberes overalt med maskin. Da ligner hun på en retriever. Hvis du ikke gjør noenting, vil hunden til slutt bli en tovet dott som ligner på Labbetuss, og den vil få dritt i pelsen og skjegg i munnen og hår i øynene og gjengrodd rompe.

Gammel 11-08-14, 17:09   #20
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Jeg synes ikke det er kult med styla puddel.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:13.