Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Frosting av vinduer - med surmelk!

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-14, 09:44   #1
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Frosting av vinduer - med surmelk!

Må bare dele denne linken jeg snublet over, for den var så morsom. Surmelk har tydeligvis mange bruksområder!

http://www.ektepar.com/i-dag-har-jeg...k-pa-vinduene/

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-14, 09:55   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frosting av vinduer- med surmelk!

Jeg kjenner til det fra kunstfeltet, f.eks gjør det at du kan projisere på vinduet og man kan se det også utenfra. Jeg er dog usikker på om jeg ville brukt det som noe som skulle vare.

Melk har forresten mange bruksområder. En skvett skummamelk gjør at gips tørker saktere. Mye brukt av gipsmakere når man skal retusjere stukkatur.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-14, 10:01   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frosting av vinduer- med surmelk!

Forundrer meg ikke. Da jeg var liten, malte vi på vinduene med melk og er sånn brett med sånne klosser med vannmaling.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-14, 17:35   #4
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Frosting av vinduer - med surmelk!

Vi har kefir på glassdørene på kjøkkenet og skjenken i kjellerstua.
+ Dørene på ungenes skap på rommene dems.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-14, 20:57   #5
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.390
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frosting av vinduer - med surmelk!

Snedig, men jeg kan se for meg at den får begrenset levetid på et bad som ofte fylles med damp og våt luft. Men det koster jo ikke så mye å prøve.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 15:30   #6
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frosting av vinduer- med surmelk!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Forundrer meg ikke. Da jeg var liten, malte vi på vinduene med melk og er sånn brett med sånne klosser med vannmaling.

Grantrær malt med melk og vannfarger er mye lettere å vaske av enn snøspray. Og så mye lettere å kontrollere. Tåler at en kommer bort i det også.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 15:34   #7
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.329
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Frosting av vinduer - med surmelk!

Så fint det var Mrs. S.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 15:52   #8
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frosting av vinduer - med surmelk!

Men vil det ikke være grobunn for bakterier?

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 16:29   #9
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Frosting av vinduer - med surmelk!

Det blir jo helt tørt, så det er nok ikke noe særlig gunstig grobunn.
Lukter ingenting og blir bare et frostaktig belegg.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 17:38   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frosting av vinduer - med surmelk!

Ja, det var juletrær vi malte, Mrs. S! Grønne, riktignok. Har du brukt hvitmaling?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 18:18   #11
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.024
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frosting av vinduer - med surmelk!

Man får jo endel melk igjen, og bruker man skumma kultur er det kjempegodt i smoothies.

Takk for tipset forresten. Må få prøvd dette en dag, har et vindu som skulle vært frosta.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 21:46   #12
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.231
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Frosting av vinduer - med surmelk!

Dette høres lurt ut. Jeg skal forsøke med vår doble glassdør mellom 2 soverom. I verste fall er det jo bare å vaske det vekk igjen.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 22:40   #13
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Frosting av vinduer - med surmelk!

Vi bruker en liten malingsrulle.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 23:53   #14
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frosting av vinduer - med surmelk!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, det var juletrær vi malte, Mrs. S! Grønne, riktignok. Har du brukt hvitmaling?

Jepp. jeg brukte vanlig lettmelk også. På kjøkkenvinduet ble det snølandskap med bakker og små røde hus med noen nisser imellom.

Jeg tror jeg skal prøve med surmelk. Med lettmelk måtte jeg gni penselen oppi vannfargen skikkelig hardt og male over i flere lag. Surmelk gir sikkert en tykkere, mer dekkende farge.

Ungene likte å male kjøkkenvinduet. De ble litt lei på slutten, så jeg malte inn de siste detaljene som piper og vinduskarmer.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no