|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
Se resultatene: Likte foreldrene dine å lage mat i oppveksten din, og liker du det nå? | |||
Foreldrene mine så matlaging som et nødvendig onde, og det gjør jeg også |
![]() ![]() ![]() ![]() |
10 | 6,80% |
Foreldrene mine så matlaging som et nødvendig onde, jeg er middels opptatt av å lage mat |
8 | 5,44% |
Foreldrene mine så matlaging som et nødvendig onde, jeg er glad i å lage mat |
27 | 18,37% |
Foreldrene mine var middels opptatt av matlaging, jeg ser matlaging som et nødvendig onde |
10 | 6,80% |
Foreldrene mine var middels opptatt av matlaging, og det er jeg også |
22 | 14,97% |
Foreldrene mine var middels opptatt av matlaging, jeg er glad i å lage mat |
30 | 20,41% |
Foreldrene mine var glade i å lage mat, jeg ser matlaging som et nødvendig onde |
5 | 3,40% |
Foreldrene mine var glade i å lage mat, jeg er middels opptatt av matlaging |
3 | 2,04% |
Foreldrene mine var glade i å lage mat, og det er jeg også |
30 | 20,41% |
Brokkoli har aldri passet bedre som svaralternativ |
2 | 1,36% |
Deltakere: 147. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
kamerat
|
![]() Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenHar du samme forhold til matlaging som foreldrene dine? Spennende poll følger!
![]() |
#2 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenMine foreldre (begge to) er/var flinke til å lage mat - og gode på det. Min mor er god på de tradisjonelle rettene (klubb, kjøttkake, kjøttsuppe osv osv) - min far var mer av festmåltidsinteresse. - Prøvde ut mye mer enn min mor gjorde.
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenJeg har vokst opp med at matlaging for det meste var et nødvendig onde, men jeg begynte tidlig å lage mat selv (og tok over mye av middagsansvaret hjemme ganske tidlig). Jeg synes det er kjempegøy, men jeg har det tydeligvis ikke hjemmefra. Jeg har et uverifisert inntrykk av at det er en del som meg, som har vokst opp med store mengder laber Toro, men har endt opp som lidenskapelige matnerder selv.
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenDa jeg var barn var mat noe moren min lagde og spiste fordi vi ungene trengte det. Selv tror jeg hun hadde klart seg helt fint uten. Hun var virkelig helt uinteressert i mat, og det var kanskje ikke så rart for det vi spiste var ganske så kjedelig. Jeg er vokst opp på hermetikk, poser og frosne grønnsaker.
![]() |
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksen
![]() |
![]() |
#6 |
kamerat
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenJeg hadde også en bestemor som var en strålende kokk, så vi er nok egentlig tvillinger, Tjorven.
![]() |
#7 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenMoren min hadde nok litt motreaksjonen på sin perfekte husmor-mor, og brukte gjerne litt Toro. Men for det meste lagde hun veldig mye god og ordentlig mat, bakte brød og kjempegode boller og kaker. Bestemor var en flink kokk, så hun hadde jo lært det. Faren min hadde vært overkokk i militæret, og var også flink til å lage mat når han gjorde seg litt flid. Han dyrket alle slags grønnsaker og hadde drivhus, så jeg husker spesielt de gode grønnsakene og potetene og salatene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
flisespikker
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenMoren min og jeg er glade i å lage mat og glade i kokebøker begge to - jeg er kanskje mer interessert, men det har kanskje også noe å gjøre med bedre tilgang på mer varierte råvarer nå. Og hun kjøper mye mindre ferdig enn meg, for eksempel brød og syltetøy og sånt. Faren min lagde ganske lite mat da jeg bodde hjemme, men begynte å lage mer etter at han ble pensjonist. Det er en god del ting (særlig til jul) som de alltid har samarbeidet om - kjøttrull og leverpostei og sursild og slikt - og så har han alltid fisket mye og saltet og tørket fisk og sånt, og partert hel rein og kvernet kjøttdeig og plukket bær og høstet poteter, så han har vært involvert i mat og råvarer, bare ikke laget så mye middag.
![]() |
#9 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenMamma var og er glad i, og flink til, å lage mat og har lært meg mye. Pappa så nok mer på matlaging som en nødvendighet heller enn noe man også kan gjøre for moro skyld. Så barndomsmiddagene mine vekslet mellom nydelig hjemmelaget mat (Mamma) og Toro eller annen halvfabrikata (Pappa). Jeg har alltid vært interessert i å lage mat og har definitivt tatt etter Mamma der. Jeg begynte tidlig å bake og lage middag hjemme, og nå i voksen alder er det meste vi spiser laget fra bunnen og jeg elsker å prøve ut nye oppskrifter, lese kokebøker og se matprogrammer.
![]() |
#10 |
Textrovert
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenHmm, godt spørsmål. Mamma er sånn midt på treet til å lage mat. Hun lager ufattelig god husmannskost og slike gode, gammeldagse ting. Det var lite halvfabrikata i min barndom, det har hun begynt å bruke i de senere år. Så matkvaliteten hennes er ikke slik den var.
![]() |
#11 |
intro
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenEt nødvendig onde for mamma i oppveksten, og mer eller mindre et nødvendig onde for meg som voksen også. (Faren min deltok omtrent ikke på kjøkkenet.)
![]() |
![]() |
#12 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenHos oss var det moren min som sto for matlagingen, pappa stekte biff og speilegg.
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenMitt problem er ikke å lage middag hver dag, men å finne på hva vi skal spise.
![]() |
![]() |
#14 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenMin mor var middels flink til å lage mat (men i dag kan hun lite) og så vel på det som et nødvendig onde, selv om hun syntes det var gøy å lage enkelte retter, tror jeg.
![]() |
#15 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenMine foreldre var av den gamle generasjonen, type 50-talls arbeiderklassefamilie. Dermed blir det feil å si at mine foreldre lagde mat, all den tid far knapt visste hvor kjøkkenet var.
![]() |
#16 |
kamerat
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenJa, med «foreldrene» mente jeg selvsagt «en eller begge foreldre». (Avsporing: Prima skrev en teknisk instruks om tannpuss i norsklekse i går, og der fant hun det nødvendig å presisere at man trengte «minst én tann».
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenMamma så på det som et nødvendig onde (mat også i grunn, ikke bare lage den), og lager fremdeles snåle retter hvor hunpælmer alt de har i skapet oppi. Hun liker å bake da. Stefaren min har alltid vært glad i lage mat, pappa også i grunn. Stemoren min har heler ikke likt det noe særlig, men hun og jeg gikk sammen og prøvde å lære oss noen retter. Det var veldig gøy og hyggelig.
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenJeg er vokst opp med bare moren min (som flyttet fra pappa da jeg var 6 år og så bodde vi noen år hos besteforeldrene mine). Derfor er det bare hun som omtales når jeg skriver om hverdagsmiddager.
![]() |
![]() |
#20 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Matlaging igjen: Matlaging i oppveksten vs. matlaging som voksenMamma prøver men får det ikke til, pappa lager fantastisk mat. Jeg lager fantastisk mat. Mannen lager fantastisk mat når han prøver, men prioriterer ikke mangfold i hverdagen. Han foreldre ser på mat som et nødvendig onde. De tar gjerne en frossenpizza lørdag kveld. Men moren kan lage god mat når hun vil. Ca fire ganger i året gjør hun det tror jeg.
![]() |
|
|