|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Om dusjing etter kroppsøvinghttp://mobil.aftenposten.no/meninger...t-7703316.html Sist redigert av Hyacinth : 16-09-14 kl 15:28. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Pauset
|
Sv: Om dusjing etter kroppsøvingJeg tenker at litt som forfatteren. Vi lærer i dag hygiene hjemme og et barn skal ikke trenge dusje etter en gymtime. Poden (11 år) dusjer hver kveld før han legger seg, og det at han må dusje etter gymmen mener jeg er fullstendig unødvendig. Forsøker tenke litt sånn selv også. Man skal kunne bli svett i løpet av dagen uten å måtte løpe inn i dusjen så fort som mulig etterpå. Jeg tror mange av oss er så passive i hverdagen at det å bli svett føles unaturlig urent. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Om dusjing etter kroppsøvingJeg tenker også at dusjingen tar mye tid fra faget og at den, i alle fall i barneskolen, fører med seg mye styr. Tenker at det ville holdt å begynne å dusje mot slutten av barneskolen, ikke i 3. klasse. Hovedgrunnen til at dusjing bør være en del av kroppsøvingsfaget har med hensynet til andre å gjøre. Jeg har vært i uttallige klasserom opp gjennom årene der ikke alle har tatt dusjing etter fysisk aktivitet like alvorlig (ikke dusjing generelt, for den del...) og det er fryktelig ubehagelig. Legg til få kvadratmeter på hver og rundt 30 personer inne i et rom over lengre tid- da er faktisk noenlunde OK kroppslukt et must. Et annet argument for dusjing, er at elevene har godt av å se at det ikke er farlig å være nakne sammen med andre, og at kropper kommer i alle farger og fasonger. Jeg synes det er synd om dusjenekterne får vinne, rett og slett. Et argument mot dusjing er selvsagt at det kan føre til høyere deltakelse i kroppsøvingstimene, noe gudene skal vite at norsk skole trenger. Jeg er litt delt her, med andre ord. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Om dusjing etter kroppsøvingJeg syns også hun har et poeng. I år har eldste (7. kl) bare gym på slutten av dagen (siste time en dag, de to siste timene en annen dag), og hun syns det er topp. De dropper dusjingen alle sammen - de kan jo dusje når de kommer hjem - og har mer tid til selve gymmen. Jeg har ikke hørt noen klager fra andre heller, regner med alle syns det er en god løsning. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Sv: Om dusjing etter kroppsøving
Ja, veldig enig. Jeg sliter med å se forskjellen på svette etter gym og den svetten min ti år gamle sønn får når han er ute og leker. Han dusjer uansett om kvelden. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Om dusjing etter kroppsøvingJeg er, som rine, litt delt, og ser godt argumentene på begge sider. På skolen til Ullungen begynte de å dusje allerede etter jul i 1. klasse. 28 elever, én lærer og én assistent fordelt på de to garderobene. Det ble ikke veldig mye tid i gymsalen.
|
|
|
#7 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Om dusjing etter kroppsøvingPå storebrors skole begynner de med dusjing allerede i første klasse (de trenger ikke dusje så nøye eller engang bruke såpe den første tiden, det er mer snakk om å etablere rutinen). Det er forsåvidt greit for etter nyttår i første klasse begynner de med svømming også, og da må de jo dusje uansett. Lærerne har vært klare på at de vet det går mye tid til skifting og dusjing i starten, men at de likevel ønsker det slik fordi de opplever at det blir lettere for barna f.eks. i forhold til nakenhet.
|
|
|
#8 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Om dusjing etter kroppsøvingPå Guttungen sin skole, begynner de ikke dusje etter gym før i fjerdetrinn. Nå er han i sjette, og lærer ba tynt på foreldremøte, om at vi måtte stresse hjemme hvor viktig det var at unga dusja etter gymtimene nå. (De har gym de to første timene fredager.) "Det er 32 elever i klasserommet - de blir svette i gymmen... Ingen vil sitte resten av dagen i den lukta!"
|
|
|
#9 |
|
Ser lyst på livet
|
Jeg tenker at skolen kan takke seg selv litt her. Når de ikke har dusjet tidligere, hvorfor begynne nå liksom. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Kontrollfrik
Jeg ser den, altså, og mange sjetteklassinger begynner å bli pubertale. Likevel tenker jeg at dersom man har normalt god hygiene i utgangspunktet, så er det vel begrenset hvor mye man stinker etter en gymtime? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Jeg er også delt, men tror jeg lander på at jeg syns de skal dusje. Argumentene mine er som følger:
|
|
|
#12 |
|
Kontrollfrik
Tja. Det er vel her jeg er uenig. Hvorfor bruke masse tid på dusjing før det er behov? Og å bare ta en kjapp skylling uten såpe for å etablere rutiner synes jeg er et elendig argument. Jeg tror det fort kan føre til en holdning om at det ikke er så nøye, og det vil forplante seg til dusjingen før svømmetimene også. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Om dusjing etter kroppsøvingJeg liker at barna begynner med dusjing i 5. klasse, for å lære seg å dusje i fellesdusj. Det blir ikke lettere å forholde seg til felles dusjanlegg når man blir eldre og enda mer bevisst på variasjoner av kroppen. Men så kan man diskutere om det er noe som MÅ læres da.
|
|
|
#14 |
|
This is normal!
|
Dette oppsummerer godt det jeg mener.
|
|
|
|
#15 |
|
Kontrollfrik
Sv: Om dusjing etter kroppsøvingJeg synes argumentet om naturlighet rundt nakenhet er viktig. Jeg ser den veldig godt. Likevel har jeg tenkt at dette uansett skjer i svømmeundervisningen, men på den andre siden er det jo skandaløst lite svømming i norsk skole. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Dette. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Ja, hos oss har de 10 timer svømming i løpet av fjerde klasse. Punktum. Det er en gammel skole uten verdens beste luft, så jeg syns det er viktig at de lærer å dusje, både for egen hygiene, og av hensyn til de andre.
|
|
|
#18 |
|
Kontrollfrik
Her svømmer de én time hver uke i hele 4. og to timer annenhver uke i hele 8. Det er fremdeles for lite, men mye mer enn mange andre får. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Om dusjing etter kroppsøvingJeg syntes artikkelen var merkelig. Selvfølgelig skal ungene dusje etter gymen! Jeg ville ikke vært lærer for sjuendeklassingen min og vennene hans etter dobbelttime gym tirsdag morgen hvis de gikk svette og uvaskede rett til de neste timene. Fysj!
|
|
|
#20 |
|
Vaklende
|
Det er så dumt å bare signere, men dette synes jeg oppsummerte hvorfor jeg likevel støtter dusjing fra tidlig av. |
|
|
|
![]() |
|
|