Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

OK, Kreta. Er det noen steder jeg må unngå?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-14, 11:24   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, Kreta. Er det noen steder jeg må unngå?

Hiawata vi til Hellas, og det er Minotaurus som trekker. Ergo må vi til Kreta. Jeg leter etter hus, men er ikke kjent i det hele tatt. Vi vil bo ved en fin strand, ha gangavstand til bakeri og butikk. Det må være stille, ikke noe bugnende natteliv.

Hvor bør jeg se etter hus, og hvor bør jeg absolutt unngå?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 11:48   #2
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: OK, Kreta. Er det noen steder jeg må unngå?

Jeg for min del elsker Kreta, men liker ikke området fra Chania og ut mot Platanias. Jeg syns hovedveien som går der ødelegger altfor mye.
Jeg liker veldig godt Rythymnon området. Både byen, og strendene.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 11:58   #3
Tonjemor
Forvirret

Medlem siden: Oct 2008
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Vi har vært flere år i Rethymnon. Liker kombinasjonen av fin strand, spennende gamleby og godt utvalg av resturanter og spisesteder.
Vi har likt oss veldig godt der.

Gammel 07-11-14, 11:59   #4
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Ville unngått Rethymnon. Halvparten av dagene er det rødt flagg på strendene, veldige understrømmer, folk drukner an mass, hovedveien går like ved stranda (eksos og bilstøy når du er på stranda). Generelt er Chania og Rethymnon byer med mye eksos. Usjarmerende service.

En lokal guide sa at på sørsiden av Kreta er folk generelt mer serviceinnstilt, noe jeg erfarte.

Gammel 07-11-14, 12:02   #5
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg slår også et slag for Rethymnon, både byen og områdene rundt. Selve byen er en gammel universitetsby med masse sjarm og sjel og arkitektur, men går du litt ut av selve bykjernen finner du flere mindre og sjarmerende steder og du har kort vei inn til byen allikevel. Lang og fin strand i Rethymnon forøvrig, om enn ikke det krystallklare vannet. Det kan du evt. finne andre steder på Kreta. Men det er jo så ymse hva man liker, mange avbefaler Rethymnon pga. understrømmer ved stranden. Det stemmer at det er mye bølger og understrømmer der jevnt over, men vi holder oss mer ved basseng enn på den stranden når vi er nedover, da kjører vi heller andre plasser hvis vi ønsker strand. Vært i Rethymnon siden 2002.

Chania og Platanias hadde jeg i aller høyeste grad unngått, ja. Det er veldig veldig charterpreget og mye fest og fyll. Det er litt charter i Rethymnon også, men siden man må kjøre ca 1.5 time fra begge flyplasser er det gjerne en by som ikke de aller yngste og mest festkledde reiser til. Uansett hadde jeg nok unngått de tre største byene (Chania, Rethymnon og Heraklion) for deres del, altså ikke bodd i selve sentrum, heller bodd litt utenfor med kort vei inn ved behov.

Gammel 07-11-14, 12:07   #6
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi hadde høstferien i Paleochora, på sørkysten. Koselig småby med mange fine strender i området, både sand og rullestein. Ingen kjedehoteller i sikte, og koselige familiedrevne bakerier og restauranter. Mange fine fotturer i området, og koselige landsbyer som kan utforskes. Stille og rolig, men det er nok litt mer trøkk i nattelivet på sommeren. Men hvis mytologi/historie er viktig er det kanskje et poeng å oppholde seg ved Heraklion/Knossos?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 12:09   #7
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Platanias hadde jeg ungått.

Vi hadde tenkt å la være å leie oss bil når vi var der, men gjorde det heldigvis likevel. Vakker øy, med mange fine plasser, men platanias var nok ikke min favorittplass nei.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 12:13   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.housetrip.com/en/rentals/...ate=2015-07-19

Gamlbyen i Rethymno:

Siva Venerato, men 19 km fra strand. Dette er jo noe helt annet, men ganske "autentisk", virker det som.

11 km sør for Agios Nikolaos: http://www.housetrip.com/en/rentals/...ate=2015-07-19

Denne fine villaen fra 1700-tallet i Metochi?

Nå søkte jeg helt vilkårlig på noen datoer i juli. Det er jo ikke sikkert det passer. Jeg har gode erfaringer med Housetrip, i allefall. Har brukt de 4 ganger.

Gammel 07-11-14, 12:20   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har leid hus ved Almyrida og Kalives, ca halvtime fra Chania, retning Heraklion. Stille, rolig sted med mange koselige landsbyer rundt i området. Helt annerledes enn Platanias og den siden.
Har også hørt at området rundt og i gamlebyen i Rethymnon er fint, samt nevnte Paleochora som er lite, mener det har vært litt sånn "hippiested".
Er ikke kjent på andre sider av øya.

Gutt 2002 og jente 2005

Sist redigert av Lykken : 07-11-14 kl 12:26.
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 12:22   #10
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Unngå for all del Hersonissos med mindre pubcrawl står høyt oppe på listen over aktiviteter dere foretrekker.

Jeg ville nok ikke anbefale Agia Marina selv om vi hadde en fin uke der for noen år tilbake. Lite sjarmerende sted når det er så mye annet man kan velge.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 14:11   #11
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Denne fine villaen fra 1700-tallet i Metochi?

Gammel 07-11-14, 14:16   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi vil nok ha to soverom, og helst ikke betale 20.000 for to uker.

Gammel 07-11-14, 14:23   #13
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi bodde på et bråkete usjarmerende sted 6 km øst for Rethymnon. Uspesifisert med Apollo for mange år siden. Et av to steder jeg aldri skal tilbake til.

http://www.apollo.no/reiser/europa/h...FUPqcgodmHwAjA

Gammel 07-11-14, 14:34   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Bråkete usjarmerende er det jeg vil unngå. Men for å være helt ærlig, jeg syns det var mye rare utleiesteder? Hvor vanskelig kan det være med to soverom og noe som ser ut som vanlige møbler, liksom?

Gammel 07-11-14, 14:52   #15
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Du kan sjekke her
http://www.villascreteholidays.com/

Vi leide huset gjennom denne siden og søsteren min har leid totalt tre ganger via disse. Dette er i området halvtime unna Chania, jeg synes det var veldig hyggelig, rolig og absolutt ikke sånn som ved Platanias siden.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 07-11-14, 15:05   #16
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Vi har flere ganger leid hus gjennom http://www.homeaway.no/

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 15:30   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Ja, www.homeaway.no har mange hus og leiligheter, ser mange av de som ligger på andre sider og på finn.no også er der. Og et bra søkefilter.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 07-11-14, 15:48   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ha, homeaway har vi brukt mye på ferier tidligere og har søkt litt nå også.

Gammel 07-11-14, 19:47   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hva tenker dere om Almirida, Stalos (mye turister?) og Makrigialos (det er på sørsiden og har et observatorium like ved! Men langt unna Knossos. )

Jeg må ha litt mer enn ei kro og ei strand, kjenner jeg. Strand med understrømer går ikke.

Gammel 07-11-14, 19:54   #20
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Makrigialos var der vi var i høstferien, det var nok en i overkant stille og liten by for dere, tror jeg. (På denne ferien fikk jeg forresten full forståelse og opplevelse av argumentene mot all inclusive som har kommet fram i tråder her. Lover bot og bedring.)

Jeg har ikke vært så mange steder på Kreta, men synes Agios Nikolaos og området rundt virket utrolig sjarmerende da vi var der på vei til Spinalonga.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:51.