Vaskemaskina omkommer?
For knapt fem år siden omkom den forrige vaskemaskina vår, midt i en bleievask (Ja, vi har jo hatt tøybleieunger) og vi kjøpte ny, en hel liten saga om å få tak i den, men greit nok.
Den har jo fått kjørt seg, det er klart, fem år i en familie på først tre, så fire.
I dag kom jeg hjem fra jobb og satte på sengetøyet til lillesøster som hadde et uhell i natt. Etter middag merket jeg at mannen gikk ned på vaskerommet "det er sengetøyet hennes", sa jeg. Ja, men den laget en merkelig lyd?
Vel, det gikk da over, og han begynte å kle på guttungen for fotballtrening. Og roper. Nå piper den. Ja, den kjente feilmeldignskoden.
Det piper. Jeg går ned. F18? spørr han
Vi kjenner godt feilkode F18, da er det kluss med vanninntaket/tømmingen, og dette har den vært fintfølende på siden den kom i hus egentlig.
Men nei, det var F 43. Den kjenner vi ikke. google Bosch vaskemaskin feilkoder. der har vi den F 43
Joda, det er: MOTORFEIL!
Så, fem år gammel vaskemaskin, den er vel forventet å dø i disse tider? gjør man noe for å forsøke å redde denne, eller er det bare å ta turen til el-butikken og be om "få se på de vaskemaskinene dere har på lager, takk" igjen? Det gjorde vi i slutten av oktober 2009, så for all del, begynnelsen av oktober 2014 er det vel på tide igjen. (Men denne gangen tar vi den med hjem selv, og tar ikke sjangsen på levering, det var det som gikk så innmari galt sist...)
Vi har i det minste ikke tøybleieunger denne gangen, men vi har likevel to unger og konstant behov for klesvask - daglig.
Hva er bra innen vaskemaskiner nå til dags, da?