|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Absolut ateist
|
![]() Aldersgrense oppad i fengsel?Burde det være en øvre aldersgrense ved soning, eller kan en på 95 fint sone om helsen tilsier det?
![]() |
#2 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: Aldersgrense oppad i fengsel?Han /hun kan fint sone om helsen tillater det. Men alderen kan godt være formildende i en rettsak. Avhengig av lovbruddet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Aldersgrense oppad i fengsel?Ser ingen grunn til å ha noen øvre aldersgrense. En som er 95 år gammel kan være ved bedre helse og ha flere år foran seg enn en på 67. Ergo; straff ut fra forbrytelse og ikke ut fra alder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: Aldersgrense oppad i fengsel?Jeg synes ikke det burde være slik at en øvre alder gir straffefritak, nei.
![]() |
#5 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Aldersgrense oppad i fengsel?Så det er helt greit å si at man skal sone på livstid, noe som vil være realiteten ved en lengre straff i høy alder? Er det etisk riktig å la noen dø i fengsel?
![]() |
#6 |
Tenker fortsatt dobbelt
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Aldersgrense oppad i fengsel?Har en person på 95 vært i stand til å gjøre en ugjerning er h*n helt sikkert i stand til å sone for det også.
![]() |
#7 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Aldersgrense oppad i fengsel?En ugjerning kan like gjerne være en hvitsnippforbrytelse. Og som vi alle vet straffes de temmelig hardt her til lands, langt hardere enn voldtekter o.l.
![]() |
#8 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Aldersgrense oppad i fengsel?Så lenge en person på 95 er strafferettslig tilregnelig, er han/hun i mine øyne også i stand til å sone.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Aldersgrense oppad i fengsel?
Ja, det syns jeg. Jeg tror komforten i norske fengsler ikke vil gjøre den siste tiden særlig ubehagelig, for å si det sånn. Og med tanke på frihetsberøvelsen - det er ikke så mye de gamle på gamlehjemmene får kommet seg ut heller, så sant de ikke har pårørende som stiller opp. Og det er svært mange som ikke har akkurat det, gitt. Det er ikke så mye rom for å ta med de gamle ut i et stadig mer effektivisert helsevesen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Aldersgrense oppad i fengsel?Tror nok folk må sone uansett alder, men at alderen har noe å si med tanke å hvor de havner. Oslo kretsfengsel blant annet romer nok ikke mange av de eldste. Jeg har kun vært på besøk på de to avdelingene da, men det er ukoselig nok det. FÅr ta med at det er noen år siden, men regner med at penger ike har blitt brukt for å gjøre det så hggelig.
![]() |
#12 |
Leser
|
![]() Sv: Aldersgrense oppad i fengsel?
Ja, det er helt OK i mine øyne. Jeg ser ingen etiske problemer med det.
![]() |
#13 |
Aktiv
Medlem siden: Mar 2007
![]() |
![]() Sv: Aldersgrense oppad i fengsel?Er man frisk nok til å begå lovbrudd når man er 95 år, er man frisk nok til å sone straffen sin også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Aldersgrense oppad i fengsel?Fengsel, gamlehjem, blir det ikke omtrent det samme, da?
![]() |
#15 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Aldersgrense oppad i fengsel?Jeg syns ikke fengsel og gamlehjem er det samme. Sjelden man får sitte med oldebarnet på fanget og spise kake i fengselet.
![]() |
|
|