Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik! 2

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-14, 19:24   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lærerstreik! 2

Denne tråden ble lukket, og nå kan vi fortsette i denne tråden.

Gammel 22-08-14, 19:30   #2
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik! 2

rine - ja, jeg har telt med alt. Det er sånn det er og det er greit - men det som ikke er greit, er om det blir enda mer arbeid utover det som er.

Det er snakk om noen timer utover vanlig arbeidsuke, og jeg føler meg verken dum, oppofrende eller utnyttet. Og aller minst føler jeg meg som en martyr. Jeg er glad for å ha en jobb som jeg får så stort utbytte av selv og det føles definitivt som både jobb og hobby og konstant videreutdanning.

Gammel 22-08-14, 19:38   #3
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sitat fra rine i den første tråden, i forbindelse med temaet timetelling:

Sitat:

Når du har vg3 som får standpunkt i mai og som nesten ikke er på skolen etter det.

Sånn er det ikke hos oss. I år hadde vi frist for å sette standpunkt for ST Vg3 onsdag 11. juni, pga avslutningsseremoni 13. juni. Det eneste vi må sette tidligere er hvis vi får opp muntligparti; da må vi sette og føre den ene standpunktkarakteren før elevene får trekket. Vg3-elevene permitteres heller ikke i eksamensperioden, annet enn aller siste uke hvis de er ferdige med muntlig. Vi er forventet å kjøre vanlige timer to the bitter end for alle trinnene. (Du kan tro det var artig å kjøre tysktimer på Vg2, der alle unntatt to elever hadde kommet opp i tysk eller et annet skriftligfag, og der de fleste dermed var ferdige med eksamen 19. mai ...)

Når det gjelder telling av timer og møter som faller bort, er det en selvfølge for meg at de timene skal telles hvis møtet lå i bundettida mi - da er jeg jo pålagt å være på jobb uansett om det er et møte eller ikke. Og det er sannelig ikke noe problem å fylle den tida jeg plutselig får ledig med noe annet ...

Gammel 22-08-14, 19:48   #4
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Dag 2 i streik for min del. Har laget musikkvideo, vært på 20 km sykkeltur med besøk til streikekafe i nabobyen, og markering flere steder ved hovedveien (vi var vel ca 15 stk), og så stor-markering ved et av rush-punktene i byen på slutten av dagen. Mandag morgen 08.00 skal jeg sitte streikevakt i noen timer.

Gammel 22-08-14, 20:25   #5
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er det ny opptrapping på gang neste uke? Noen som vet hvor det evt er info om nye skoler?

Gammel 22-08-14, 20:30   #6
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Er det ny opptrapping på gang neste uke? Noen som vet hvor det evt er info om nye skoler?

Det er det ingen som vet før beskjeden kommer, annet enn eventuelt streikekomiteene rundt omkring og ledelsen i forbundene. Arbeidsgiver skal varsles før alle andre, fire dager før. Umiddelbart etter får de som er tatt ut beskjed. Media bruker å rapportere om uttaket med en gang det kommer, så det blir nok ikke mulig å gå glipp av det når/hvis det skjer.

Gammel 22-08-14, 20:33   #7
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg signerer Oslo fra forrige tråd. I barneskolen blir ikke timer borte - snarere tvert imot. På turdag/idrettsdag osv jobber man hele dagen selv om man egentlig har en "hulltime". I år blir det full fart fra 7.45-16.15, heldig om jeg rekker 20 minutter lunsj. Fredager prøver jeg å komme fra 15/15.30. Det blir 41 timer i uka fysisk på jobb i en normal uke. Det er ingen tvil om at mange av oss jobber "gratis". Og dette er ikke sutring, men virkelighetsbeskrivelse.

Gammel 22-08-14, 20:52   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stompa: timer som faller bort kan ikke telles med i regnskapet, nei. Zoe: jeg synes ikke noen timer i uka er så mye, så lenge det ikke er hver uke, eller hvert år, for den del. Som sagt falt jeg av tellingen, men jeg ser ikke bort fra at jeg i år mange store klasser i rettefag også kan ha lagt over. Jeg ser likevel ikke poenget med å rope opp om at jeg jobber gratis så lenge jeg har en så fleksibel jobb som jeg har. 50-60 timer i uka hver uke, fatter jeg ikke at folk gidder, og jeg merker jeg blir mer forundret at lærere synes det er greit enn at arbeidsgiver pusher.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 21:05   #9
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Stompa: timer som faller bort kan ikke telles med i regnskapet, nei.

Mener du seriøst at hvis jeg skulle vært i et møte av/med ledelsen som skulle vart en time, møtet blir avlyst, og kollegene mine og jeg i stedet velger å bruke timen til samarbeid, eller jeg gjør kontaktlærerarbeid, skal jeg ikke telle timen fordi jeg ikke gjør det jeg egentlig skulle gjort, i bundettida mi som jeg uansett ikke kan bruke til å gå hjem? (Jeg snakker om møter som faller bort, ikke timer, for det var det det var snakk om i forrige tråd.)

Gammel 22-08-14, 21:05   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Mener du seriøst at hvis jeg skulle vært i et møte av/med ledelsen som skulle vart en time, møtet blir avlyst, og kollegene mine og jeg i stedet velger å bruke timen til samarbeid, eller jeg gjør kontaktlærerarbeid, skal jeg ikke telle timen fordi jeg ikke gjør det jeg egentlig skulle gjort, i bundettida mi som jeg uansett ikke kan bruke til å gå hjem? (Jeg snakker om møter som faller bort, ikke timer, for det var det det var snakk om i forrige tråd.)

Jeg lurer litt på det samme som deg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 21:07   #11
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Ellers er jeg forøvrig enig med deg i at noen timer for mye her og der er helt greit siden jeg har den fleksibiliteten jeg har, altså. Men noe er riv ruskende galt hvis folk jevnt over jobber mange timer for mye hver uke. Da må noe gjøres.

Gammel 22-08-14, 21:07   #12
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Vi syns jo ikke det er greit. Jeg går for lavere leseplikt på barneskolen, spesielt mellomtrinnet, gjeninnføring av maxtall for gruppestørrelse og reduserte krav til dokumentasjon. Men jeg gjør jobben min, og bytter ikke beite i år heller, fordi jeg liker den og fordi jeg bryr meg om elevene.

Gammel 22-08-14, 21:09   #13
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Om man er på jobb, eller jobber, så telles timen. Om en sitter hjemme og ser på tv eller finner på noe annet, kan ikke timen telles. Om et møte blir avlyst hos oss så går vi hjem, blir ikke værende på jobb, med mindre det er noe annet presserende som bør gjøres på jobb.

Gammel 22-08-14, 21:09   #14
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Ja, det er systemet et er noe galt med, ming - og jeg tror nok dette er et grunnskole-/barneskoleproblem fordi dere har så mange oppgaver som krever direkte elevkontakt. Selv om det ikke er ideelt ift. læringsutbytte er det lettere å forskyve rettearbeid hvis man holder på å jobbe seg i hjel ei uke enn det er å flytte møter og annen direkte elevoppfølging.

Gammel 22-08-14, 21:11   #15
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Om man er på jobb, eller jobber, så telles timen. Om en sitter hjemme og ser på tv eller finner på noe annet, kan ikke timen telles. Om et møte blir avlyst hos oss så går vi hjem, blir ikke værende på jobb, med mindre det er noe annet presserende som bør gjøres på jobb.

Møtene hos oss ligger normalt i bundettida, fordi vi er pålagt å ha bundettid i møtetida. Vi kan ikke bare gå hjem hvis et planlagt møte blir avlyst; vi er pålagt å være på jobb i bundettida. Det er selvsagt noe annet med enkeltstående møter som ligger utenom bundettida, men det er relativt sjeldent hos oss.

Gammel 22-08-14, 21:12   #16
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi prøver også å ha møter med PPT osv i bundet tid.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 21:30   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med alle andre i denne tråden, og jeg må si jeg er litt forundret over deg nå, Rine.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 21:34   #18
AprilRyan

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Rine: Tar du vikartimer gratis?

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 22:08   #19
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Hvis et møte med rektor blir avlyst, jobber vi med noe annet istedet. Er jo i bundet tid. Skjer sjelden, en inspektør tar gjerne over. Er inspektøren borte når vi skal ha team-møte, har vi møte likevel.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-14, 00:09   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.aftenposten.no/meninger/k...t-7676943.html

Litt sånn ja. Litt overdose i bybildet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:09.