|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
er grønn og fin.
|
En tankevekker (medieoppmerksomhet omkring Madeleine-saken)Satt og tittet på Dagbladet og kom over dette innlegget i en blogg.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En tankevekkerJeg har kommet over flere lignende blogginnlegg i det siste. Selvsagt skulle man ønske alle bortkomne barn fikk like stor oppmerksomhet, men om media til enhver tid var overfylt med bilder og beskrivelser av bortkomne barn - tror du vi hadde brydd oss til slutt? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: En tankevekkerKan ikke gjøre så mye annet enn å signere MokkMokk, hun sa omtrent det jeg ville sagt selv. Så lenge denne Madeleine-saken har fått barnekidnapping på agendaen og gjort folk mer oppmerksomme på det, ser jeg ikke på det som NOE annet enn positivt. Kanskje folk blir litt mindre naive fremover istedet for å tenke "jaja det går nok bra" slik mange gjør. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: En tankevekker (medieoppmerksomhet omkring Madeleine-saken)For min del har saken gjort stort inntrykk fordi jeg lett kan sette meg inn i situasjonen. Jeg bor ikke i et krigsrammet område, jeg har ikke barn som er store nok til å stikke av selv og jeg er ikke lutfattig og bor i en slum med høy kriminalitet. Men jeg kunne dratt på ferie med lillegutt og latt ham ute av synet en bitteliten stund, nok til at noen som virkelig ville det kunne ha stukket av med ham.
|
|
|
#5 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: En tankevekker (medieoppmerksomhet omkring Madeleine-saken)Jeg vil ta frem at jeg synes det er bra Madeleine saken får oppmeksomhet altså. Man kan ikke brue 15 sider i avisen på hvert barn som har forsvunnet, men de 15 sidene kunne kanskje blitt fordelt litt?
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Sv: En tankevekker (medieoppmerksomhet omkring Madeleine-saken)Media gir hvite generelt mer oppmerksomhet enn mørke. Det finnes mange eksempler.
|
|
|
#7 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: En tankevekker (medieoppmerksomhet omkring Madeleine-saken)glitter: Jeg tenke på mye av det samme.
|
|
|
#9 |
|
Hvor: Akershus
Sv: En tankevekker (medieoppmerksomhet omkring Madeleine-saken)Jeg er enig med Kif og MokkMokk.
|
|
|
#10 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: En tankevekker (medieoppmerksomhet omkring Madeleine-saken)
Veldig enig. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Hvor: oppi der :peker:
Sv: En tankevekker (medieoppmerksomhet omkring Madeleine-saken)For all del, man må gjerne gjøre dette til en sak i media, ingenting er bedre enn at det blir mer rettferdig på disse områdene. Men jeg mener det må være mulig å kjøre en debatt rundt dette parallellt med at Madeleinesaken står i fokus som idag. At det ikke blir sånn at "de må få mindre fokus så andre kan få mer", liksom. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: En tankevekker (medieoppmerksomhet omkring Madeleine-saken)
Selvsagt, det syns ikke jeg heller. Men media bør tenke over hvordan de vektlegger ting, det blir for enklelt med unnskyldningen om at man presenterer saker "man kan kjenne seg i gjen i". Da får man heller ingen mulighet til å bli kjent med de andre sakene.
|
|
|
#13 |
|
Hvor: Akershus
Sv: En tankevekker (medieoppmerksomhet omkring Madeleine-saken)Det er nok mange, mange saker man kan kjenne seg igjen i, og som derfor skremmer en, som ikke får i nærheten av samme oppmerksomhet, mye er avhengig av hvor man er, hvilken hjelp man kan få og hvor mye man selv som pårørende vil/kan/ønsker å bidra med til media.
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: En tankevekker (medieoppmerksomhet omkring Madeleine-saken)Veldig enig med Glitter og Nabbe her. Knivstikkingen på bussen skjedde i området jeg har vokst opp, og ingen i nærmiljøet eller media tenkte på mannen som ble drept på asylmottaket. Bussjåføren og hans familie fikk selvfølgelig mye (og nødvendig) oppmerksomhet, men for de av oss som faktisk kjente til mannen på asylmottaket var det hardt å svelge den ensidige medieinteressen. |
|
|
|
![]() |
|
|