Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hjemmelagde julegaver, ditt beste tips

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-14, 23:44   #1
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemmelagde julegaver, ditt beste tips

Det fins sikker like tråd fra tidligere år, men jeg tenke vi kunne dele tips på hjemmelagde julegaver her, både oppskrifter, forklaringer/fremgangsmåter og kanskje noen bilder?

Gammel 27-10-14, 23:45   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelagde julegaver, ditt beste tips

Spiselige også?

Gammel 27-10-14, 23:50   #3
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lagd sylteagurker.
Oppskrift:

http://www.frukt.no/kokeboka/tilbeho.../sylteagurker/

Sist redigert av Nextlife : 30-09-15 kl 18:41.
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-14, 23:51   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt stor suksess med karamellsaus med maldonsalt som Harriet Vane hadde oppskrift på her inne.

Gammel 27-10-14, 23:52   #5
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Spiselige også?

Ja, absolutt.
Det er nok i den kategorien jeg får til noe i alle fall, håndarbeide er jeg helt udugelig på.

Gammel 27-10-14, 23:53   #6
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg har hatt stor suksess med karamellsaus med maldonsalt som Harriet Vane hadde oppskrift på her inne.

Ja, den er fantastisk god. Jeg har brukt den med godt hell som fyll i hjemmelagd konfekt også.

Gammel 28-10-14, 00:00   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Ja, absolutt.
Det er nok i den kategorien jeg får til noe i alle fall, håndarbeide er jeg helt udugelig på.

Samme her.

Jeg lager sjokoladetrøfler. Kok opp kremfløte (1 dl fløte pr 100 g sjokolade sånn ca), finhakk god sjokolade (mørk, med høyt kakaoinnhold) og rør den ut i fløten. Smak til med litt akasiehonning. Sett til kjøling natten over. Rull kuler av massen, rull dem i kakao, finhakkede nøtter, eller sjokoladestrøssel, og sett kjølig igjen. Jeg har dem i cellofanposer og de må oppbevares kaldt til de skal gis bort.

Gammel 28-10-14, 00:11   #8
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Samme her.

Jeg lager sjokoladetrøfler. Kok opp kremfløte (1 dl fløte pr 100 g sjokolade sånn ca), finhakk god sjokolade (mørk, med høyt kakaoinnhold) og rør den ut i fløten. Smak til med litt akasiehonning. Sett til kjøling natten over. Rull kuler av massen, rull dem i kakao, finhakkede nøtter, eller sjokoladestrøssel, og sett kjølig igjen. Jeg har dem i cellofanposer og de må oppbevares kaldt til de skal gis bort.

Takk for tips, det skal jeg virkelig lage i år.
Jeg sitter med flere kilo Valrhona Caraibe sjokoladebønner her, så alle oppskrifter med sjokolade mottas med takk.

Gammel 28-10-14, 00:27   #9
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strikker luer og sokker, tover tøfler. Syr toalettmapper, penal, puter, nett, vesker og lager karameller.

Gammel 28-10-14, 00:32   #10
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Hjemmelaget vaniljesukker og hjemmelaget urtesalt har vært en hit her i alle fall. I fjor strikket jeg en drøss med luer. I år har jeg ikke kommet i gang med noe desverre.

Gammel 28-10-14, 00:56   #11
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bountykuler fra "Det søte liv" lagde jeg i fjor sammen med en venninne og hennes/mine barn. Lagde "deigen" dagen før og når det var kaldt fra kjøleskapet var det superenkelt å lage kuler. Brukte smelt sjokoladeknapper fra Freia(uten spor av nøtter!) til å dyppe dem i. Saftige og gode, bedre enn bountysjokoladen! De skal jeg iallfall lage i år.

Gammel 28-10-14, 09:41   #12
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Vi (jeg og gutta) skal lage lys i krukker.
Vi skal pynte små syltetøyglass med decupage, smelte lysrester,
putte veke oppi og helle stearinen i glasset.
Og pynte med en hamptråd surret rundt toppen.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-14, 11:52   #13
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Smart. Dette må jeg huske på i år.
I fjor ga vi ikke julegaver til de voksne. Synes det er litt trist så har veldig lyst til å lage spiselige julegaver i år.

En på jobben hadde laget knekkebrød i helgen og puttet de i cellofanposer med en fin rød snor. Veldig dekorativt. Og hun sa at det var veldig enkelt å smøre deigen ut på stekebrett så det har jeg lyst til å prøve.

Fant også en oppskrift på sjokoladeboller på Tine sin nettside, synes de så gode ut så de skal jeg prøve. http://www.tine.no/oppskrifter/desse...ri/havreboller

Har notert de bountykulene. Takk for tips, Acino.
Kanskje jeg også lager brente mandler.

Har tenkt å gi matkurv til min mor og svigers. Vet at det koster litt, men bedre å gi sånne ting enn ting de egentlig ikke trenger.

Gammel 28-10-14, 11:59   #14
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har laget ekstra mye kirsebærlikør i år og noe av det blir gaver. I tillegg tenker jeg å lage noe konfekt. Andre år har jeg laget urtesalt, tacokrydder og chutney og gitt bort.

Disse gavene er stort sett til familien, så jeg pleier å lage etiketter med rare bilder av barna på i tillegg, og gi det lange og kompliserte navn (For eksempel "Spitzy basilikumsalt med et hint av døsige sommerkvelder ved rosmarinbusken") slik at vi skal ha noe å snakke om under pakkeåpningen.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-14, 12:31   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager salte og krydrede mandler (røkt maldonsalt er en hit på disse), og gjerne brente mandler også. Av og til dypper jeg dem i smeltet sjokolade, håhå.
Lager alltid Bountykuler og Snickerskuler (sistnevnte er en storfavoritt), men har ikke tenkt på det som gaver før, er redd sjokkisen skal smelte. Men har dem alltid i selskaper, spesielt i julen.

Gammel 28-10-14, 13:33   #16
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Flott tråd!

Vi gir ikke julegaver oss voksne imellom, men jeg har lyst til å lage noe spiselig, det blir alltis datt så stor pris på. Broren min og familien hans er kjempeglad i den hjemmelagde granolaen jeg lager, så jeg har lyst til å lage et par store porsjoner med det til dem.

Gammel 28-10-14, 13:34   #17
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Snickerskuler (sistnevnte er en storfavoritt)

Har du lyst til å dele oppskrift?

Gammel 28-10-14, 13:35   #18
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

I fjor lagde jeg Stem Ginger Cookies til stor glede for mottakerne. Blir nok det til oldemor i år, hun er litt kresen, og andre typer cookies til svigers.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-14, 15:04   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppskrift, Frukt!

Gammel 28-10-14, 15:41   #20
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg lager salte og krydrede mandler (røkt maldonsalt er en hit på disse), og gjerne brente mandler også. Av og til dypper jeg dem i smeltet sjokolade, håhå.
Lager alltid Bountykuler og Snickerskuler (sistnevnte er en storfavoritt), men har ikke tenkt på det som gaver før, er redd sjokkisen skal smelte. Men har dem alltid i selskaper, spesielt i julen.

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Har du lyst til å dele oppskrift?

Den vil gjerne jeg ha også!!!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:19.