|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Jeg skal male noe - hvilken maling?Jeg lever i en leilighet fra den glade 90-tall. Det er ikke furu på veggene, men jeg har noen fiiiine lamper i taket. De består av en liten trekasse med et løst "gitter" oppi (også av tre). Det gitteret gjør at det blir veldig lyst inni boksen og ganske så mørkt utenfor. Jeg eier ikke, så jeg har ikke tenkt å skifte ut lampene. Men jeg kan forbedre dem. Regner med at huseierene mine er litt av "alt til det bedre"-typen. Orker altså ikke spørre.
![]() |
#2 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?Jeg tipper prisen for nye lamper tilsvarer prisen for maling. Billigere hvis du ikke har pensler og renseutstyr stående. Og resultatet blir garantert bedre om du skifter ut lampene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?Jeg er enig med Teofelia. Akkurat lamper vet jeg ikke helt om jeg har troen på å male, og om du ikke har malt så mye før så kan det nok være vanskelig å få det fint. God maling til sånt, f eks. Lady Supreme Finish koster en del, det samme gjør gode pensler/koster. Du trenger også grunning. Så hvis du skal kjøpe alt dette nytt, så blir det ikke spesielt billig.
![]() |
![]() |
#4 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?Jeg kjøper ikke nye lamper. Og jeg er ikke spesielt "pen på det", dvs jeg bryr meg ikke så mye om interiør. Det kan jo ikke bli verre? Grunne og pusse? Hoho, det er way beyond hva jeg gidder. :P Jeg skal se om jeg får lagt inn bilde.
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?Jeg tror ikke det å skifte lamper er dyrere eller mer styr enn å ta ned, male og skru opp igjen de lampene som er. Tvert i mot...
![]() |
![]() |
#6 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?Hm, vaske med salmiakk, og spraye med slik billig lakk fra Biltema eller Europris? Clas O har vel også billig maling. Om en skal kjøpe gode pensler og ordentlig maling flagrer hundrelappene.. Vi har for øvrig kjøpt helt ok taklamper til den nette sum av 100 kr per stk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?Høres ut som samme type lampe jeg hadde på barnerommet mitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?Fine, sant?
![]() |
#10 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?Hvis det ikke er veldig viktig om det blir varig er det mulig å male uten at det blir så dyrt. Vask med salmiakk for å fjerne støv og fett. La tørke godt. Det er best å pusse og grunne. Malingen sitter bede da. Bare pussing hjelper nok så slipper du kjøpe grunning. Sandpapir er billig eller du får en bit av noen. Du trenger lite. Du kan male med samme maling du bruker til karmer. Da bruker man en blank eller halvblank maling. Spør i butikken. Du får kjøpt billige malekoster i malebutikken eller på Clas Olsson og sånne steder. De duger til denne jobben. Pass på at du ikke griser i taket. Det er en plundrete jobb, men kan bli ok.
![]() |
#11 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?Jeg skal ta AV ramma og sette den på avispapir. Hektes av på to sekunder.
![]() |
#12 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?Vinduskarmer er det litt viktigere å ta skikkelig, dem koster det mer enn 100,- å erstatte.
![]() |
#13 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?Ok, hvis du vil male så gjør du det på følgende vis: |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Jeg skal male noe - hvilken maling?Siden farge egentlig ikke betyr noe- spør i malingsbutikken om de har noe feilblandinger. Du vil ha det lyst, så alle koder i 1000-skiktet kan gå.
![]() |
|
|