|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#2 |
|
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor langt syd i Norge kan man se reinsdyr?Det er reinsdyr i Telemark. Kan vel ikke si at det er veldig nær Oslo og Gjøvik da.
|
|
|
|
#3 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor langt syd i Norge kan man se reinsdyr?Valdresflya har også rein.
|
|
|
|
#4 |
|
Audacious
|
Sv: Hvor langt syd i Norge kan man se reinsdyr?Lom, Vågå, Fram og Filefjell har tamrein. Så det er jo i og for seg i Oppland, men det er jo et stykke fra Gjøvik til Lom og Vågå.
|
|
|
#5 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Hvor langt syd i Norge kan man se reinsdyr?Øvre del av Telemark, ja, på Hardangervidda, men du må nok godt inn på fjellet/vidda der - til fots. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
endelig ferdig studert
Sv: Hvor langt syd i Norge kan man se reinsdyr?
Ikke kun øvre del, de finnes syd i Telemark også. Ser de springer på isen om vinteren.
|
|
|
|
#7 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Hvor langt syd i Norge kan man se reinsdyr?Oj, det har jeg aldri sett (eller hørt), Anita! Artig |
|
|
|
|
|
#8 |
|
endelig ferdig studert
Sv: Hvor langt syd i Norge kan man se reinsdyr?Altså, ikke så langt sør som Kragerø/Bamble. Men i f.eks. Fyresdal og Nissedal er det reinsdyr.
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Hvor langt syd i Norge kan man se reinsdyr?Jeg bor i et område med tamrein og jobber i en kommune med villrein. Jeg ferdes også ganske mye i fjellet. Jeg har sett tamrein et par ganger på mine veldig mange turer på Valdresflya og områdene rundt. Villrein har jeg aldri sett. Det er dermed ikke slik at man kan sette seg i bilen, kjøre til en "reinkommune" og regne med å se rein. Du trenger nok da en diger porsjon flaks i tillegg til å være på riktig sted. Det er mulig å ringe gjeterne i tamreinlagene og spørre hvor reinen går, men svaret er sannsynligvis et sted veldig langt fra bilvei eller skigåer-avstand. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
can-jur
|
Sv: Hvor langt syd i Norge kan man se reinsdyr?Røros, Haltålen, Tufsingdalen etc har vel en god del rein.
|
|
|
|
#13 |
|
|
Ja, det er neste spørsmål, er det noe sted man kan regne med å se dem eller finnes det noe sted, type liten dyrepark, der man kan se dem på vinteren? Vi får besøk fra USA og de mest ultimate dyrene er elg og reinsdyr. De har aldri gått på ski før så vi kan ikke regne med at vi kommer så langt med ski på beina. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Hvor langt syd i Norge kan man se reinsdyr?Kanskje Langedrag i Hallingdal har rein? Jeg tror de har hatt iallefall. Det står sikkert på nettsiden deres. Jeg vet ikke om noe i mitt område i allefall. Det finnes jo noen slike "Lapp-camp'er" langs turistveiene der det gjerne står en rein i en liten innhegning, men det er for det første temmelig stusselig og veldig "hjalla" og for det andre sikkert mest om sommeren. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Hvor langt syd i Norge kan man se reinsdyr?Det er noen sånne parker med ville dyr, langedrag og så er det en i Bardu. På Senja ser jeg rein langs veien ofte. Burde være lett å få sett de. På den parken i Bardu vet jeg de har ulv også.
|
|
|
|
#16 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hvor langt syd i Norge kan man se reinsdyr?Jeg og tenkte umiddelbart på Langedrag.
|
|
|
#17 |
|
endelig ferdig studert
|
|
|
|
#19 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Hvor langt syd i Norge kan man se reinsdyr?Hvis det er aktuelt å fly, så har vi reinsdyrgaranti i Tromsø
|
|
![]() |
|
|